-
Det kommer aldrig att hända eftersom vårdpersonal ska vara neutrala i den frågan. De ska aldrig påverka en kvinna till att behålla ett barn eller pressa till abort.Cathariiina skrev 2024-08-05 19:31:27 följande:Kristna värdepartiet finns. De växer, om än långsamt - det är svårt för ett nytt parti att ta sig ända fram till riksdagsspärren i Sverige. Och visst skulle man kunna skriva in i vårspersonalens riktlinjer - kanske inte direkt att de ska gratulera - men en formulering av typen "vårdpersonalen ska förmedla, att graviditet och barnafödande i utgångsläget är att se som naturliga och positiva företeelser i den fertila kvinnans liv".
-
Ja, det är din rätt att vara emot abort. Precis som det är min rätt att vara för abort.Cathariiina skrev 2024-08-05 20:18:53 följande:Jag är ju emot abort - eller i alla fall emot vår alltför liberala aborlagstiftning - så jag är verkligen inte den som vill bagatellisera en sen abort. Men just vid svåra missbildningar kan man tänka, att det ändå är bättre för det barnet än att det ska leva med de missbildningarna. I just det här fallet är det också så tråkigt, att barnet kommer att fråga mamma varför det ser ut som det gör...
Det bästa hade förstås varit om TS aldrig hade tagit de första tabletterna, och kanske kan den här tråden få andra kvinnor som läser att tänka efter en gång till, medan DE fortfarande har ALLA vägar öppna.
"Det bästa hade förstås varit om TS aldrig hade tagit de första tabletterna,..." Ehh...Nej, der kan inte du bestämma. -
Är det inte fortfarande rutin att få prata med en kurator när man vill göra abort?Anonym (Jag) skrev 2024-08-05 20:59:57 följande:
Tvärtom säkert. Hoppas som sagt att det går bra för TS men både du och TS har ju tjatat hål i huvudet på alla andra om att det är tvärlugnt att ångra sig och att man absolut inte behöver fullfölja en abort. Blir det missbildningar (som några har förnekat att det ens kan bli) är det bara att göra en sen abort sen i vecka 18-19, piece of cake.. Så om du vill att folk ska tänka efter innan de tar första tabletten var det här kanske inte rätt sätt. TS har ju till och med skrivit ungefär att om andra ser tråden så ska de inte lyssna på folks råd utan de ska veta att det inte är några problem att ångra sig.
Jag hoppas igen som sagt att det går bra i det här fallet men nej jag tycker egentligen inte riktigt det är rätt mot barnet att ta en tablett och sen ångra sig. Jag tycker inte läkare eller barnmorskor ska ifrågasätta när nån vill göra abort men är man osäker är det bättre att boka tid hos kurator och bolla alla tankar man har. Jag har själv gjort det för längesen och det landade i att jag behöll barnet, mycket tack vare samtalet med kuratorn på abortmottagningen.
-
Fram till v 17+6 så är det kvinnan som bestämmer om hon vill göra abort eller inte. Man behöver inte ansöka till Socialstyrelsen.Anonym (B) skrev 2024-08-05 23:48:39 följande:Vi har bara fri abort fram till v 18 i Sverige och då måste ts gå till Socialstyrelsen för deras tillåtelse, ett beslut de så klart tar så snabbt som möjligt men antagligen kommer ts inte kunna göra abort förrän i minst v 20 då man alltså har gått väldigt lång tid och fostret är nära livsdugligt utanför livmodern (v 22), dvs väldigt grymt psykiskt mot mamman om det visar sig att barnet har skador och hon bestämmer sig för sen abort, för att inte tala om både fysisk och psykisk smärta att föda fram ett dött foster av den storleken, så gott som ett riktigt barn. Kan man så ska man så klart göra alla undersökningar långt tidigare!
Och nej, vi har inte "facit" för någonting. Bara för att fostret överlevde den här pärsen är det inte alls säkert att allt har gått bra, så alla som skriver grattis hit och dit ska nog vara lite försiktigare i att spä på ts optimism innan man vet mer. Även om ts gör ett sånt UL som du beskriver skulle jag verkligen inte våga lita på att det vore 100 % tillförlitligt heller.
