• Anonym (Gravid2024)

Kub

Hallå!
    Imorgon ska jag göra ett kub test, ska då vara i vecka 12+5. Gjorde ett tidigt ultraljud i 7+4 där allt såg bra ut. Har någon av er varit med om att ni gått på kub och sen har fostret dött i magen ändå? Jag har fortfarande lite symtom, inte blödigt eller så. Men då jag har haft mf och ma så är jag livrädd att de blir samma nu. 
    Hur länge kan man ha ett dött foster i magen innan kroppen reagerar? har ni gjort tidigt ultraljud och allt såg bra ut och sen på kub så var de dött?
    Kan någon bara lugna mig lite... 

• Svar på tråden Kub
  • Anonym (Z)

Ja tyvärr. Under min senaste graviditet upptäcktes det på ultraljud att fostret hade dött i 13+1. Bara någon dag innan ultraljudet. Hade gjort flera ultraljud under graviditeten som sett normala ut. Hade till och med gjort ett ultraljud vad som var 2-3 dagar innan fostret dog. (Gjorde flera ultraljud tidigt pga hade gjort insemination och då ingår ultraljud samt pga min oro då jag haft flera missfall innan). 

Man kan gå i flera veckor eller till och med månader utan att kroppen fattar att fostret dött. Det kallas missat missfall/missed abortion.

Detta blev ju inte lugnande alls, men med allt detta sagt så är det ju betydligt större chans att allt är bra med din graviditet än att det inte är det.

• Anonym (Gravid2024)

Jag beklagar!

Ja min förra graviditet så gjorde jag ultraljud i 9+4 men då mätte bebis bara 7+4 så fick ju abortpiller osv... 
    Så denna gång såg allt bra ut i 7+4 men allt kan ju hända under de veckorna fram till 12+5 som jag är i idag. Får helt enkelt se idag vad som ses på ultraljudet. Är så fruktansvärt nervös och så orolig... Ska dit klockan 10 :// Måste dit själv också då min sambo jobbar. Tänker bara hur jag ska reagera själv om de är dött.. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Gravid2024) skrev 2024-08-06 00:16:51 följande:

Jag beklagar!

Ja min förra graviditet så gjorde jag ultraljud i 9+4 men då mätte bebis bara 7+4 så fick ju abortpiller osv... 
    Så denna gång såg allt bra ut i 7+4 men allt kan ju hända under de veckorna fram till 12+5 som jag är i idag. Får helt enkelt se idag vad som ses på ultraljudet. Är så fruktansvärt nervös och så orolig... Ska dit klockan 10 :// Måste dit själv också då min sambo jobbar. Tänker bara hur jag ska reagera själv om de är dött.. 

Ja, det är svårt tänka positivt och inte oroa sig, särskilt när man haft negativa erfarenheter innan. Jag beklagar ditt MA också och håller tummarna för allt ser bra ut imorgon och att du får en härlig bebis om sådär 27 veckor ungefär :D
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Gravid2024) skrev 2024-08-06 00:16:51 följande:

Jag beklagar!

Har man sett hjärtat slå minskar risken ganska mycket för missfall vad jag har hört. Jag ska göra KUB nästa vecka och är också orolig fast jag har gjort två tidiga ultraljud (vecka 8+2 och 10+4), betalade själv privat eftersom jag har haft två missfall / MA (men har barn också). 

Det kommer säkert gå bra! De flesta missfallen sker ju innan vecka 12. 

• Anonym (Gravid2024)

Ja det är väldigt svårt att försöka lugna sig. Sist så sa alla att de kommer gå bra, jag hade en konstig känsla och bokade privat. Och ja missed abortion. 

Ändå glad att jag fick tidigt ultraljud denna gång. Men allt kan hända ändå. Hoppas verkligen på en liten bebis!! Beräknad 12/2 enligt första ultraljudet och jag själv fyller 16/2 tillsammans med min kompis son på 1 1/2 😍

Anonym (Z) skrev 2024-08-06 00:29:09 följande:
    Ja, det är svårt tänka positivt och inte oroa sig, särskilt när man haft negativa erfarenheter innan. Jag beklagar ditt MA också och håller tummarna för allt ser bra ut imorgon och att du får en härlig bebis om sådär 27 veckor ungefär :D
  • Anonym (Gravid2024)

Ja min barnmorska sa också att risken minskar mycket om man sett ett hjärta tidigt. Men allt kan liksom hända. Ja de flesta händer innan vecka 12, men kanske fått ett missed abortion denna gång också och då får man inga blödningar. Det som oroar mig. men jag hoppas att allt går bra 

Anonym (Bella) skrev 2024-08-06 00:42:24 följande:

Har man sett hjärtat slå minskar risken ganska mycket för missfall vad jag har hört. Jag ska göra KUB nästa vecka och är också orolig fast jag har gjort två tidiga ultraljud (vecka 8+2 och 10+4), betalade själv privat eftersom jag har haft två missfall / MA (men har barn också). 

Det kommer säkert gå bra! De flesta missfallen sker ju innan vecka 12. 

• Anonym (Fx)

Hoppas allt går bra idag! Vet hur otäckt ultraljud är efter förlust ❤️

• Anonym (Bella)
    Anonym (Gravid2024) skrev 2024-08-06 01:01:27 följande:

Ja min barnmorska sa också att risken minskar mycket om man sett ett hjärta tidigt. Men allt kan liksom hända. Ja de flesta händer innan vecka 12, men kanske fått ett missed abortion denna gång också och då får man inga blödningar. Det som oroar mig. men jag hoppas att allt går bra 

Jo såklart men vad jag har förstått är de flesta missfall egentligen missed abortions bara att man oftast inte vet om det när det börjar med blödning istället för att upptäckas på ultraljud. Oftast när det gäller tidiga missfall har fostret / embryot varit dött ett tag innan det kommer ut. När jag fick missfall / MA i vecka 10+ (många år sen) upptäcktes det på ultraljud som jag gjorde pga oro och att jag hade lite ont,  fostret hade dött i vecka 8+ men jag började blöda dagen innan jag skulle göra skrapning. Hade jag inte gjort ultraljud hade det ju räknats som ett vanligt missfall.

Så jag tror de räknar in MA också när de säger att risken för missfall minskar efter vecka 12. Såklart kan det hända men det är inte så vanligt. Förstår att man är orolig , jag är också det. 

Hoppas allt gick bra idag! 
  • Anonym (Gravid2024)

Ja det har du rätt i! 

Jag gjorde iallafall kub idag och allt såg väldigt väldigt bra ut!! Allt va normalt. Fick siffran 1:20000 för kromosomavvikelser vilket är typ de bästa man kan få så jag är glad!! 

• Anonym (Gravid2024)
    Anonym (Fx) skrev 2024-08-06 10:17:55 följande:

Hoppas allt går bra idag! Vet hur otäckt ultraljud är efter förlust ❤️

Det kunde inte gå bättre! Hon va supernöjd med bebis, allt var bra. Jag blev inte flyttad för bf heller utan har fortfarande 12/2. Fick siffran 1:20000 för kromosomavvikelser vilket är riktigt bra! Nu väntar jag bara på RUL som är 23 september 😍❤️
Svar på tråden Kub