Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

Och ja, jag fick köpt mina 24 olika julpraliner på Göteborgs pralinbod. Det gick snabbt och smidigt och mamsingen blev glad för sin alldeles egna chokladkalender. 

Hoppas också att du, Eurydike, får en fortsatt trevlig vistelse i goa götet med din kompis Glad Både Kronhusbodarna och Liseberg är mysiga ställen att besöka i juletider Tomte

• Mayjel
    Eurydike skrev 2024-12-06 18:28:50 följande:
    Kul att jag kunde inspirera! Precis, det är det julbordet och vi var där på en söndag. Då var det inte så fullt och vi var där runt halv fyra. En sittning är två timmar.

Det tycker jag verkligen att du ska göra! Dessertbordet var väldigt stort och det fanns bland annat knäck, olika sorters fudge och tryfflar, ischoklad, knäck, många småkakor, några mjuka kakor, annat godis och tre olika sorters malta. Tyvärr ingen tomtegröt, men annars fanns allt jag kunde tänka mig. Saffranstryfflarna var riktigt goda! 😋

Folk var klädda väldigt olika! Vissa hade klätt upp sig mer, andra mindre. Några hade klänning, andra mer vardagliga kläder. Jag hade kostymbyxor, midjekort stickad kofta med pärlor (låtsaspärlor 🥹) och jag kände mig lagom uppklädd. Så en stickad julklänning och strumpbyxor blir säkert toppen! 💃

Vi fick sitta för oss själva och ville inte heller fösas ihop som boskap 😅 Tror inte man kan be om eget bord när man bokar, men säger du till i disken precis vid ingången till Saluhallen, då går det säkert att fixa. Jag tror ändå att de kommer placera dig vid ett eget bord, men annars kan du säga att du vill ha ett eget bord om det finns möjlighet.

Inga frågor är dumma och jag hade också undrat samma saker om jag inte redan varit där ☺️

Hoppas du får en jättefin julbordsupplevelse om du väljer att gå dit! Det fick jag 🤶🏻
    Då får man tacka så hjärtligt för ett gott och informativt svar! Jag bokar plats inom kort då.

Blir nog en tidig lunch för egen del då man ändå sparar 200 kr på detta. Och en lång fastedag innan så man hinner bygga upp en rejäl aptit och plats i maggen för mycket buffémat. Det tjänar man ju lite på också Solig

Tack för din lyckoönskan och jag önskar den i retur till dig Glad Pralinboden finns både i Haga och borta vid Domkyrkan, bakom Buttericks. Skulle rekommendera den senare då denna pralinbod har ett större utbud än den i Haga.

Må så gott!
  • Mayjel

Tar det lugnt i soffan efter dagens ansträngningar med julhandlandet.

• Mayjel

Träffat min syster, svåger och syskonbarn, innan de åker till svärföräldrarna under julhelgen.

Gjorde nyss min egen gubbröra som  vi ska ha på mackan vid jullunch om ett par dagar.

Förvånansvärt gott vilket jag upptäckte vid julbordet jag nyligen var på. Aldrig smakat förut. Lite oväntat också då själva namnet låter ganska oaptitligt. Jag gillar ju inte röriga gubbar men gubbröra var jättegott!

• Mayjel
    Eurydike skrev 2024-12-30 21:44:17 följande:

Puh! Nyårsklänningen stinker som en hel parfymfabrik och jag tål inte parfym. Har tvättat den nu och hoppas att den har hunnit lukta av sig imorgon 💃

Har också varit med om detta ett par gånger. Varför liksom? Dessa klädföretag borde veta bättre. Allergier är ju något globalt. 
  • Mayjel

Inget särskilt. Tagit igen lite förlorad sömn från dessa senaste två veckor av konstant julstress som legat där och puttrat under ytan. 

Ligger här i min soffa nu och tittar på Hälsoresan (1999). Gillar att Stig-Helmer dricker avkok på broccoli i en scen som nyss var. Jag drack nämligen själv upp avkoket från middagens brysselkål, tillsammans med vitaminerna precis.  Smakade helt okej faktiskt, lite nötigt och "grönsaksaktigt". 

