Missbrukare har inget att göra
Finns det inget du känner att du brinner för? Det finns ju många saker du kan engagera dig i inom kyrkan eller föreningsliv
Och då tänker jag först och främst på att hoppa in som volontär eller sitta i styrelse och faktiskt aktivt vara med och göra olika saker för andra människor. Då får du använda huvudet, göra nytta och samtidigt få en tillhörighet/sammanhang och få kollegor/vänner.
Du är på farlig väg om du börjar hänga på uteservering med öl . Vad är det för fel med kaffe? Eller Coca Cola? Du har ju samma folk ändå även om du skippar alkohol.
Jag själv också sjukpensionär och jag finns inom kyrkan som politiker, körsångare, kyrkvärd, volontär, sitter med i olika grupper och fattar beslut . Åker även på allehanda utflykter som kyrkan ordnar för både oss som jobbar och för allmänheten. Skickas iväg på diverse utbildningar under året .
Är du inte troende finns ju andra organisationer och föreningar att fördjupa sig i och göra något vettigt av.
Även om du är sjukpensionär finns det många möjligheter att "jobba" . Allt behöver inte vara en hobby utan det finns annat att göra också.
Kolla även med så kallade Loger om det finns något du kan ansluta dig till som typ Lions, Länkarna, IOGT , Frimurare eller annat. Många där driver ju soppkök, natthärbärgen, secondhand etc