Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Missbrukare har inget att göra

Finns det inget du känner att du brinner för? Det finns ju många saker du kan engagera dig i inom kyrkan eller föreningsliv
     Och då tänker jag först och främst på att hoppa in som volontär eller sitta i styrelse och faktiskt aktivt vara med och göra olika saker för andra människor.  Då får du använda huvudet,  göra nytta och samtidigt få en tillhörighet/sammanhang och få kollegor/vänner. 

Du är på farlig väg om du börjar hänga på uteservering med öl . Vad är det för fel med kaffe? Eller Coca Cola?  Du har ju samma folk ändå även om du skippar alkohol.  

Jag själv också sjukpensionär och jag finns inom kyrkan som politiker,  körsångare, kyrkvärd, volontär, sitter med i olika grupper och fattar beslut . Åker även på allehanda utflykter som kyrkan ordnar för både oss som jobbar och för allmänheten. Skickas iväg på diverse utbildningar under året . 

Är du inte troende finns ju andra organisationer och föreningar att fördjupa sig i och göra något vettigt av. 

Även om du är sjukpensionär finns det många möjligheter att "jobba" . Allt behöver inte vara en hobby utan det finns annat att göra också. 

Kolla även med så kallade Loger om det finns något du kan ansluta dig till som typ Lions, Länkarna, IOGT , Frimurare eller annat. Många där driver ju soppkök, natthärbärgen, secondhand etc 

• Fjäril kär
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-08-03 18:49:33 följande:

Går inte att citera.

Fjäril Kär:

Jo jag har provat allt möjligt men haft det så jobbigt under åren med psykisk ohälsa...

Som jag skrivit i TS tänker jag börja studera nu när jag mår bättre, och har kommit fram till att jag brinner för att jobba ideellt i någon förening som arbetar med utsatta människors rättigheter, tex folk med psykisk ohälsa. Jag har varit med i Djurens Rätt och Djurrättsalliansen och skänkt mycket pengar till dem genom åren, men jag har inte orkat engagera mig aktivt för att jag varit deprimerad och mått dåligt bland annat på grund av att min pappa dog och min mamma blev allvarligt skadad permanent av en olycka. 

Det jag har gjort förut kan jag inte ändra på! Jag skriver om planerna jag har så fort sommaren är över när det mesta av alla förslag jag fått (kyrkan m fl) är stängda, och jag ska börja studera på folkhögskola! 

Jag frågar inte vad jag ska göra, jag frågar om folk som varit i samma situation känner igen sig! 

Jag förstår problemet med sommaren utifrån att vissa verksamheter stänger. Samtidigt så är sommaren för mig den bästa tiden att må bra på. 

Jag är själv sjukpensionär pga psykisk ohälsa och sommaren är den tid då jag mår som bäst då jag upplever att det inte finns några krav på mig. Jag kommer ut och kan göra saker. Jag kan ligga och sola en halv dag med poddradio i öronen och bara känna mig okej med det.  Njuta av att få simma långt i alla sjöar och i havet. Köra bil utan mål utan vara snurra omkring och titta runt. Besöka loppisar. Hitta uteservering och käka pizza . Sitta på balkongen och läsa böcker. Jag kör motorcykel och åker på mc-träff med kompisar runt om i landet vissa helger. 

Sommartid har jag ingen press på mig utan kan ta hand om min hälsa och göra saker som får mig att må bra. Sommartid är jag som mest osocial och trivs med att göra saker på egen hand.  

Övriga årstider är tunga då vädret påverkar mitt mående och allt jag engagerar mig i har full fart och kräver fokus. Jobbig kombination.  
Svar på tråden Missbrukare har inget att göra