Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Jag är en sk "människohatare" fråga mig vadsomhelst.

flemens skrev 2024-08-05 18:44:16 följande:
    Jag är en sk "människohatare" fråga mig vadsomhelst.

Jag är nu efter drygt 60 levda år kommit fram till att jag är en "misantrop". Misantropi betyder kortfattat att man har en aversion mot människosläktet, arten människa. Att man inte tror att människan i sig har någonting gott att tillföra världen eller universum. Alltså rasen människa, inte individer speciellt. Jag "hatar" inte någon individ för vad han eller hon gör eller säger. Helt enkelt för att han eller hon är bara ett resultat av arten människa oavsett vad han eller hon gör eller föreställer sig.

Har du, som kanske tror på det sk "goda" några frågor så svarar jag gärna på dem. Jag frågar för att se om min föreställning bekräftas. Men kanske kan nån fråga få mig att se på människan i ett nytt ljus?. 

Är du även antinatalist som ett resultat av din misantropi? Hur definierar du gott och ont? Vi börjar där, så får vi se!
    flemens skrev 2024-08-05 19:51:37 följande:

"Gott och ont" är en föreställning som konstruerats av människan, inte minst genom religiösa fantasier. Jag säger nu inte att de religiösa fantasierna inte utvecklat människan något, religionen gjorde så att människan kunde leva i större grupper och förmodligen därför den hittades på, men det är en konstruerad föreställning oavsett.

Men om man ska gå utefter min personliga föreställning om "gott och ont" så handlar det om att "jag skadar inte dig och du skadar inte mig"? Duger det som svar?

(ursäkta det märkliga citerandet som ser konstigt och inkonsekvent ut, men det verkar som sajten har problem med webläsaren Brave, trots att jag stängt av reklamblockerarna.)

Tack för svar! Jag instämmer i att det är något som konstruerats av människan, och jag kan ana att du kanske resonerar som så: Ont finns då människor finns och har konstruerat detta, finns inte människor finns inte heller ondska. Dock är det inget som jag ska anta rakt av, då du kan ha helt andra bakomliggande funderingar och orsaker. Det här går att applicera på en mängd olika företeelser, men vi håller oss till det här. Etik och moral finns inom mänskligheten, där mänskligheten inte finns, finns det inte, vad vi vet. 

Hur tar sig din misantropi ut praktiken? Hur uppstod den, på grund av det lidande du har sett som mänskligheten orsakat?
    flemens skrev 2024-08-05 21:47:49 följande:
    Min misantropi påverkar inte min relation till individer. Hur den uppstod vet jag inte. Den har genom åren sakta vuxit fram i takt med att jag noterat hur mänskligheten som sådan beter sig. Jag har noterat att ingen variant av människan är bättre än de andra, de är i sin mänsklighet kopior av varandra oavsett kulturell bakgrund. Den kulturella fernissan som man blir inympad med genom uppväxten är inget annat än yta att visa upp för omvärlden.
    Där svarade du också på hur din misantropi uppstod: Genom värdering. Genom känslomässig värdering om man ska vara lite mer exakt. Misantropi innebär avsky, ur avsky växer mer avsky och ur det är det inte omöjligt att det växer fram mer lidande.

Det är just yta vi har möjlighet att visa upp, vi kan inte höra yta. Förvisso kan man känna på ytor, men inte på avstånd, vilket är lättare med främmande människor. Kultur är väl egentligen odling.

Jag får intrycket att det inte rör sig om äktat, grundad misantropi, förmodligen för att du inte nedtecknat mer ingående tankegångar eller härledningar kring det. Menar inte att det är så, det är bara ett intryck.
Svar på tråden Jag är en sk "människohatare" fråga mig vadsomhelst.