Inlägg från: Anonym (Fndnd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fndnd)

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

dianis skrev 2024-08-02 13:37:59 följande:

Hej B,

Jag fattar vad du menar men jag kan inte fullfölja innan jag är helt hundra på att fostret inte lever. Så länge det finns minsta chans att det överlevt så hänger jag fast vid det halmstrået. (dock tror jag det är kört för jag har inga graviditetssymtom kvar)

Progesteron är vanligt motgift mot mifegyne i t ex USA men svenska vården vill bara inte erkänna det.

Men snälla. Tycker du borde tänka på bebisen i första hand här nu och inte dig och dina egna känslor. Dens säkerhet går före.

Vad i helsike sysslar du ens med. Läser en massa om hur man gör i usa. Är du inte läkare själv ska du inte hålla på och experimentera själv. Lägg av.

• Anonym (Fndnd)

Jag förstår inte hur man vågar chansa så där? Tänk på den lilla. Tänk om den skadats av det. 

• Anonym (Fndnd)
    Cathariiina skrev 2024-08-03 14:23:59 följande:
    Du rör ihop det. Om man använder progesteron som antidot till mifepristone, så är det precis så som TS har gjort som man ska göra: ta en stor engångsdos. Dock tog hon det troligen för sent, även om det finns en liten chans att de hann verka.

Mifepristone verkar där och då, och det gör engångsdosen progesteron också. Man behöver inte fortsätta ta progesteron regelbundet i smådoser efter det. De råd du länkade till var inte avsedda för kvinnor som hade tagit abortpiller, utan för kvinnor som haft flera spontana missfall på grund av kroppens EGEN oförmåga att producera tillräckliga mängder progesteron. Abortpiller förstör inte den förmågan, de förstör bara UPPTAGET av progesteronet precis där och då. Läs nedan. 

Sedan är det tyvärr så att hela abortfrågan är politiserad. Kliniker som är för abort - som Planned Parenthood - står för en dödskult och vill att alla aborter ska fullföljas. De överdriver därför riskerna med att avbryta en abort. Abortmotståndarklinikerna däremot kan förstås överdriva åt andra hållet (alltså bagatellisera riskerna), för att de vill att så många barn som möjligt ska räddas.

Mitt råd är i alla fall att TS inte ska göra något mer nu, inte ta de andra pillren, utan avvakta. Eventuella missbildningar kommer att ses på ultraljud senare, och då kan hon göra abort då - men det kan också gå bra. Det skulle vara väldigt synd om hon skulle offra ett friskt foster i onödan.

fwpc.org/blog/regret-taking-the-abortion-pill-it-may-not-be-too-late-to-change-your-mind/

FAQ?s

When can it be done?

An abortion pill reversal procedure can only be done after the first pill of a medical abortion is taken (mifepristone, also called RU-486 or Mifeprex). It is not effective after the second set of pills (misoprostol). Abortion pill reversals are done within 0 -72 hours after taking the first pill and are most effective in the first 24 hours.

How does it work?

The first pill of a medical abortion (mifepristone) ends a pregnancy by blocking progesterone from being absorbed by the uterus. The abortion pill reversal process involves
    delivering a large influx of progesterone into the pregnant woman?s system to counteract the effects of mifepristone.

Is it safe?

Progesterone has been used in pregnancies for decades without significant negative effects. There is no evidence of birth defects in babies born after surviving the first part of a medical abortion procedure (mifepristone).

How effective is it?

According to the abortion pill reversal group, odds are 64%-68% that the pregnancy will continue when the progesterone is administered with 24 hours of taking the first abortion pill.

How do I get an abortion pill reversal procedure?

If you call the 24-hour, nurse-staffed Abortion Pill Reversal Hotline at 1-877-558-0333, they can connect you with a doctor who will help you. Or visit their website at www.abortionpillreversal.com.  Keep in mind that the progesterone influx is not guaranteed to save the pregnancy. However, even if the process is not effective, it is unlikely you will have side effects of the added progesterone.

For more information or to discuss your pregnancy options, you can also call the Fort Worth Pregnancy Center at 817-924-9110.

FAQ source: American Pregnancy Association ? https://americanpregnancy.org/unplanned-pregnancy/abortion-pill-reversal/

Det kanske man kan, men med hjälp av sjukvården och inte nåt man hittat på Google 
  • Anonym (Fndnd)
    dianis skrev 2024-08-03 10:35:43 följande:
    Nej, första tabletten mjukar upp cervix och minskar progesteron, detta kan leda till att fostret dör men det är inte säkert. Andra tabletten orsakar sammandragningar av livmodern, som stöter ut innehållet. Jag förstår att fostret kan vara dött även om det inte kommit ut, men hoppet är det sista som överger människan.
    Men en tanke på att den kan ha skadats då? Bryr man sig inte om det?
  • Anonym (Fndnd)
    Anonym (Sing) skrev 2024-08-04 11:54:46 följande:

Det klart att man kan ångra sig, vi är ju människor!

