Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

    Liv efter detta?

    Man ska inte blanda ihop medvetande och liv alla gånger. Liv skulle kunna klassificeras som metabolism, alltså fysiska enheter som omsätter energi. Men du kanske syftade på huruvida medvetna upplevelser finns efter döden? Argument som pekar på att så är fallet:

    1. Medvetande är energi och energi kan inte förstöras.

    2. Ingenting kan inte existera, alltså är existens i någon form ett måste.


    3. Vi iakttar inte sakers verkliga natur, utan snarare symboler som döljer dem. Symbolen för e-posten på min dator är vit, kuvertformad och placerad längst ner på skrivbordet. Filen för e-post har ingen placering, inget utseende, ingen form. Vi iakttar bara det vi behöver för att kunna göra adekvata ageranden utefter det. På samma sätt kanske liv och död är symboler på vårt gränssnitt som vi kallar upplevelser eller medvetande. 

    4. Fjärilen är ett ägg, är en larv, är en puppa, är en fjäril. Egentligen det som kallas återfödelse alltså.

    Tiden är möjligtvis evig, men om den är oändlig vet jag inte. Dessutom kan ändlighet vara större än oändlighet. Exempelvis är 1,9999...ad infinitum oändligt, men mindre än 2 som är ändligt.

    Fysikalism kan inte förklara medvetna upplevelser, däremot kan medvetna upplevelser förklara fysikalism. Kanske är det enda som finns medvertna upplevelser, alternativt potentialer och möjligheter som kollapsar till medvetna upplevelser i medvetanden. Partiklars egenskaper är inte bestämda innan de liksom efterfrågas av medvetandet.

    Till de som hänvisar till logik, logik är inget som finns utan medvetande som definierar eller skapar logik.
  • fultextad användarhandbok
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 18:56:39 följande:
    1. På vilket sätt är medvetande "energi"? Jag vill påstå att energi är energi. Om man definierar energi som något annat än energi så krävs väl ändå en djupare förklaring?
    Einstein kom ju för övrigt fram till att E = Mc² och därigenom att M = E/c². Vore det då korrekt att säga att våra kroppar är massa, massa är energi och energi kan inte förstöras och då kan ju inte heller våra kroppar förstöras. Alltså är allt det här om biologisk nedbrytning hittepå. Vad är felet i det jag säger?
    1. Ja, energi beskrivs via termodynamiken, helt riktigt. Det får jag helt enkelt ta som en miss från min sida. Däremot kan, vad jag vet, våra kroppars massa inte försvinna, det är väl stelnad energi. Det kan bara bli, eller uppgå i något annat. När upphör en kropp att vara en kropp, när uppstår ett jag? 
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 18:56:39 följande:
    2. På samma sätt som talet 0 kan inte existera, antar jag? 0 är ett koncept, frånvaron av ett antal. På samma sätt är ingenting är ett koncept, frånvaron av något. Och självklart är det väl TEORETISKT möjligt att allt som finns skulle kunnas inte finnas? 
    2. Precis, matematik är ett formellt språk som vi människor har konstruerat, det existerar endast mentalt. Nej, inte som jag förstår det, allt som finns kan inte förpassas till icke-existens ens teoretiskt, eftersom det då skulle finnas som teoretisk möjlighet.
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 18:56:39 följande:
    3. Jag gillar abstraktionen, men om livet är symbolen och medvetandet är gränssnittet, vem/vad är då användaren?
    3. Och jag tyckte om att läsa ditt inlägg. Varelser som fungerar som substrat för medvetandet är användarna.
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 18:56:39 följande:
    4. Med skillnader som att livsformen aldrig är metaboliskt död under övergångarna samt att det här är en helt förklarlig biologisk process. Relevansen till att vårt medvetande skulle överföras till en nyfödd rävunge är alltså ändå rätt låg.
    4. Fast det är inte riktigt så jag resonerar, det kan hända att jag har varit otydlig där. Snarare menar jag hur någonting som existerar skulle kunna försvinna, med hänvisning till punkt 2. Att det uppgår eller blir något annat, innebär inte att det försvinner, bara att det förändras. Cellerna i en människokropp förnyas under livets gång, men kroppen finns kvar.
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 18:56:39 följande:
    Vad är skillnaden mellan evig och oändlig när vi pratar om tid?

