• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • dianis

Hej B,

Jag fattar vad du menar men jag kan inte fullfölja innan jag är helt hundra på att fostret inte lever. Så länge det finns minsta chans att det överlevt så hänger jag fast vid det halmstrået. (dock tror jag det är kört för jag har inga graviditetssymtom kvar)

Progesteron är vanligt motgift mot mifegyne i t ex USA men svenska vården vill bara inte erkänna det.

• dianis
    Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-02 14:25:46 följande:

Gick igenom samma sak i april, samma vecka som du? hormonstinn och var efter mycket velande säker på att det var rätt med abort men redan dagen efter (när hormonerna lättat något) fick jag fullständig panik över vad jag hade gjort. 

jag fullföljde dock, efter att jag läst om missbildningar och komplikationer OM fostret mot förmodan skulle överleva. Skulle inte kunna leva med mig själv att få ett (kanske) gravt handikappat barn och veta att det är MITT fel. 

fostret kom ut en hel vecka efter jag påbörjat aborten. Jag mår än idag fruktansvärt dåligt och tänker på det i princip varje dag. Klarar inte av att interagera med bebisar utan att riskera att tappa det och falla i gråt.. det enda jag tänker på är att jag vill bli gravid igen, varje steg i min menscykel gör mig nedstämd.. först ägglossning där jag potentiellt kan bli gravid (men min kille använder kondom) så när han skyddar sig så hoppas jag att den ska gå sönder eller att han ska slarva, blir besviken varje gång men försöker dölja.. svårt dock. Sen pms när allt är skit ändå och sen mensen, blodet påminner om aborten och det är så jävla hemskt. 

jag tänker på dig! Och jag förstår att ditt hjärta slits itu men du borde verkligen fullfölja aborten nu när du påbörjat den :( 
    stor kram

Tack för att du skriver! Förstår precis, man är så förvirrad av alla hormoner att det inte går att tänka klart?

Känner som du, ser barn överallt, kommer för alltid tänka på hur gammalt barnet hade varit. Fattar inte hur jag kunde vara så otroligt dum! Det var verkligen bara tillfällig sinnesförvirring, hela sommaren har vi sagt att vi ska behålla barnet, sedan började jag tänka på hur opraktiskt det skulle bli och fegade ur, vilket jag aldrig kommer att förlåta mig! Men skönt nånstans att höra att man inte är ensam.

Kram

• dianis
    Cathariiina skrev 2024-08-02 16:54:56 följande:
    Svenska barnmorskor är i regel a) korkade, b) lågutbildade och c) har instruktioner från Socialstyrelsen att främja aborter. Så även om de skulle känna till att det finns en antidot så kommer de inte att berätta det för kvinnan. Det är likadant i USA: ringer en kvinna till Planned Parenthood (som är Pro Choice) så får de höra att det inte finns någon återvändo, men ringer de till kvinnokliniker som drivs av Pro Life-rörelsen så får de progesteron. 

Jag läste för övrigt TS för snabbt innan jag svarade (mitt förra inlägg) och JA har det gått tre dagar så är det för sent. Det var synd att hon inte frågade här tidigare. Men hon behöver för den skull INTE ta de uppföljande tabletterna, hon kan vänta och se. Det finns barn som har överlevt Mifegyne utan antidot.

Angående ev. missbildningar så syns ju de på ultraljud senare i så fall, och då går det att göra abort då i stället. Följden blir ju en aborterad individ i båda fallen, så det finns ingen anledning att inte ge ett eventuellt friskt och oskadat barn en chans till livet först. 

Ja, jag tror som du skriver. Ringde gynakuten samma dag och en barnmorska där hävdade att hon aldrig ens hade tänkt tanken att man skulle kunna ta progesteron, vilket jag inte tror på. Jag googlade fram det på 2 min, om hon jobbat med det ett helt yrkesliv lär tanken ha slagit henne nångång... Kontaktade privata mottagningar också men de sa bara att de följer VGR:s riktlinjer (vilket alltså betyder att de känner till att det går, men riktlinjen är som du säger att främja abort - är man det minsta osäker ska man alltid göra abort, de bara kastar tabletterna på en).

Håller med ang fullfölja och missbildningar. Troligen har jag redan förlorat barnet men jag tänker vänta och se, det finns frtf en pytteliten chans till ett mirakel.

• dianis

Jag har läst på om missfall och fått pyttelite hopp igen, tycker inte det jag fått låter som ett missfall eftersom jag bara blödde i några timmar. Vissa kan ju blöda mycket utan att det är missfall. Blodklumparna var otäcka, men det vore väl konstigt om fostret är det absolut första som kommer ut? Det kanske var levrat blod som kom ut när cervix var uppmjukad av tabletten?

Helt blödningsfri sedan igår morse. Kan ju förstås inbilla mig, men tycker att jag börjar känna av lite gravidsymptom igen också, men det kan vara önsketänkande (eller för att hormonerna sitter i).