Man kan inte alltid veta säkert, ibland pendlar man mellan flera alternativ i tankarna. Det man får göra då är att ta det alternativ som man landar i flest gånger. Dvs om man för det mesta landar i att det är bäst att göra en sak och bara ibland landar i att man inte ska göra det, så får man gå på det man flest gånger tycker är bäst.

Livet är inte svart eller vitt, ofta har alternativen både för- och nackdelar. Vi lever våra liv i mellanrummen, mellan svart och vitt.

Men i vissa situationer kan det vara svårt att i efterhand göra något åt det val man har gjort. 

Självklart kan man ångra sig. Men att googla och hitta något sätt att försöka ångra det på och därefter experimentera själv och på allt dessutom med ett litet foster, det är ju bara galet.  

Jag fattar att man är ledsen. Men man måste ju tänka på fostrets säkerhet också. Nu har hon tryckt i sig detta. Då kan man inte bara ångra sig? Tänk om fostret har skadats. Att man bara skulle våga chansa är ju ofattbart. 

• Anonym (Fndnd)

Man kan ju inte bara tänka på sig själv 

• Anonym (Fndnd)
    dianis skrev 2024-08-05 08:08:23 följande:
    Vad bra att du bokade av! <3 Önskar jag hade haft samma sinnesnärvaro.

Svar till er andra: Det är klart att man inte kan googla sig fram till allt här i världen, men man måste ju också tänka själv. Vården har otroligt ofta fel, inte bara om det här.
    Precis. Man måste tänka själv, att fostret såklart borde kunna skadas av att inta sådant. Och att man inte kan ångra sig hur som helst, det är inte som på en dator, där det finns en ångra knapp. Helt otroligt  
  • Anonym (Fndnd)

Vad menar du att de ofta har fel om? 

• Anonym (Fndnd)

Lät sur nu. Men jag håller fast det vid det jag sagt flera gånger innan. Att jag inte fattar hur man vågar experimentera själv på det viset. Det är ett litet foster det handlar om. Då googlar man och försöker prova sig fram med en näve tabletter som man läst sig till kanske funkar. Men man har ingen aning om hur det påverkar både fostret eller dig själv. Blir seriöst rädd. 

• Anonym (Fndnd)
    Cathariiina skrev 2024-08-05 09:17:44 följande:
    Fast just i det här fallet, kan det vara den "näven tabletter" som gör att denna individ får leva. Utan skador. 
    Och hur menar du att man kunna veta det? Det var en annan person som letade upp massor på nätet om skador när man intagit det.
  • Anonym (Fndnd)
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 09:24:19 följande:
    Ja du påstod ju tidigare att det kan stoppa aborten, har du några stöd för det? Eller ska vi utgå från att graviditeten som stoppades för ca en vecka sedan faktiskt är över? Tabletten ts tog är till för att hämma progesteron, sedan tog det hela två dagar innan ts tog progesteron på egen hand, och du tror inte att ett foster som får allt mindre syre under den tiden möjligen kan ha dött redan? Jag tycker det är grymt att försöka uppmuntra ts till att tro att allt är ok med tanke på omständigheterna.

Håller med 

På allt är det en näve hormoner personen tar. Är det verkligen bra att experimentera med kroppen på det sättet och dessutom med något man köpt själv och experimentera med egna doser osv. Nej som sagt, helt jäkla otroligt. Det borde vara totalt förbjudet.

• Anonym (Fndnd)

Man kan inte sitta och leka läkare själv med Google som grund 

• Anonym (Fndnd)
    Anonym (B) skrev 2024-08-05 09:37:02 följande:
    Inte bara en näve utan en hel burk, jag skulle vara mer nervös för biverkningarna av en överdosering (men det är ju jag det). Inte för fostret då utan för ts del. Och självklart ska man inte experimentera själv, fattar att ts kände sig desperat men vet man inte vad man gör så kan det ge skador eller i minsta fall falskt hopp.
    Precis! 
  • Anonym (Fndnd)

Undra om de skulle göra likadant mot barnet sen om det skulle vara något? Googla och prova. Så fel.

• Anonym (Fndnd)

Blir på riktigt rädd att man inte verkar tänka på konsekvenser överhuvudtaget .

• Anonym (Fndnd)
    Samna skrev 2024-09-21 20:30:34 följande:
    Jag tog första tabletten idag. Ville inte, och ångrade det direkt. Hur gjorde du? Jag vill inte avsluta graviditeten.. hoppas inte det är försent. Är i vecka 13
    Men kan det inte skada fostret om man tar en tablett och sedan bara ska ångra sig? 
  • Anonym (Fndnd)

Inte för att vara sån men man borde kanske tänka igenom sånt lite mer och inte utsätta den för risker 

• Anonym (Fndnd)

Fattar inte hur man vågar 

Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?