    Det här är en genuin hypotes, men inte en populär sådan. Bland annat på grund av frågan:
    Hur kunde universum då utvecklas och evolution ske utan att en enda vågfunktion kollapsade, innan medvetna livsformer utvecklades? Det blir lite långsökt att påstå att universum bara existerar i våra medvetanden. Vad existerar då våra medvetanden i? Om det var så att möjligheter kollapsade tillfaktum i våra medvetanden så borde väl alla människor i någon mån leva i olika verkligheter?

    Du använder dig ju själv av logik, rätt flitigt också, tycker jag. Så jag förstår inte riktigt din invändning, där.
    Enligt mig syftar evig på just tid, medan oändlig syftar till exempelvis oändligt många primtal.

    Ja, det har jag inga bra svar på. Möjligen finns endast potentialer och möjligheter i någon form. Det är bara jag som spekulerar, något jag tycker om, men inte något jag anser mig vara bra på. Däremot är det något jag försöker utveckla, möjliga förklaringar. Det kan vara intressant att vända på det, fanns universum innan det fanns medvetande? Man kan förstås blanda in Robert Lanzas biocentrism i det hela, problemet är att det verkar leda till misstolkade överdrifter av Köpenhamnstolkningarna gällande kvantfysik. Jag föredrar att tänka på det som att vi har ett gränssnitt som ger oss precis den information vi behöver för att överleva och fostra avkomma. Jag tänker mig att det kanske finns andra medvetanden än de jag-medvetanden vi känner till. Som en liten jämförelse: Vi-upplevelser består av flera medvetanden som samupplever, jag-upplevelser består av enskilda medvetanden eller aktörer, kanske dessa aktörer i sin tur består av mindre byggstenar i form av andra medvetna aktörer, som till sammans bildar jag-upplevelsen, ungefär som jag-upplevelse bildar vi-upplevelsen. 

    Ja, qualia är ju just det, att vi upplever lite olika, vi är inte överens om allting, vi har olika upplevelser av hur svartpeppar smakar och beskriver olika hur det är att stå på morgonsval klippa i soluppgången. Däremot har vi intrasubjektiva upplevelser, vi kan och är överens om en hel del företeelser.

    Logik är ett verktyg, ungefär som en vattenkanna eller skruvmejsel. Fria spekulationer kan vara intressanta ibland. Neurala korrelat har inte kunnat visa hur medvetandet uppstår, däremot tycker jag att det är en bra idé att fortsätta på det spåret, men det innebär inte att man ska lämna andra spår, eftersom frågan om vad medvetandet är kanske är felställd. 
  • fultextad användarhandbok

    Ville bara utveckla ovanstående inlägg. Har varit hemma en hel del och varit lite orkeslös och så. Till hösten börjar jag att studera och därmed minska, min förhoppningsvis inte alltför irriterande, närvaro och inlägg här på forumet. Solig Man kan helt bra fritt spekulera och sedan prova det logiskt, istället för tvärtom. Verkar eller visar det sig orimligt kan man göra om proceduren. Fast vi vet ju också att det går att dra ett helt logiskt resonemang även från felaktiga utgångspunkter, därför är själva frågeställningen om vad medvetande är intressant. För de som är väldigt vetenskapligt inriktade, så är ju vetenskap en metod, inte en tes eller teori i sig.

    Anta att två personer umgås, den ena säger något lustigt varpå den andra ler eller skrattar. Leendet eller skrattet är inte glädjen, lyckan eller lustigheten. Det är en symbol som vi kan uppleva och läsa av. Samma person kanske senare höjer ögonbrynen, säger hmm och andra uttryck, vilket sedan avkodas av den andra personen. En form av datakompression där massvis med information avkodas. Hur mycket information rymmer glädje, kärlek eller känslan av ro? Jag vet inte, men uppenbarligen kan den förmedlas med relativt enkla medel, trots sin komplexitet. Iakttar vi däremot andra arters känsloupplevelser får vi svårare att avkoda information, speciellt om vi börjar med nära artfränden och sedan sådana som är längre och längre bort från oss. Filosofen Thomas Nagel ställde en gång frågan hur det skulle kännas att vara en fladdermus. Hur känns det att vara ett virus? Kanske är det så att den faktiska begränsningen finns i vårt gränssnitt, alltså i våra perceptioner, vi kan inte avkoda all information helt enkelt, därför har så gott som all modern vetenskap utgått från fysikalismen. Vilket i så fal skulle vittna om ett väldigt välutvecklat gränssnitt.