Från v 18 krävs tilstånd från Rättsliga råder vid Socialstyrelsen för att få göra abort och det måste finnas särskilda skäl.
Ex att man har alkohol- eller drogproblem, må dåligt psykisk eller skada/missbildning på fostret. I vissa fall kan även ålder vara ett skäl.
De får däremot inte godkänna abort efter v 21+6, eftersom fostret då kan överleva utanför magen. -
Nej. Det lill skitpartiet som funnits i ca 5 år kommer aldrig få någon majoritet i Sverige. Abortlagen kommer aldrig att ändras i Sverige hur långa muslimer som än flyttar hit. De är välkomna men får acceptera att vi har fri abort i Sverige.Cathariiina skrev 2024-08-06 00:01:29 följande:Ursäkta, men du verkar lite borta..? Partiet Nyans kan du väl inte ha missat? I och med att den muslimska befolkningen i Sverige växer okontrollerat, så kan det även komma att bildas fler muslimska partier som får ett stort väljarunderlag. Även partier som är mer fundamentalt islamistiska än vad Nyans är.
Om mer än 50 procent av riksdagens ledamöter är emot abort, så kan de mycket väl rösta bort den rätten eller "rätten" i en ny omröstning i frågan. Inget är skrivet i sten. Just därför vill vissa radikalfeminister ha abort"rätten" inskriven i Grundlagen. Men inte ens det är någon evighetsgaranti, eftersom det GÅR att ända i Grundlagen. Det krävs bara ett allmänt riksdagsval emellan två omröstningar.
50% av ledamöter i riksdagen kommer inte vara mot abort, och för att en ny lag ska komma till behöver en proposition från regeringen.
Självklart går det att ändra i Sveriges grundlagar (de är flera, inte bara en), men det är svårare eftersom de innehåller regler om hur Sverige ska styras. Abortlagen har inget med hur Sverige ska styras och kommer heller aldrig att ha det.
Nja, för att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten.
Det är med andra ord inte gjort i ett nafs.
Man kan även folkomrösta om grundlagsändring men hittills har det aldrig blivit gjort och då har den möjligheten funnits i 44 år.Nja, det är inte heller korrekt. Socialstyrelsen nationella riktlinjer ändras inte men kan uppdateras, efter att ny forskning tillkommit i de olika ämnena. De är inte politiskt styrda utan styrda av vetenskaplig forskning.Cathariiina skrev 2024-08-06 00:03:19 följande:Vad vårdpersonal "ska" göra bestäms av Socialstyrelsens riktlinjer, och dessa ändras kontinuerligt beroende på regering och riksdagsmajoritet.
-
Så art ha adoptiv ungar är något helt fel?Cathariiina skrev 2024-08-06 00:47:55 följande:Ulf Kristersson är konstig, och har något underligt personligt intresse i de här frågorna. Jag vet inte om det beror på att han och hans fru inte kunde fortplanta sig på naturligt sätt..? (De har tre adoptivungar.) UK var ju även för sänkningen av åldersgränsen för könsbyte, trots att så många röster höjts åt andra hållet, på grund av att unga människor som gjort detta tidigt i livet ångrar sig bittert.
Den muslimska befolkningen växer hela tiden. Det är väl inte så svårt att förstå? De (ja jag vet att det finns undantag, men det är försumbart i den här diskussionen) gifter bort sina döttrar vid 14, och då föder de första barnet vid 15. Därefter föder kvinnorna ett barn om året (eftersom de vanligen inte ammar) tills klimakteriet sätter stopp. Medan medelsvensken skaffar två barn mellan 28 och 35 års ålder. Räkna själv efter när den punkt inträffar, då muslimerna är fler än svenskarna!
Du vet det finns de som adopterar även om de kan få barn på narurlig väg... huruvida det är så med Kristersson och hans fru är det ingen dom vet.
Förövrigt så är Birgitta Ed präst och inte emot abort.