• Mayjel

Har inte hunnit göra så mycket idag. Gjorde en god nötkaka och silade en burk hjortronsylt som jag köpte igår. Gillar inte att tugga kärnorna. Drack upp dessa med några kosttillskott och vatten istället.

Känns dumt att slänga kärnorna med tanke på hur dyr syltburken var. Varför är just hjortron så dyrt? 70 kr för en liten struntburk. De smakar inte godare än andra bär heller. Gott att ha till ost och kex ibland dock. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-01-15 22:23:06 följande:
    Har aldrig testat att sila hjortronsylt, men det kanske jag borde göra någon gång 🤔 Ja, det är gott till ost och kex och min favoritsylt på våfflor 😋🧇
    Ja, gör gärna detta om du också har känsliga tänder som ryser av den hårda och knapriga känslan från frukt och bärkärnor. Jag brukar gå igenom samma procedur med björnbär och hallon. Blir alltid en len och tuggfri liten sås, kompott eller sylt efteråt Glad

Hoppas du är fullt frisk snart så du äntligen kan få titta på de rivaliserande kattbröderna. Lejonkungen är en av mina favvisar bland Disneys alla klassiker. 
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-01-19 22:56:15 följande:
    Ja, jag ryser när kärnor oavsett slag fastnar i tänderna! Värst är hallonkärnor. Då kan jag inte tänka på något annat förrän jag lyckats få bort kärnan 😅

Nu lyckades jag äntligen se Mufasa: Lejonkungen! Den var helt okej och ganska otäck för att vara en barnfilm, men det är ju ettan också. Tecknade Lejonkungen är fantastisk och det är nog bara Landet för längesedan som har väckt lika starka känslor hos mig. När Mufasa dör och när dinosauriemamman dör efter att ha slagits med Vasstand, då är det svårt att inte börja gråta även som vuxen 🦁🦕

Hallonkompott och hallonsylt blir sååå mycket godare utan alla otäcka små frön. Bara att hälla i en sil och sen trycka ut med en sked i tallrik under. 

Förstår detta. Det är något med oskyldiga söta djurungar som upplever sorg och övergivenhet i tidig ålder.

Lejonkungen är en gråtmild film av den anledningen. Blir också alltid tårögd när jag ser filmer som Micke och Molle och Oliver & gänget. I början där när alla andra kattungar blir valda och han blir ensam kvar där i regn och rusk. Man får nästan ont i bröstet av tanken på en övergiven och ensam liten kattunge 😭

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-01-22 20:07:23 följande:
    Det måste jag testa! Vore himla skönt att slippa alla de där hemska kärnorna 😅

Ja, den är väldigt gråtmild och Micke och Molle innehåller flera sorgliga scener. När den gamla damen ska lämna tillbaka honom till skogen och när Molle har blivit en vuxen jakthund och inte kan vara kompis med Micke längre 🐶🦊 Det är riktigt sorgligt! Oliver & gänget har jag tyvärr inte sett, men det låter som en sorglig film helt i min smak 🥹
    Scenen där den äldre damen lämnar Micke på ett naturreservat fick mig att tänka på när vi avlivade familjens hund för många år sen. Båda händelser handlar ju om ett evigt avsked till ett husdjur man älskat sen första mötet. Kommer nog alltid att fälla en tår när jag ser just den delen av filmen. Och ja, den brustna vänskapen mellan hund och räv är också mycket sorglig. 

Oliver & gänget har hämtat sin handling från den klassiska sagan om Oliver Twist, fast i Disneys version är det katter och hundar som står i centrum istället för människor. Lite halvt bortglömd rulle från slutet av 80-talet. Jag gillar den fortfarande av nostalgiska skäl. Var den allra första Disneyfilm jag såg på bio. 

