Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
Jag har inte hittat någon information - och då har jag ändå dammsugit hela internet i flera dygn - som säger att det finns ngn direkt risk för fosterskador, OM barnet överlever. Den stora risken med tabletten jag tagit är missfall/att fostret dör när progesteronnivåerna går ner. Klarar man de kritiska dygnen brukar det gå bra sedan. Däremot kan inget läkemedelsföretag av juridiska skäl säga att det INTE finns risker, men det är en helt annan sak. Dessutom kommer det synas på ultraljud isf. (Det finns ngr få dokumenterade fall med klumpfot efter att mamman tagit mifegyne, men ingen hög sannolikhet.)
Jag önskar sannerligen att sjukvården hade gratulerat mig till graviditeten och ställt lite mer kritiska frågor om VARFÖR jag ville göra abort, samt sagt åt mig att vänta några dagar, istället för att typ trycka tabletten i handen på mig. Oansvarigt och moraliskt fel av dem.
Sjukvården ska INTE försöka påverka en kvinnas beslut att göra abort.
För mig hade det varit galet provocerande om någon ifrågasatt mitt beslut om min kropp.
Att bli gratulerade till en oönskad graviditet är som att gratulera till skoskav. Med skillnaden att skoskav försvinner av sig självt om man byter skor.