Du vet att Sverige inte är ett muslimskt land och i Sverige "måste" man följa sensk lagstiftning vilket innebär att man inte får gifta sig före man är myndig. Mynsighetsåldern är 18 år i Sverige idag. -
Fortfarande inte politiskt utan vetenskaplig.Tow2Mater skrev 2024-08-06 03:23:22 följande:Fast Regeringen ger SBU uppdrag och styr dem på så sätt genom regleringsbrev. Om Regeringen anser det finns en kunskapslucka - t ex i hur och när man kan administrera en substans, eller om tidsgränsen för den fria aborten anses kommit alltför nära den gräns där barn kan överleva utanför livmodern, etc - kan de betala för uppdrag att sammanställa information och utvärdera. Och de beaktar ju allt från medicinska till ekonomiska, etiska och sociala aspekter. Det ska väl miljömärkas också. Så vilka uppdrag en Regering vill ge, beror ju på vilka som sitter i den.
-
Sverige kommer aldrig bli ett muslimsk land, hur mång muslimer som än flyttar hit. Abortlagen kommer aldrig att tas bort, kanske ändras den någon gång och sänker veckorna men aldrig tas bort.Cathariiina skrev 2024-08-06 10:40:39 följande:Vad är det du inte förstår? I och med att den muslimska befolkningen växer exponentiellt - de skaffar ju många fler barn än svenskar, och börjar även föda barn mycket tidigare än vad svenska kvinnor gör, vilket snabbar på processen - så kan de så småningom ta över riksdagen och därmed även regeringen. Vad regeringen gör, beror ju på vilka som sitter i regeringen. Det finns inga garantier för att några lagar vi har idag kommer att bli kvar i så fall.
Det har diskuterats att skriva in aborträtten i grundlagen (ja man kan använda singularis), jag tycker också att det är konstigt - men som sagt det har diskuterats. Men även om det skulle ske, så går det att få bort det igen.
Och det är väl klart att Socialstyrelsens riktlinjer kan ändras, precis som allt annat? Och självklart påverkar politiken. Att vi ska ha fri abort i Sverige är t.ex. ett politiskt beslut, och när det beslutet kom så ändrades riktlinjerna naturligtvis. Enligt tidigare lagar och regler fick vårdpersonal inte hjälpa till med något sådant, och om de fick hand om en kvinna som försökt göra abort på sig själv så var de skyldiga att polisanmäla.
På samma sätt: om legal dödshjälp skulle införas i Sverige, så skulle riktlinjerna för det också ändras naturligtvis. Idag finns officiellt bara passiv dödshjälp (att aktiv dödshjälp ändå förekom under pandemin är en skandal, och det var självklart emot Socialstyrelsens riktlinjer).
Sedan lever på 2024-talet där man inte skaffar barn för än tidigast i 30-åren. Detta gäller även muslimer.
Ja, frågan om abortlagen ska ingå i Sverige grundlagar har varit upp på tapeten. Men det är helt befängt eftersom det inte rör hur Serige ska styras.
Socialstyrelsens nationella riktlinjer revideras efter ny vetenskaplig forskning som framkommit. Den ändras inte enbart för att parti X och Z tycker si och så.
Nu blandar du igår Socialstyrelsens nationella riktlinjer med abortlagen. Dessa är två vitt skilda saker.
Socialstyrelsen nationella riktlinjer om abort innehåller enbart riktlinjer om att man ska ha rutiner på arbetsplatsen om bla stödsamtal och information, att det ska finnas rutiner om medicinsk informarion, rutiner preventivmedelsrådgivning och information, de som är under 18 år, genomförande om abort och efter kontroll etc etc.
Det har inget att göra med själva abortlagen, som är en lag där kvinnan har bestämmande rätt över sin egen kropp och kan göra fri abort upp tiö v 17+6.
Vårdpersonal har aldrig fått "hjälpa till" i abortfrågan eftersom de ska vara neutrala. Sedan har man fått göra abort sedan 1938, då den första abotlagen kom som gjorde lagligt och säker abort möjligen. Dock inte fri abort. 1975 kol abortlagen om fri abort.
