Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

Anonym (Hm) skrev 2024-10-13 22:24:10 följande:

Haft en lugn dag hemma.

Samma här, om man räknar bort en kortare stunds konditionsträning jag ägnade mig åt förut.
    Man blir helt slut dagen efter man suttit barnvakt. De ger mycket men tar också en del från en i ren energi, de små liven. 
  • Mayjel

Just tagit mina vitaminer och sköljt ner med varmt citronvatten och kokosolja. 

Bra att dricka en tsk olja varje dag. Främjar både leder, hyn (inifrån) och matsmältningen. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2024-10-21 22:07:14 följande:
    Kanske borde börja med olja jag med! Fast iofs tar jag veganska omega 3 tabletter, så det kanske har samma effekt 🤔
    Är det i oljekapslar då? Jag tar också såna. Av märket Helhetshälsa. 

Ja, jag gillar att värma upp vattnet på spisen först. Känns som att oljan åker ner lite snabbare då. Avokadoolja är milt och ett bra smörjningsmedel för leder och tarmsystem. Lite dyrt bara i vanlig butik. Billigare att beställa online. 
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2024-10-21 23:08:03 följande:
    Det är oljekapslar som är gjorda av alger! Bra tips där med att värma upp vattnet först. Jag äter mycket avokado och brukar ha det på surdegsbröd tillsammans med vegetarisk skinka och keso. Det är jättegott! Kan tänka mig att avokadooljan är billigare att beställa, det är mina omega 3 kapslar också. Jag köpte en helt perfekt avokado idag 😋🥑
    Ja, färsk avokado är ju förstås godast. Även vegskinka smakar gott. Något man aldrig kunnat tro om man inte provsmakat den. Duger lika bra som riktig skinka. 
  • Mayjel

Beställt lite kläder online, gjort varm choklad, konditionstränat, gjort inköpslistor inför morgondagen.

Längtar till i eftermiddag då jag ska åka in till torget och köpa en ihopsättbar julkalender från butiken Normal. Har länge velat ha en sådan.

Käckt att kunna fylla sin egen kalender med chokladbitar eller vad man nu föredrar att lägga däri. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2024-10-25 18:22:54 följande:
    Hoppas du fick tag på kalendern! Ja, det låter verkligen käckt att kunna fylla den med vad man vill 👌
    Japp! Valde en med ett vackert julmotiv och strax innan 1 december så ska jag åka ner till chokladboden och köpa 48 praliner att fylla den med.
    En till både mig och mamma då luckorna i denna kalender är stora. Skulle rentav få plats leksaker och mindre bildböcker bakom dem.

Kanske att julkalendern jag köpte är ämnad för barn i första hand men det gör inget. Vi vuxna vill också fira dagarna i december fram till julafton  Tomte
  • Mayjel

Chillar i soffan efter en dag hos syskonet med förberedelser inför Halloween. Satt ihop spökhus i svart pepparkaka med nevöerna och byggt med Lego. Skönt att vara tillbaka i lugnet nu.

• Mayjel
    Eurydike skrev 2024-10-26 20:59:13 följande:
    Det låter som en bra plan! Jag älskar lyxiga chokladpraliner och kan tänka mig att din mamma verkligen kommer uppskatta en så fin kalender 🤩 Förra året råkade jag köpa min kalender för tidigt och åt upp hela innan december, så i år får jag inte göra om samma misstag 😅 Det kan vara så att kalendern är tänk för barn, men den passar ju egentligen alla eftersom man själv bestämmer vad man stoppar i den. Häromdagen åt jag årets första lussekatt! 😋
    Ja, och praktiskt med stora luckor som rymmer två chokladpraliner. Då får både mamsingen och jag varsin per dag. Ska tipsa systern min också som faktiskt har barn. Tror de skulle gilla en sån kalender.

Gott med lussebulle. Bakat själv då?
  • Mayjel

Vilar upp mig lite efter gårdagens aktiviteter med Halloween ihop med familjen. Mycket bestyr för en enda högtidsdag får jag säga. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2024-11-01 22:26:50 följande:
    Imorgon är det min tur! Jag ska baka monsterpajer och klä ut mig till häxa. Det kommer barn på besök så jag har bunkrat upp rejält med godis 🧙🍭 Hoppas ni hade kul!
    Ja, det var helt okej, lite mycket bara. Barnen skulle sminkas, det skulle vandras ute i mörker och blåst för att tiggas godis, ett antal barn som även knackade på hos oss, vi skulle ställa ut Halloweendekorationer på tomten, pumpabelysning inomhus, äta spökglassar, måla halloweenhus i trä. Tur att vi gjorde spökhuset i svart pepparkaka under förra veckan. Lite skönt att det hela är över nu för vår del. 

