• Anonym (Ep)

Disney world

Hej. Någon som varit på Disneyland i USA. Är det värt pengarna? Hur pass stor upplevelse är det jämfört med till exempel svenska nöjesparker eller liknande liknande. Förutom att det är mycket större Och otroligt mycket mer folk.
    Är det ett minne för livet?.

• Svar på tråden Disney world
  • halvan

Vi har varit på Disneyland i Paris, har ni varit där? Vad jag förstått är det i USA betyyyydligt större, men många av åkturerna är desamma. Finns fler i usa dock.
    Vi tyckte att Disneyland i Paris absolut inte går att jämföra med varken gröna Lund eller Liseberg utan det är en helt annan upplevelse - så länge man åker de lite större attraktionerna. De använder ljus- och ljudeffekter på ett sätt som inte går att jämföra med Sverige. Det var fantastiskt och ett minne för livet, helt klart! Vi var där i 2 dagar, men i usa ska som sagt parken vara större så jag vet inte hur långt 2 dagar räcker där.

• Anonym (Ep)

Aldrig varit där, men hur var det med logistiken ? Var resan enkel att genomföra ? Väntetider på attraktioner ? det är sådant man funderar på också. Visserligen har jag upplevt fruktansvärda köer och liknande både på Legoland och Liseberg. Men min familj är lite som ?Griswold? när vi reser så allt för mkt krångel är inte att rekommendera för oss. 

• Anonym (1234)

Jag har bara varit i Disney World och andra nöjesparker i Orlando. Har varit där flera gånger och tycker att det är otroligt. Mycket är större och mer påkostat än i Sverige. Attraktioner som slår mycket annat. Lite som att åka skidor i alperna istället för fjällen. Men det är som många andra turistattraktioner. Det gäller att inte falla i turistfällorna. Magic Kingdom är t ex helt värdelöst. Där hittar du det klassiska slottet och många vill därför besöka parken. Men jag ville bara därifrån. otroligt dyrt , trångt och tråkiga attraktioner. Deras andra parker är riktigt roliga. Sedan älskar jag Universal Studios och Bushgarden. Sea world älskade barnen. själv tyckte jag inte om det så mycket

• halvan
    Anonym (Ep) skrev 2024-08-06 09:22:53 följande:

Aldrig varit där, men hur var det med logistiken ? Var resan enkel att genomföra ? Väntetider på attraktioner ? det är sådant man funderar på också. Visserligen har jag upplevt fruktansvärda köer och liknande både på Legoland och Liseberg. Men min familj är lite som ?Griswold? när vi reser så allt för mkt krångel är inte att rekommendera för oss. 

De har en app som man kan se alla kötider i, så vi tittade i appen och gick dit där det var kortare köer.
    Sen var vi på bra dagar - i mellandagarna i slutet av december, så det var färre personer i parken. Man kan se på Disneylands hemsida vilka datum det beräknas vara färre folk. På dagtid var det ca 40-60 minuters köer, precis som på Gröna Lund, men efter kl 19 kunde vi i princip springa på utan att köa alls. Min dotter var 11 år så vi åkte alla de stora bergochdalbanorna så på kvällen bara åkte, åkte, åkte vi om och om igen med 0-5 minuters kö. Det var fantastiskt! På morgonen var det också mindre kö.
    Man kan också köpa till några snabb-pass så man går förbi kön och man kan också köpa till 1h före öppning där man får åka i parken innan de öppnar.
    Detta gäller alltså den i Paris Frankrike, vi har inte varit där i usa.
  • halvan

Jag måste fick tillägga att det är INTE samma sak att köa på Disneyland Paris som att köa på grönan. På Disneyland händer det saker i köerna. De har ljuduppspelningar, skärmar, saker att titta på. Det var betydligt lättare att stå i kö där än vad det är på gröna Lund. Det är liksom inte alls samma upplevelse utan disneyland är så mycket bättre!!

• Anonym (1234)

Det händer inte bara mycket i köerna. Även i själva parken händer det saker hela tider stormtroopers som letar efter rebeller. minoiner som busar i Universal studios, eller varför inte testa magiska tricks i skyltfönsterna i Harry Potter world. Har du råd kan jag varmt rekommendera att resa dit. Har du barn som är unga så vänta några år. Tror att barn över 10 har störst glädje och kommer ihåg resan

• Anonym (Fia)

Det är några år sedan vi var på Disneworld i Orlando, men som en del av en roadtrip i Florida med barn var det en självklar del av resan. Det var absolut värt besväret. Visst var det en del köer och vi var där i augusti då det kan vara varmt och fuktigt, så vi stod inte distansen riktigt för allt. Mitt tips är att välja en tid på året då det är svalare. Kolla också på Universal Studios. Jag kikade in på deras hemsida och det fanns mycket kul där. 

Vi var också på Bush Gardens utanför Tampa och den kändes lättare att greppa.

Som jämförelse med svenska parker så är det väldigt mycket större. Kräver mer planering, pengar och ork. Gröna Lund och Liseberg är mycket mer kompakta. Vad kidsen egentligen tyckte om DisneyWorld jmf med svenska parker är lite svårt att veta :). Vi träffade också en svensk familj som enkom åkt till Orlando för att besöka nöjesparker och det hade INTE vår familj pallat med. Folk är ju olika lagda förståss men vi tog parkerna som en del av en roadtrip på 14 dagar. Det räckte för oss.