Men det var länge sedan man som vårdpersonal polisanmäla laglig och säker abort. De kvinnor som prövade själva gjorde det hemma eller gjorde det olagligt, det polisanmälades inte heller.
Om du med "passiv dödshjälp" menar palliation så är dette överhuvudtaget inte någon dödshjälp.
Och nej, det förekommer inte "aktiv dödshjälp" under pandemin.
Men en faktiskt så står det inget i lagen om att det är förbjudet med dödshjälp... -
Dubbelanonymt? Nej, skriver inte dubbelanonymt. Och nej, jag är inte klyban 😂 Klyban skriver förövrigt aldrig anonymt.Cathariiina skrev 2024-08-06 11:37:14 följande:Du lever i en parallell verklighet, och jag orkar inte tjafsa med dig längre. För övrigt hjälper det inte att du skriver dubbelanonymt, för det är så tydligt vem du är ändå. Det ÄR bara du på det här forumet numera, som tjatar och tjatar sina egna konstiga föreställningar, och inte tar åt sig av vad någon annan försöker förklara.
"Muslimerna skaffar barn först vid 30"... käre värld...
Och ja, idag år 20204 så är det inte ovanligt för kvinnor att få barm först vid 30, inte ens muslimer. -
Kommer inte att hända. Sedan finns ser även många muslimer som är för fri abort.Anonym (Hu) skrev 2024-08-06 16:48:49 följande:
Partiet Nyans kommer att växa i takt med att den muslimska befolkningen ökar i Sverige. Då alla ni som är för abort, då lär ni få problem.. Kom ihåg alla som varnat er för detta. Men samtidigt är det ni vänstermänniskor som vill ha hit muslimerna så ni får bita i det sura äpplet förr eller senare.
-
Snacka om att komme med en massa dravel.Cathariiina skrev 2024-08-06 19:53:28 följande:Ja, vi kan vara säkra på att muslimerna kommer att rösta fram lagändringar inom de områden som de har problem med här, och detta gäller främst lagar som rör kvinnor. Aborterna hör dit, men även arrangerade äktenskap (som kommer att bli lagliga igen), äktenskapsåldern (som kommer att sänkas till ungefär 14 år för flickor och i samband med detta införs även rätten att ta flickor ur skolan innan de gått ur grundskolan), vårdpersonals upplysningsplikt till vårdnadshavare om preventivmedel skrivs ut till en flicka/kvinna, omyndigförklarande av kvinnor, otrohet blir straffbart för kvinnor, kvinnor får inte länge initiera skilsmässa o.s.v..
I ett första steg tror jag att det kommer att bli en särlagstiftning endast för muslimer, och att sådana mål kommer att avgöras i speciella Shariadomstolar, som redan finns i exempelvis Storbritannien. Fast med ännu fler befogenheter.
Vissa är så naiva och troskyldiga när de säger att "så kommer det aldrig att bli här", men vi ser ju redan massor här som inte fanns i Sverige för 40 år sedan. Jag behöver inte ens räkna upp eländet.
Om du nu är emot abort, för arrangerade äktenskap, sänkt äktenskapsåldwr etc etc så får du flytta till ett muslimsk land. I Sverige kommer det aldrig att hända.
Arrangerande äktenskap är dock inte förbjudet i Sverige. Däremot är barn- och tvångsäktenskap förbjudet i Sverife. -
Du kan komma dragandes med dina fantasi historier så mycket du vill. Sverige är och förblir ett icke-muslimsk land. Vill du inte bo här då är du fri att flytta.Cathariiina skrev 2024-08-06 23:27:46 följande:
-
Utan rimliga skäl? Och det tror du?Cathariiina skrev 2024-08-07 15:31:09 följande:Det beror på att du inte kan se att fostret har ett eget människovärde. Som blir större för varje vecka som går. Dagens liberala arbortlagstiftning, där barn i praktiken aborteras så sent som i 22 veckan utan några rimliga skäl alls, är en skam. En smutsfläck på Sveriges banér.
