Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Ska man hindra/övertala en sjuk partner från att arbeta?

Som partner till någon som har en kronisk sjukdom så vill jag faktiskt vara delaktig, om inte i besluten, så i alla fall i beslutsprocessen. Det påverkar mig på så många plan hur han väljer att hantera olika saker och vilka behandlingar han väljer att gå igenom eller tacka nej till, att det är helt nödvändigt för mig att ha insikt i det  om jag ska kunna vara hans partner. Det påverkar vårt liv, som vi har valt att dela. Jag vill vara ett stöd för honom i hans sjukdom, men samtidigt ska vi stötta varandra, ömsesidigt i våra liv. 

Så i ditt läge hade jag bett honom att släppa in mig lite närmre i hans plan och hur han vill lägga upp det. Jag hade velat att han lyssnade på mig när jag beskrev hur den planen påverkar mig och att han lyssnade på min oro och mina förslag.

En medvetet destruktiv plan hade varit en dealbreaker för mig.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Aching heart) skrev 2024-08-01 19:21:13 följande:
    Jag förstår hur du tänker men här finns liksom inte riktigt någon plan och behandling att förhålla sig till. Bara en ganska svårtbestämd cykel.
    Så var 4-6:e månad så blir han så dålig att han är ur spel i flera veckor och ibland måste läggas in på sjukhus - och ni har ingen plan? Jag hade börjat med att lägga upp en plan.

Även om planen är att han jobbar tills han kraschar, så har ni i alla fall något att förhålla er till och förhandla om. Något som ni kan testa att variera från gång till gång för att se om det gör någon skillnad - för honom och för dig.
Svar på tråden Ska man hindra/övertala en sjuk partner från att arbeta?