Idag har jag varit lat, stannat inne hela dagen och inte gjort nånting i stort sett. Får väl ta mig samman nu och laga lite mat till imorgon och för resten av veckan. 
  • Mayjel

Destillerar vatten och är inne på SVT-play och tittar på filmen Lilja 4-ever. Det sista vet jag inte varför dock för jag blir alltid nedstämd när jag sett denna film. 

Önskar att samma kanal kunde visa filmen Tillsammans (1999) istället. Min favoritfilm av Lukas Moodyson, även om den också har sina mörka stunder.

Får väl diska, köket är rena bombnedslaget. 

• Mayjel

Kollar på Youtube och äter blodapelsiner. Så mjuka, söta och saftiga klyftor. Man får passa på nu när det är säsong för detta röda citrusguld. 

Har inte gjort nåt särskilt annars. Vaknade först igårkväll och har vänt på dygnet. Inte bra. Kommer bli som en halvsovande mumie sen hos systern. Bah!

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-01-26 22:51:33 följande:
    Det var länge sedan jag åt blodapelsin, men det är gott! 😋
    Ja, faktiskt godare än vanliga apelsiner i mitt tycke Glad

Nåt särskilt som händer i Stockholm när du åker dit?
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-01-27 22:52:07 följande:
    Jag får slå till och köpa om jag ser några i affären!

Först och främst ska jag hälsa på en vän, men förutom det så har jag tänkt äta en åttarätters avsmakningsmeny på en vegetarisk restaurang. Jag har velat prova deras mat länge och planerar ofta mina resor kring vad jag ska äta 😅 Dessutom ska jag besöka ett fik med inspiration från 1880-talet. Det ligger i Gamla stan! Förutom det så tänkte jag besöka Vrakmuseet, för jag blev så imponerad av Vasaskeppet förra gången jag var i Stockholm ⛵️
    Vad roligt det lät, alla tre upplevelser! 

Ska söka lite efter det där caféet med sitt utbud av gammaldags bakverk. Lät intressant det.
    Önskar dig en trevlig resa i övrigt! Det är fint och trivsamt i Stockholms centrum Solig 
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-01-29 22:35:52 följande:
    Ja, det låter väldigt intressant och alltifrån mat, fika, inredning och kläder ska ha hämtat inspiration från 1800-talet. Stolarna såg träiga och hårda ut, men det får jag leva med 😅 Tack så mycket! Jag reser inte riktigt än, utan ska vänta några veckor tills det blir varmare ute, men jag pratar om det redan nu eftersom jag ser fram emot det. Ja, jag älskar Stockholm och bodde där i två år Solig
    Är det caféet Augustas folksalong du menar? Kollade upp detta häromdagen men lyckades inte hitta några detaljer kring deras fikameny tyvärr.
    Du får gärna berätta mer om detta sen när du kommit tillbaka från din vistelse Glad
    Och om allt det andra också förstås. 
  • Mayjel

Varit igång sen 9 imorse med dammsugning, dammtorkning av golv och övriga ytor, tvättat och hängt upp kläder och ska snart ånga lite byxor innan dusch. Ser det som en tidig vårstädning. 

Slappnar av i soffan just nu framför en ryslig film med titeln "Valentine" från tidigt 2000-tal. Tyckte det lät lite passande med tanke på kommande kärlekshögtid. Fast filmen är inte så kärleksfull faktiskt Förvånad

Mumsar samtidigt på ett par vetekex med ekololgisk färskost och min hemgjorda jordgubbsssylt, gjord med druvsaft och en en skvätt Baileys för att ta fram bärsmaken lite mer. Jättegott!

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-02-03 22:31:50 följande:
    Exakt! Jag såg ett klipp och läste en intervju om caféet, men någon fikameny såg jag nog inte till. Fast jag läste att de serverar vegetariska kroppkakor, vilket jag tycker om 😋 Jag ska absolut berätta mer om fiket och resan sedan!
    Kroppkakor är väl en sorts maträtt? Ja, berätta mer lite senare! Må så gott så ses vi snart Glad
Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag