Anonym (Gravid2024) skrev 2024-08-06 01:01:27 följande:
Ja min barnmorska sa också att risken minskar mycket om man sett ett hjärta tidigt. Men allt kan liksom hända. Ja de flesta händer innan vecka 12, men kanske fått ett missed abortion denna gång också och då får man inga blödningar. Det som oroar mig. men jag hoppas att allt går bra
Jo såklart men vad jag har förstått är de flesta missfall egentligen missed abortions bara att man oftast inte vet om det när det börjar med blödning istället för att upptäckas på ultraljud. Oftast när det gäller tidiga missfall har fostret / embryot varit dött ett tag innan det kommer ut. När jag fick missfall / MA i vecka 10+ (många år sen) upptäcktes det på ultraljud som jag gjorde pga oro och att jag hade lite ont, fostret hade dött i vecka 8+ men jag började blöda dagen innan jag skulle göra skrapning. Hade jag inte gjort ultraljud hade det ju räknats som ett vanligt missfall.
Så jag tror de räknar in MA också när de säger att risken för missfall minskar efter vecka 12. Såklart kan det hända men det är inte så vanligt. Förstår att man är orolig , jag är också det.
Hoppas allt gick bra idag!