-
Hejsan,Jag börjar mitt första jobb efter studier nu i september och har två resor inbokade: en i slutet av oktober och en i mitten av november, en vecka per resa. Jag funderar på om jag ska boka av en av resorna eftersom det kanske är olämpligt att ta ledigt så mycket i en ny anställning. Har dock 5 betalda semesterdagar så kan tycka att en av resorna borde vara okej att jag åker på? Jag har ännu inte meddelat min arbetsgivare om dessa resor eftersom jag precis har fått jobbet och alla är på semester, men jag planerar att göra det så snart de är tillbaka.Hur skulle ni hantera denna situation? Är det dålig stil att ta ledigt så tidigt, och hur bör jag bäst kommunicera detta med min arbetsgivare?Tack på förhand för era råd och tips!
-
Svar på tråden Nytt jobb + resor redan inbokade
-
Jag tycker att man talar om sådant redan innan papper är påskrivna, dvs samtidigt som man tackar ja till jobbet så berättar man om bokade resor och kollar upp om det är okej att ta ledigt/semester. Jag förstår inte varför du inte talade om det direkt? När du kollar med arbetsgivaren får du ju nu säga att du kan/ska avboka om det inte fungerar, men jag gissar att de inte kommer vara jätteglada över att du inte sa det här från början.
-
Vad har ni för semesterår? Tänk på att dessa 5 dagar ska räcka över jul osv också, om du vill ta ledigt då (Och ev fram till sista mars).
Jag hade ställt frågan så tidigt som möjligt gällande en av resorna, och nämnt att jag är okej med att avboka. Du har rätt till dessa 5 dagar, men det är rimligt att begränsa det till en resa.
Attitydmässigt varierar det stort mellan olika arbetsgivare. Vissa tycker du självklart kan vara ledig, andra verksamheter påverkas mer och ytterligare andra är mest avogt inställda. -
Du ska givetvis säga det så fort som möjligt, du borde ha nämnt det innan du skrev på. Det skulle med största sannolikhet inte ha påverkat deras val men det är god kotym att göra det.
-
Jag förstår genom ditt inlägg att du inte har så mycket arbetslivserfarenhet. När man har en anställning kan man inte ta ledigt närsomhelst hur man vill utan semester är något man ansöker om och som chefen sedan antingen godkänner eller inte godkänner. På sommaren har man rätt till 4 veckors sammanhängande semester men resten av året kan chefen neka semester om chefen anser att det inte går på grund av verksamheten. Därför ska man helst höra sig för med chefen om det går att vara ledig innan man bokar resa. Du för helt enkelt vara beredd på att semestern kan bli nekad men förhoppningsvis blir det bra.
-
Okej, det enda som var bra med din kommentar var att jag var beredd på det värsta - vilken inte inträffade. Det var helt lugnt för mig att vara ledig, så allt är inte alltid så illa som man tror. Men jag fattar att det bästa hade varit att säga det från början.Anonym (Rita) skrev 2024-08-04 19:02:54 följande:
Jag tycker att man talar om sådant redan innan papper är påskrivna, dvs samtidigt som man tackar ja till jobbet så berättar man om bokade resor och kollar upp om det är okej att ta ledigt/semester. Jag förstår inte varför du inte talade om det direkt? När du kollar med arbetsgivaren får du ju nu säga att du kan/ska avboka om det inte fungerar, men jag gissar att de inte kommer vara jätteglada över att du inte sa det här från början.
-
Jag förstår att jag inte skrev det du ville höra, men det var ju tur att de var ok med det. Ta bara med till framtiden att alla arbetsgivare inte kommer kunna släppa iväg till semester hur som helst. Så även om du tycker att jag är jättedum som säger att man bör tala om sådant direkt, så är det ändå ett tips att göra det nästa gång, för din egen skull och för arbetsgivarens.jennsan11 skrev 2024-08-06 12:48:08 följande:Okej, det enda som var bra med din kommentar var att jag var beredd på det värsta - vilken inte inträffade. Det var helt lugnt för mig att vara ledig, så allt är inte alltid så illa som man tror. Men jag fattar att det bästa hade varit att säga det från början.