Cathariiina skrev 2024-08-06 10:40:39 följande:
Vad är det du inte förstår? I och med att den muslimska befolkningen växer exponentiellt - de skaffar ju många fler barn än svenskar, och börjar även föda barn mycket tidigare än vad svenska kvinnor gör, vilket snabbar på processen - så kan de så småningom ta över riksdagen och därmed även regeringen. Vad regeringen gör, beror ju på vilka som sitter i regeringen. Det finns inga garantier för att några lagar vi har idag kommer att bli kvar i så fall.
Det har diskuterats att skriva in aborträtten i grundlagen (ja man kan använda singularis), jag tycker också att det är konstigt - men som sagt det har diskuterats. Men även om det skulle ske, så går det att få bort det igen.
Och det är väl klart att Socialstyrelsens riktlinjer kan ändras, precis som allt annat? Och självklart påverkar politiken. Att vi ska ha fri abort i Sverige är t.ex. ett politiskt beslut, och när det beslutet kom så ändrades riktlinjerna naturligtvis. Enligt tidigare lagar och regler fick vårdpersonal inte hjälpa till med något sådant, och om de fick hand om en kvinna som försökt göra abort på sig själv så var de skyldiga att polisanmäla.
På samma sätt: om legal dödshjälp skulle införas i Sverige, så skulle riktlinjerna för det också ändras naturligtvis. Idag finns officiellt bara passiv dödshjälp (att aktiv dödshjälp ändå förekom under pandemin är en skandal, och det var självklart emot Socialstyrelsens riktlinjer).
Partiet Nyans fick 0,44% i förra valet, Kristna Värdepartiet som du också pratade om fick 0,09%. Det är nog ingen risk att de påverkar aborträtten i Sverige.
Alla muslimer eller personer från muslimska länder röstar inte på partiet Nyans heller.. väldigt långt ifrån alla. Jag känner en iranier som röstar på SD.. till exempel.
Och även om de får fler barn än svenskar ofta tror jag du överdriver lite om hur extremt många barn de får. Du skrev att en muslimsk kvinna får ett barn per år från 14 till klimakteriet, det skulle alltså bli över 30 barn. Du vet också att det inte är så det ser ut. Sen är det inte säkert att andra och tredje generationens invandrare är lika religiösa som sina föräldrar och en del får barn med svenskar.
Nej som tur är kommer inte partiet Nyans få något att säga till om i Sverige. Fast jag vet inte om ni (abortmotståndarna i tråden) hoppas på det eftersom de ändå är det största partiet som är emot abort? Skulle ju bli kul med allt annat vi skulle få på köpet då, bara för att vuxna människor inte klarar av att de får bestämma själva om de vill göra abort eller inte.
Här är ett exempel på hur ni tänker. Jag är 35+ och om allt går bra med den här graviditeten kommer jag vara fyrabarnsmamma efter det. Hade jag bett om att steriliesera mig efter det hade jag fått det utan problem. Men det finns ingen som kommer tvångssterilisera mig. Så med er logik borde det vara förbjudet att sterilisera sig också för jag kan ju råka be om det och gå igenom operationen och sen ångra mig och då är det sjukvården och politikernas fel.
Jag förstår att det finns folk som ångrar aborter och det är såklart hemskt att behöva känna så.. men att förbjuda det eller att det ska bli mycket svårare att göra abort är inte lösningen.