Har lyckats boka privat ultraljud på måndag så då får jag veta. Försöker ställa in mig på att fostret troligen är dött men kan inte låta bli att hoppas lite ändå. Det hade gått mer än 63 dagar från min senaste mens när jag tog tabletten, kanske ökar det fostrets chanser att överleva litegrann?

• dianis
    Anonym (.) skrev 2024-08-03 08:45:17 följande:

Jag hoppas att det går som du vill.
    Men är det inte så att det är den andra tabletten som mjukar upp cervix och stöter ut fostret?
    Den första dödar fostret (om det blir så). Därför kan det innebära att även om fostret inte kommit ut så lever det inte. Vill inte ta ifrån dig hoppet helt men vill inte heller att du tror att allt är ok så länge det inte kommit ut.
    Håller tummarna. 

Nej, första tabletten mjukar upp cervix och minskar progesteron, detta kan leda till att fostret dör men det är inte säkert. Andra tabletten orsakar sammandragningar av livmodern, som stöter ut innehållet. Jag förstår att fostret kan vara dött även om det inte kommit ut, men hoppet är det sista som överger människan.
  • dianis
    Anonym (Detta är ingen övning) skrev 2024-08-03 09:01:36 följande:

Ibland borde man inte få ångra sig, tycker jag.

Lär dig ta ett beslut och stå fast vid det, annars är du inte vuxen nog att bli gravid eller ha barn till att börja med.

Whoah, öh, tack för varma ord till en människa i kris?

Jag har barn, tackar som frågar. Och jag har tagit ett beslut som jag kan stå fast vid, nämligen att jag verkligen vill ha det här barnet också.

Däremot tycker jag inte att människor utan empati borde få ha barn...

• dianis
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-04 17:31:06 följande:

Självklart kan man ångra sig. Men att googla och hitta något sätt att försöka ångra det på och därefter experimentera själv och på allt dessutom med ett litet foster, det är ju bara galet.  

Jag fattar att man är ledsen. Men man måste ju tänka på fostrets säkerhet också. Nu har hon tryckt i sig detta. Då kan man inte bara ångra sig? Tänk om fostret har skadats. Att man bara skulle våga chansa är ju ofattbart. 

Jag har inte hittat någon information - och då har jag ändå dammsugit hela internet i flera dygn - som säger att det finns ngn direkt risk för fosterskador, OM barnet överlever. Den stora risken med tabletten jag tagit är missfall/att fostret dör när progesteronnivåerna går ner. Klarar man de kritiska dygnen brukar det gå bra sedan. Däremot kan inget läkemedelsföretag av juridiska skäl säga att det INTE finns risker, men det är en helt annan sak. Dessutom kommer det synas på ultraljud isf. (Det finns ngr få dokumenterade fall med klumpfot efter att mamman tagit mifegyne, men ingen hög sannolikhet.)

Jag önskar sannerligen att sjukvården hade gratulerat mig till graviditeten och ställt lite mer kritiska frågor om VARFÖR jag ville göra abort, samt sagt åt mig att vänta några dagar, istället för att typ trycka tabletten i handen på mig. Oansvarigt och moraliskt fel av dem.

• dianis
    Anonym (E) skrev 2024-08-05 03:18:20 följande:

Vården är mkt snabba med att boka in tid för abort. Två ggr har det hänt mig, trots att jag gråtit floder. Jag har också dessa två ggr bokat av samma dag Som det skulle genomföra.

önskar dig lycka till!

Vad bra att du bokade av! <3 Önskar jag hade haft samma sinnesnärvaro.

Svar till er andra: Det är klart att man inte kan googla sig fram till allt här i världen, men man måste ju också tänka själv. Vården har otroligt ofta fel, inte bara om det här.
  • dianis
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:04:46 följande:

Vad menar du att de ofta har fel om? 

Jag har t ex varit nära att få blindtarmen utopererad fastän jag inte hade ett enda symptom på blindtarmsinflammation. Fördröjde operationen enbart tack vare extrem envishet, när nästa skift började ställde de sig frågande till den första kirurgens åsikter och höll med om att jag absolut inte skulle opereras.

Sedan håller jag med om vad Cathariiina skrev om transvården, där kan man verkligen snacka om att experimentera med kroppen med helt bisarra följder. Men det är ju enligt riktlinjerna, så det är helt okej...

• dianis
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 15:29:22 följande:

Om ni ska diskutera politik mm kan ni skapa en egen tråd istället för att kapa denna.

Hur har det gått ts?

Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-05 11:14:27 följande:

Jag hoppas besöket hos kliniken går bra idag och att du får det svar du önskar! 

DET GICK BRA! Fostret lever, allt ser normalt ut, hjärtat slår. Det har fortsatt växa som det ska. Tack gode Gud för att jag kom till sans och inte tog resten av tabletterna. Hoppas ngn som ev hamnar i samma situation i framtiden hittar den här tråden. Det är inte kört efter första tabletten!