Det är rätt svårt att få sen abort. -
Nej, jag skrev att arrangerande äktenskap inte är förbjudas men att barn- och tvångsäktenskap är det. Inte att du skulle vara för barn- och tvångsäktenskap.Cathariiina skrev 2024-08-07 15:43:50 följande:Jag är VERKLIGEN inte för tvångs- eller barnäktenskap. Hur drog du DEN slutsatsen??? Jag tycker att flickor ska gå i skolan och skaffa sig en utbildning.
Dock pågår detta hela tiden i Sverige. Muslimerna vet hur de ska lura den Dumme Svensken. Vigseln sker i moskén, och det är denna religiösa ceremoni som räknas för muslimerna, äktenskapet behöver inte registreras någon annanstans. Efter den ceremonin är paret gifta och får ha sex. Imamen bryr sig inte om ifall flickan är 14 år. Eller 12. Eller om mannen är 40. För det är normalt i hans hemland.
Imamen är medveten om problemet med värdlandets lagar och regler, så han skickar inte vigselintyget till Skatteverket. Flickan flyttas till mannens lägenhet, men bor officiellt kvar i föräldrahemmet. Ett vigselintyg med anpassat datum skickas först in till svenska myndigheter när flickan fyllt 18.
I de fall då familjerna flyttar hit när döttrarna redan är födda, så ljuger de om döttrarnas ålder - de får bli två eller tre år äldre i folkbokföringen än de är, så att det ska gå att ta dem ur skolan vid 13 eller 14.
Självklart tycker muslimerna att detta är bökigt, så när de får chansen kommer de att ändra lagarna, så att tvångs- och barnäktenskap blir lagliga i Sverige igen. Precis som de var på den Heliga Birgittas tid.
Och ändå så är du för att man ska gifta sig som barn, få barn som 14-åring och sluta skolan? Det går inte helt ihop...
Nej, det är inte "hemliga" barnäktenskap i moskéer i Sverige och dessutom ska vigslar även i moskéer registrerars, bla för att vara giltiga.
Nej, det är inte normalt i muslimska länder att 14-åringae gifter sig med 40-åringar.
Du kommer med rena fantasier.
Tvångs- och barnäktenskap har aldrig varit lagliga i Sverige och kommer aldrig att bli det heller. -
Jag gjorde en sen abort (v20) pga att fostret/barner inte var livsdugligt och det var fruktansvärt.Anonym (Jag) skrev 2024-08-07 18:51:22 följande:
Jag kan inte se att fostret har ett eget människovärde? Det säger du till en gravid kvinna. Jag tror inte det blir bra för någon att ha en mamma som inte vill eller kan ha barn. Och jag tycker inte någon kvinna ska behöva gå igenom en graviditet med alla risker det innebär mot sin vilja. Kvinnor har också ett eget människovärde.
Och nej barn aborteras inte så sent som vecka 22 utan väldigt starka skäl och det är oftast väldigt svåra missbildningar. Plus att du säger emot dig själv, du tyckte ju att TS kan ta bort sitt barn utan problem efter rutinultraljudet om barnet inte har några armar eller ben , det är typ samma som att ta bort ett foster i vecka 9 tyckte du (du skrev att resultatet blir samma , ett aborterat foster). De flesta tycker att det är mycket värre att göra en abort i vecka 19-20 än i vecka 9. Det är verkligen inget någon gör bara sådär,
Personligen skulle jag aldrig klara av att göra en sen abort om det inte var just på grund av svåra missbildningar. Det är knappt att jag skulle klara att göra abort alls.. även om jag kan tänka mig vissa situationer när jag skulle gjort det. Men jag tycker inte jag har rätt att bestämma vad andra ska göra. Det finns mycket som andra gör som jag aldrig skulle göra. Jag tycker inte att det behöver vara förbjudet bara för det.
-
Tack ❤️Anonym (Jag) skrev 2024-08-07 21:34:33 följande:Beklagar verkligen En ingift familjemedlem behövde göra det också.. fruktansvärt.