Inlägg från: Anonym (Regn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Regn)

Galonbyxor

Våra har haft klassiska galonkläder med hängselbyxor hela mellanstadiet. Eftersom de är ute på rasterna lika mycket som i lågstadiet har vi inte sett någon anledning att byta. Yngsta som börjar 6:an i höst kör på det medan den äldre endast har det hemma nuförtiden. 
  • Anonym (Regn)
    Anonym (Skolgården) skrev 2024-08-10 06:48:43 följande:

Kan tillägga att galonisar i sjätte klass nog hade varit socialt självmord här. Under mellanstadiet har allt fler i barnens klasser blivit modemedvetna. Flickorna sminkar sig och killarna fixar håret och så där. De verkar inte ha ens vanliga regnbyxor utan blir hellre blöta och fryser. 

Vi har varit väldigt förskonade från den hetsen ho oss. Blir lite skillnad på högstadiet men det är också en ny skola. Det var flera i femman som hade det förra året även om de flesta andra gått över till midjebyxor. Båda barnen föredrar hängselvarianten och då har vi fortsatt med det. Inte mig emot som får mindre tvätt ;)

• Anonym (Regn)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-08-11 10:35:30 följande:
    Får jag fråga vad ni har för märke på era?

Oj måste kolla...

Nordbjörns ofodrade under sommaren och sen har bägge slaskis fodrade galonställ under vinterhalvåret. Vilka har ni då?

• Anonym (Regn)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-08-13 07:24:51 följande:
    Vi har haft kulings i 146/152 sen dessa som jag köpte nu vet jag faktiskt inte, får väl se om de kommer till användning 

Hur blev det för er? Har de använts något ännu? Här kör yngsta på i skolan och jag lyckades till och med få på den äldsta på vårat landställe hör och häpna!

• Anonym (Regn)

Tycker också det låter väldigt märkligt att galonbyxor skulle helt otänkbart på mellanstadiet. Här är de ute precis lika mycket som på lågstadiet. Personligen tycker jag det är ett superbra alternativ som är lätt att göra rent och skyddar kläderna under. Som sagt den äldsta som är tonåring nu använder det till och med när vi är ute på landet.

• Anonym (Regn)
    Anonym (P) skrev 2024-09-13 08:23:14 följande:
    Tonåring i galon? Varför utsätter man barnen för ett så vidrigt material som galon så länge? Det finns ypperliga alternativ till regnbyxor som andas och som medger rörelse på ett helt annat sätt än vad galon gör. 
    Ursäkta hur menar du nu? Mina barn far inte illa på något sätt av att ha på sig galonkläder. Jag själv använder det också regelbundet och har aldrig upplevt obehag. I den här åldern springer de ju inte runt som de gjorde när de var mindre. Det är ju ett smidigt och praktiskt plagg vid båtturer eller picknick i skogen etc.
  • Anonym (Regn)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-13 11:48:01 följande:

Klädsel på skolorna kan ju se lite olika ut beroende på var i landet man bor. Tycker inte att man ska klä barn i sånt som avviker mycket från det andra har. Här hade galonbyxor med hängslen på mellanstadiet varit lite udda.

Med tanke på att det säljs mängder med olika galonställ upp till storlek 170-176 så lär vi ju inte vara ensamma med att använda det längre upp i åldrarna som många vill få det till här.
  • Anonym (Regn)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-13 12:32:07 följande:
    Gör det verkligen det? Här använder varken äldre barn/ungdomar eller vuxna galonbyxor med hängslen. Galonkappa är däremot populärt, både fodrad och ofodrad.
    Galonbyxor utan hängslen finns överallt skulle jag säga och vi har som sagt hittat även hängselbyxor i större storlekar. Tänker att det inte borde finnas om efterfrågan inte finns liksom.
  • Anonym (Regn)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-13 13:48:25 följande:
    Faktiskt inte sett. Men kan tänka mig att det kanske används till vissa aktiviteter, typ landet,skogen, fiske eller nåt. 
    Just det som vår äldsta använder det till. Det är ju inte så att hon använder dem dagligdags men just på landet vid olika aktiviteter är det ju oslagbart. Annorlunda med den yngsta som fortfarande leker i skogen på raster.
  • Anonym (Regn)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-09-16 15:04:43 följande:

Naturligtvis så får man ha precis vad man vill, ingen av våra har farit illa av att ha galonkläder, vi tycker det är oslagbart om vi exempelvis är på någon nöjespark eller liknade i ösregn och används även på skolan när det behövs.

Ursäkta, jag glömde helt att svara på dig TS. Det känns ju ändå bra att det är någon mer som delar uppfattning åtminstone. Hur gamla är dina barn om jag får fråga?
  • Anonym (Regn)
    Anonym (förälder) skrev 2024-09-22 22:46:50 följande:
    Min äldste grabb hade regnbyxor med hängsle tills han slutade åk 5
    Mellan grabben & den yngsta grabben har fortfarande galonbyxor med hängsle.  
    Dom går i åk 6 & åk 4

Kul att några fler här faktiskt använder det upp i åldrarna. Du har också hittat i större storlekar då gissar jag?

• Anonym (Regn)
    Anonym (förälder) skrev 2024-09-26 21:51:40 följande:
    Grabbarna har slakis regnkläder. 

Vi gillar dem också skarpt! Har ni några andra att varva med på sommarhalvåret eller kör ni dem året runt?

Svar på tråden Galonbyxor