    Det här kanske är en sannolikhet. För att sannolikheter ska kunna existera måste det till en minsta struktur som kallas för mätbart rum, tror jag. Utan det går inte att göar några som helst förutsägelser. En upplevare upplever och förnimmer information, fattar olika beslut och agerar sedan utefter de besluten. Förändringar som alltså är villkorade uppstår, du vill ha en sallad, men känner doften av curry i en vällagad fiskgryta och bestämmer dig för den istället. Den här dynamiken skulle kunna beskrivas med hjälp av en Markovkedja, tror jag. Upplevelser skapar förnimmelser, som skapar beslut, som skapar ageranden, som skapar upplevelser osv, där det ena inte finns utan det andra. Typ som en treenighet mellan subjekt objekt och verb. Det finns spaltmeter mer att tillägga, men jag ska inte sabotera mer. Det är en konst att få med mycket information i lite text.

  • fultextad användarhandbok
    Cereal Killer skrev 2024-08-09 14:13:49 följande:

    Om man nu ska tro på något utan att det finns tillräckligt med belägg för det (observera att "det blir bara svart" också är en tro utan belägg!), så känner jag att Nick Bostroms hypotes om att vi lever i en simulation är en av de mest logiska. 

    Denna hypotes går ut på att om två förutsättningar är uppfyllda...

    (1) Avancerade civilisationer skulle kunna utveckla teknologi som möjliggör en detaljerad simulering av verkligheten

    (2) Dessa simuleringar kommer i framtiden att utföras mer än en gång

    ...så är det, rent logiskt, mer sannolikt att vi befinner oss i en sådan simulering än att vi inte gör det. 

    Om (1) är sant så kan vi nog vara ganska säkra på att (2) också är sant. Och med tanke på hur teknologiskt avancerade vi är redan nu så känns det inte helt osannolikt att (1) är sant. Således är det inte osannolikt att vi inte ens är människor utan något helt annat, och egentligen lever i en helt annan tid, tusentals eller miljontals år in i framtiden. Kanske har vi valt att skapa en simulering i just denna tid, för att det är just nu som förutsättningarna för teknologin som kommer att möjliggöra simuleringen, skapas. För att liksom förstå uppkomsten av det liv människorna skapade, det som vi är.

    Lägg på sannolikheten att "teknologin" som krävs egentligen inte är teknologi utan något som finns helt naturligt. Att vi är något slags varelser som vi inte ens kan föreställa oss, som bara föreställer sig den här världen. Kanske är vi alla samma varelse ("Gud")?


    Logisk så sätt att den följer en konsekvent argumentationslinje som baseras på vissa antaganden ja. Däremot är det både spekulativt och empiriskt svårtillgängligt som ämne. Kom att tänka på tankeexperimentet om Boltzmannhjärnan, eller rentav i plural. Det bygger på på idén att i ett universum som varar tillräckligt länge och är i termisk jämvikt, kan slumpmässiga kvantfluktuationer leda till strukturer som då kan uppstå. Komplexa strukturer som medvetna hjärnor, fullständiga med medveten uppfattning och allting.

    Konceptet bygger på idén att i ett universum som varar tillräckligt länge och är i termisk jämvikt (det vill säga utan någon märkbar förändring i energifördelning), kan slumpmässiga kvantfluktuationer leda till att strukturer uppstår ur kaos. Dessa strukturer kan vara så komplexa som medvetna hjärnor, fullständiga med alla falska minnen och medveten uppfattning av att vara en varelse i en verklig värld. Det bygger på sannolikhetsresonemang och att om ett universum existerar tillräckligt länge kommer allt som är möjligt att hända någon gång. Då det är enklare att en enda hjärna blir till än ett helt universum, borde det finnas fler Boltzmannhjärnor än hela universum med stabila livsformer.

    Hur man har föreställt sig universum har ju varierat över tid, lite beroende på vad som ligger i tiden och så.
Svar på tråden Liv efter detta?