Lite OT. Några år senare åkte jag på konferens till Florida med jobbet som förlades på ett hotell i anslutning till Disneyworld och Universal Studios. Vi var väl runt 400 deltagare på konferensen och en av kvällarna hade de reserverat en större del av Universal Studios. Bara att åka allt vad man orkade kostnadsfritt och utan kö! Jag och en kollega gick all in på allt möjligt men när vi åkt roller coastern "The incredible hulk" 3 gånger i rad på kort tid kom ett rejält illamåendet som ett brev på posten. Min arma kropp var inte gjord för de krafterna på kort tid. Snäll kollega fixade mig tillbaka till hotellet i bedrövligt skick dock var vi nyktra gudskelov.

• Anonym (Fia)
    Anonym (1234) skrev 2024-08-06 09:46:15 följande:

Det händer inte bara mycket i köerna. Även i själva parken händer det saker hela tider stormtroopers som letar efter rebeller. minoiner som busar i Universal studios, eller varför inte testa magiska tricks i skyltfönsterna i Harry Potter world. Har du råd kan jag varmt rekommendera att resa dit. Har du barn som är unga så vänta några år. Tror att barn över 10 har störst glädje och kommer ihåg resan

Håller med om +10 år.
  • AndreaBD

Vi har precis varit i Orlando och då varit i två av Universal-parkerna. Visserligen, det är förstås bättre än Gröna Lund, men det finns parker på samma nivå i resten av Europa. En park som jag själv har varit mycket i, eftersom jag har bott nära där, är Phantasia-Land i Tyskland. Ligger mellan Köln och Bonn. Och jag tyckte faktiskt att Phantasia-Land är bättre än vissa av de amerikanska parkerna. I alla fall i samma liga. Det finns också Hansa-Park i norra Tyskland - har inte varit där, men ska vara bra och Europa-Park i södra Tyskland. Samma där. Hemsidorna kan vara värda att kolla. 

Och jag vet att det var mycket sånt i Belgien och Holland tidigare, flera parker. Men jag vet inte hur bra de är numera. Sedan har du ju Euro-Disney i Paris. 

• Anonym (Fia)

I Storbrittanien finns en del också. Vi var på Blackpool Pleasure Beach som har mägnder med olika roliga framför allt berg-o-dal- banor. Några riktigt gamla träbanor som är helt underbara.  Fish and chips med vinäger på ingår i upplevelsen :D men jaja... vi hade iaf väldigt roligt.

• Anonym (...)

Jag har varit på disney 2 gånger, när barnen var 6, det skiljer flera år på dem och det var en lagom ålder tyckte vi, det var jättekul för barnen men när vi lämnade efter att ha varit med yngsta så var vi glada över att aldrig behöva åka tillbaka, fick sen en sladdis så det blir väl ett tredje besök.

Köerna är hemska, mycket folk, trist dyr mat

Det finns dock typ ipads där man kan boka upp en tid på attraktionerna, du får motsvarande tid som om du står i kö, jag kommer inte ihåg om det var 2 eller 3 man kunde sätta upp sig på åt gången mem det underlättade på de mest populära sen köade vi på de som inte hade lika mycket folk.

Första gången vi gick så var det rätt dåligt dåligt väder så det var inte så farligt men andra gången var det sol och jävlar vad trångt det var 

• Anonym (Ep)

Hur var det att ta sig till Disneyland i USA. Det vill säga logistiken. Och när man väl var där. Var det enkelt att köpa biljetter med mera. 

• Anonym (Oona)

Varit på disneyland, LA. Fantastiskt roligt! på vissa attraktioner var köerna längre men på andra var det knappt några, vi kunde tex åka vissa grejer flera ggr med kanske 5 min kötid.

Det gick också att skaffa fastpass på biljetterna, så då kunde man välja den bästa attraktionen och få en mycket kortare kö. Dock var man tvungen att vara där den tid fastpasset gällde så fick planera sin tid lite.

• Anonym (...)
    Anonym (Ep) skrev 2024-08-06 18:20:10 följande:

Hur var det att ta sig till Disneyland i USA. Det vill säga logistiken. Och när man väl var där. Var det enkelt att köpa biljetter med mera. 

Jag bor i Florida ca 2 timmar från disney, så vi körde bara dit, från parkeringen fick man ta något tåg men det är tydligt skyltat vart man ska, så det är inga problem att hitta, väl inne är det lätt att ta sig åt rätt riktning så att säga men vissa attraktioner får man leta upp, det var några år sen jag var där nu men det lär inte ha ändrats allt för mycket (:
  • Anonym (Fia)

Logistiken... det beror på om du ska till LA eller Florida och vilken flygplats du landar på. Troligtvis går det transport från Los Angeles respektive Orlando flygplats, men hyrbil är nog det vanligaste. Då är ni också friare att bo var ni vill.

• Anonym (Ep)

Jag hade faktiskt glömt att det fanns två i USA.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Ep) skrev 2024-08-06 21:58:04 följande:

Jag hade faktiskt glömt att det fanns två i USA.

:) både Florida och Kalifornien är trevliga resmål men mitt absolut råd är att planera in andra saker att göra och se förutom nöjesparkerna.
  • Anonym (Tedraken)

En av de kanske största fördelarna är att rövhålet Karlsson iaf inte kommer och snor några av förmögenhetsköttbullarna.

• Anonym (Joakim von Anka)

Jag kan rekommendera att boka rum på ?Wyndham Lake Buena Vista?.
    Det är inget dyrt tema-hotell men det ligger precis intill och de har fokus på Disney.

• Anonym (Man41)

Var där först som liten. Det var helt fantastiskt. Träffa Kalle Anka, få autografer från alla Disney figurer, showerna etc. Storleken på parken upplevdes som jättelik.

Åkte tillbaka för lite mer än 10 år sedan. Det var kul men inte alls som när jag var liten. Parken var stor men upplevdes som mycket mindre. Lite plastigt. Var även i DC och New York och det var en bättre upplevelse.

Svar på tråden Disney world