(ja, jag fattar det frtf kan tillstöta komplikationer osv, men det kan det ju å andra sidan i alla graviditeter, inget är garanterat, men idag gråter jag åtminstone glädjetårar)

• dianis
    Anonym (.) skrev 2024-08-05 16:28:40 följande:
    Fantastiskt! Hoppas det går fortsatt väl. <3
    Tack!! 
  • dianis
    Cathariiina skrev 2024-08-05 16:47:57 följande:
    Grattis! Underbart! Bra att du inte lyssnade på dem här som försökte lura dig att ta det andra preparatet. Hoppas det går bra nu hela vägen. 
    Tack <3 Verkligen tur att jag inte lyssnade på "goda" råd.
  • dianis
    Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-05 17:37:45 följande:

Men så fint att läsa!! Har tänkt på dig hela dagen idag och undrat hur det gått. 

kanske också lite ledsen över att jag själv inte vågade göra samma sak, jag googlade precis på samma saker men valde att fullfölja. 

nu hoppas jag på att det snart löser sig för mig med de omständigheter som var när jag valde abort så att vi kan försöka igen. 
    jag hoppas verikligen att det kommer fortsätta gå bra för dig och bebis! Hoppas du fortsätter att uppdatera tråden <3 

Tack! Förstår verkligen hur du känner dock, och lider med dig. Otroligt svårt att veta vad man ska tro ju, man kan bli galen för mindre...

Tänker på dig med och hoppas det ordnar sig med omständigheterna <3
  • dianis

Hej!

Orkar inte läsa alla inlägg fram till idag, men såg att några oroar sig för missbildningar. Jag är inte dum i huvudet, jag har såklart ställt ungefär tusen frågor till läkare och övrig vårdpersonal.

Svaren jag fått från dem är:

Det här händer då och då, att folk ändrar sig. Det brukar inte vara några problem, men de får inte säga det, eftersom de inte kan garantera att det inte uppstår komplikationer. Detta gäller ju för mycket saker, t ex alla kostrekommendationer. Det är inte så att man automatiskt får ett missbildat barn för att man dricker alkohol, stora mängder koffein och vräker i sig lakrits mm, men det är inte rekommenderat att göra det.

Alla läkare jag pratat med säger att den stora risken med mifegyne, är att framkalla ett missfall. Händer inte det så är risken minimal för att det påverkar, men då det finns ganska få fall och man inte har bedrivit tillräckligt mycket studier, så kan man inte säga något säkert.

Fostret växer hursomhelst som det ska enl vad som går att se hittills (var på nytt UL igår).

• dianis
    Bunny s skrev 2024-08-16 12:08:22 följande:
    Hej! 
    Vill bara säga att jag är så glad för din skull över att det visade sig att fostret överlevde tabletten du tog. Vilken enorm lättnad och glädje det måste ha varit för dig när du fick veta det. 🥰

Vilken vecka är du i och hur gamla är dina andra barn? 
    Finns det en pappa med i bilden (minns inte hur det var?) Och vad känner han kring det här? 

Önskar dig ett stort lycka till med allt!🌼🌼🌼
    Hej och tack för omtanken! Det var mkt glädjetårar kan man säga.

Är i v 13 nu, min dotter är snart 9. Det finns en pappa med i bilden som också har ett barn sen innan. Hela tveksamheten gick ut på att vi inte varit ihop så länge och inte vill tvinga våra tidigare barn att plötsligt leva som syskon i en för liten lägenhet ? dessutom med en ny bebis ? men vi har kommit fram till att vi inte ska stressa med att flytta ihop, det får komma senare isf.
  • dianis
    Cathariiina skrev 2024-08-18 02:05:50 följande:
    Det låter väldigt bra! Jag tycker att ni resonerar klokt. Så många ensamstående föräldrar flyttar ihop för fort, och sedan tror de att ett gemenamt barn genast ska knyta ihop de båda barnaskarorna till en syskonskara. Men så funkar det oftast inte, det är mycket bättre att ha kvar var sina bostäder och låta barnen träffas ibland under kravlösa former. Tills man VERKLIGEN vet att det fungerar.

Man kan även testa med en husvagnssemester t.ex.. Då börjar alla snart visa sitt rätta jag, och sedan VET man om den här storfamiljen är möjlig eller ej. 

Samarbeta om bebisen kan ni ju göra ändå, ni har bättre förutsättningar för det än par som har bråkat och gjort slut - och sedan måste börja samarbeta när bebisen kommer. 
    Tack för ditt stöd! Ja, allt känns mycket mycket bättre nu när vi landat i det här. Är så oändligt tacksam att jag fått en chans till, att genomföra den här graviditeten. Vi har börjat umgås alla fyra och gör utflykter ihop, men det är viktigt att barnen känner att det sker i deras tempo. Jag tror det kommer ge sig med tiden, hur vi löser allt.
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?