• Anonym (Jaha)

Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?

Anonym (M) skrev 2024-08-06 15:19:57 följande:

Lång text... försökt läsa igenom allt men uppfattar inte om du jobbar nu eller inte?

Jobbar du inte kan du inte heller få sjukpenning. För rätt många år sedan sjukskrev en läkare mig men eftersom jag inte hade något jobb fick jag ingen sjukpenning. Annars tycker jag du ska gå till hälsocentralen, du har inget att förlora på det.

Sjuk eller aktivitetsersättning hade du rätt till. Fick du inte detta, begicks ett fel eller så var du sjukskriven på fel grunder.
    Ge inte felaktig information till TS.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 15:46:08 följande:
    Jag kunde inte få någon sjukersättning. Ringde till försäkringskassan och dom var väldigt bestämda med det, jag kunde få några pengar. Jag vet vad som hände mig och skriver utifrån det såklart. 
    Ja, och du skriver felaktigheter. Endera hade du ett felaktigt/ bristfälligt intyg och blev inte beviljad sjukersättning pga. detta eller också hade du helt enkelt egentligen inte behov av sjukskrivning.Det har INGENTING med huruvida du hade ett jobb eller inte att göra.
    Generalisera inte utifrån din specifika situation.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 17:32:58 följande:

Går inte att citera: Anonym (Jaha). 

Snälla sluta, jag vet väl vad som hände, det kan knappast du ändra på. Jag kommer så väl ihåg samtalet. Det var en kvinna jag pratade med på försäkringskassan som sa att jag har inte rätt till sjukersättning eftersom jag inte har något arbete. Hade jag däremot jobbat hade jag haft rätt att få pengar.

Då har du missuppfattat situationen eller också begicks ett fel. Din information till TS är fortfarande felaktig. 
    Anonym (Eh..) skrev 2024-08-06 17:13:04 följande:

Anonym Jaha:
    Vad pratar du för strunt??? Sjukersättning får man inte bara så där, som alternativ till sjukpenning! Det är väldigt svårt att bli beviljad sjukersättning, och godkänns först efter lång och ingående utredning.

Detta emotsäger ingenting av det jag skrev, så inget strunt alltså.
    Jemp skrev 2024-08-06 17:14:45 följande:

Ni skriver felaktigheter båda två.

Sjukersättning=sjukpension. Det räcker inte med att vara sjukskrivning för det. 

Det ni diskuterar är sjukpenning. Man kan bli sjukskriven från arbetslöshet dvs jobbsökande. Huruvida man då får sjukpenning beror på om man har en SGI sedan tidigare.

TS: Jag tycker du ska kontakta vc och be om hjälp med ditt mående, tex genom samtalskontakt. Utifrån din text förstår jag däremot inte hur du skulle bli hjälpt av (eller i behov av) sjukskrivning? 

Man kan få sjukpenning i särskilda fall.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Eh..) skrev 2024-08-06 17:37:17 följande:

Anonym M
    Bara strunta i "Jaha" - hen är fullständigt ute och cyklar. 

Nej, läs på istället. DU är ute och cyklar. Bidra inte till att TS får felaktig information.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (M) skrev 2024-08-06 17:41:47 följande:
    Anonym (bvgsi­odo):

Jag skrev nog fel och blandade ihop. Det var sjukpenning jag inte hade rätt till eftersom jag inte hade någon SGI. Därför fick jag noll kronor från Försäkringskassan. Det går att googla på det så får du nog riktigare information.
    Även sjukpenning kan man få i vissa fall utan SGI. Att avfärda TS möjligheter till detta enbart baserat på avsaknad av arbete är  således felaktigt.
Svar på tråden Hur sjukskriver man sig och hur börjar man med allt?