Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
Hej!
Orkar inte läsa alla inlägg fram till idag, men såg att några oroar sig för missbildningar. Jag är inte dum i huvudet, jag har såklart ställt ungefär tusen frågor till läkare och övrig vårdpersonal.
Svaren jag fått från dem är:
Det här händer då och då, att folk ändrar sig. Det brukar inte vara några problem, men de får inte säga det, eftersom de inte kan garantera att det inte uppstår komplikationer. Detta gäller ju för mycket saker, t ex alla kostrekommendationer. Det är inte så att man automatiskt får ett missbildat barn för att man dricker alkohol, stora mängder koffein och vräker i sig lakrits mm, men det är inte rekommenderat att göra det.
Alla läkare jag pratat med säger att den stora risken med mifegyne, är att framkalla ett missfall. Händer inte det så är risken minimal för att det påverkar, men då det finns ganska få fall och man inte har bedrivit tillräckligt mycket studier, så kan man inte säga något säkert.
Fostret växer hursomhelst som det ska enl vad som går att se hittills (var på nytt UL igår).
Vill bara säga att jag är så glad för din skull över att det visade sig att fostret överlevde tabletten du tog. Vilken enorm lättnad och glädje det måste ha varit för dig när du fick veta det. 🥰
Vilken vecka är du i och hur gamla är dina andra barn?
Finns det en pappa med i bilden (minns inte hur det var?) Och vad känner han kring det här?
Önskar dig ett stort lycka till med allt!🌼🌼🌼