Monsterpajer låter intressant. Vad är det för ingredienser i dessa?

Häxa är också en klassisk utstyrsel på Halloween. Jag hade på mig en svart klänning med vit krage och flätor, lite som hon, dottern i Familjen Addams. Med riktigt blod påmålat vid halsen, som en liten twist Spöke
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2024-11-02 00:05:22 följande:
    Förstår det! Det låter som en fin men intensiv dag. En sådan som man minns med glädje, men som är ganska utmattande medan den pågår. Spökhus i svart pepparkaka verkar häftigt! Jag antar att det är ett särskilt recept och inte förkolnade pepparkakor 😅 Spökglass låter gott!

Det är vanliga (vegetariska) köttfärspajer med ett täcke av pajdeg där jag ska skära ut monsteransikten. Kanske ska jag ha två oliver till pupiller i ögonen. Jag ska göra Delicatobollsmonster också, med ögon och utskurna munnar med röda tungor.

Jag har en häxhatt, en 💀-mask och en 👹-mask att välja mellan, men jag kör nog på häxa. Det låter som en effektfull utklädnad du hade, med riktigt påmålat blod och allt 😃

Ja, så får man tänka. Minnet blir mer trevligt att tänka tillbaka på än själva ögonblicket med all stress Glad

Vi köpte ett färdigt paket med pepparkaksdelar från Flying Tiger. Med lite dekorativt strössel till och kaklim i socker att sätta ihop husdelarna. Spökglassarna var vanliga vaniljstrutar som vi färgat svarta. Vanliga livsmedel som man gett ett lite läskigt utseende till, lite som med dina pajer.

Det enda i matväg jag kan komma på som kopplas till Halloween är väl pumpor då. Har själv gjort lite varm
    choklad med ugnsbakad butternutpumpa i men annars inget särskilt. Har du smakat pumpapaj nån gång? Tycker det smakar lite som vanlig pepparkaka nästan, inget särskilt med andra ord.

Ja, en aning makabert kanske med riktigt blod men syskonbarnen tyckte att det var lite coolt Solig

• Mayjel
    Skrattande
    Eurydike skrev 2024-11-03 00:38:29 följande:
    Här är monsterpajen och monsterbollarna i egen hög person/er! 😋
    Jättefina bilder Skrattande Man får tacka för att du ville posta dessa! Du är begåvad i köket du Solig

Hasselbackspumpa lät också gott. Får prova detta själv nån gång! 
  • Mayjel

Inte hunnit göra så mycket än. Vaknade tidigt, ångade kläder och mina trasor och tvättsvampar så dessa blev lite fräscha. 

Ska duscha snart och sedan koka upp lite varm choklad och skära upp min pandoro i bitar. Gå ner till granntjejen med mitt fika. Blir nog trevligt. Pandoro är gott. 

• Mayjel

Öppnat och provsmakat min nyinköpta valnötsolja från Lidl. Väldigt god olja får jag säga och lätt att dricka en tsk av om man vill ta den med vitaminerna.

Betydligt mer smaklig än avokadooljan som jag hittills använt till samma sak. Ska ha oljan i en saftig nötkaka också är det tänkt. Blir gott det. 

Ska nog köpa två flaskor till under denna vecka då en valtnötsolja på 250 ml kostar endast 35 kr på Lidl. Jämför med onlineshoppar där man får betala runt 200. Man får passa på medan generositeten står i blom. 

Just nu håller jag på att göra varm choklad för resten av veckan med olika smaksättningar. Mint är nog min favorit hittills. Lagom uppiggande med varm choklad av kvalitetskakao och inte med samma hypereffekt som koffein. Det är jag tacksam för.

• Mayjel
    Anonym (Donnan) skrev 2024-11-12 18:18:19 följande:

Sitter på en jätte varm buss 🥵

Sitter också på en buss i detta nu. Fast här är det svalt Glad 
Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag