ADHD-medicin mot förälders vilja?
Någon med erfarenhet av hur det fungerar i praktiken? Om den ena vill att barnet ska prova, medan den andra säger nej, kan ja-sägaren ändå få det utskrivet eller krävs bådas godkännande?
Någon med erfarenhet av hur det fungerar i praktiken? Om den ena vill att barnet ska prova, medan den andra säger nej, kan ja-sägaren ändå få det utskrivet eller krävs bådas godkännande?
Jag tänker mig att ett läkarbesök sällan innebär två närvarande föräldrar och att läkaren knappast ber om tillstånd att skriva ett recept.
Däremot kan det ju bli problem i familjen om den andra föräldern upptäcker det, eller skall ta hemma hos den föräldern om de är separerade.
Jag tänker mig att ett läkarbesök sällan innebär två närvarande föräldrar och att läkaren knappast ber om tillstånd att skriva ett recept.
Däremot kan det ju bli problem i familjen om den andra föräldern upptäcker det, eller skall ta hemma hos den föräldern om de är separerade.
i vad ligger det livsfarliga?
Min son har ADHD, jag och pappan var båda helt emot medecin, men efter påtryckningar från skolan och vänner jag pratat med som väntat in i högstadiet innan de har testat medecin och ALLA sa att de ångrade att de inte testat tidigare. Min son började medicineras när han var 9 och det var inte en dag för sent, både han, vi och skolan har märkt hur mycket bättre det har gått, han är idag 12 och säger att han inte skulle klara av att fokusera i skolan utan medicinen, (vi tar uppehåll under sommaren och kan därför se skillnad) så för ditt barns skull, tänktett varv till, du vill he ditt barn de bästa förutsättningarna du kan, och medicinen är definitivt inte livsfarligt.
Men för att svara på din fråga, det räcker med en vårdnadshavare för att få medecin utskriven, jag har varit själv på nästan alla läkarbesök då jag haft lättare att ta ledigt och sen behövs det bara en som hämtar ut
i vad ligger det livsfarliga?
Min son har ADHD, jag och pappan var båda helt emot medecin, men efter påtryckningar från skolan och vänner jag pratat med som väntat in i högstadiet innan de har testat medecin och ALLA sa att de ångrade att de inte testat tidigare. Min son började medicineras när han var 9 och det var inte en dag för sent, både han, vi och skolan har märkt hur mycket bättre det har gått, han är idag 12 och säger att han inte skulle klara av att fokusera i skolan utan medicinen, (vi tar uppehåll under sommaren och kan därför se skillnad) så för ditt barns skull, tänktett varv till, du vill he ditt barn de bästa förutsättningarna du kan, och medicinen är definitivt inte livsfarligt.
Men för att svara på din fråga, det räcker med en vårdnadshavare för att få medecin utskriven, jag har varit själv på nästan alla läkarbesök då jag haft lättare att ta ledigt och sen behövs det bara en som hämtar ut
Är det på lång sikt det kan vara farligt för ert barn eller kommer reaktionen i så fall direkt? Om det är dn direkt reaktion det handlar om skulle ni kunna be om att få vara inlagda när medicinen sätts in första gången. Om det är på längre sikt, kan regelbundna kontroller upptäcka problem innan det är akut?
Om det avråds från en kardiolog lär det inte vara någon som skriver ut ändå
Jo jag har skrivit tidigare och den gången gav han sig. Nu är vi skilda och med vv har han fått för sig att medicin är ett måste.
Jo de skriver ut, för kardiologen har inte sagt nej, bara att hen avråder och att de måste vara involverade då. Det kan gå både snabbt och ta tid, omöjligt att veta. Min bror fick hjärtattack av medicinen.
Har eran son något hjärtfel eller annat som gör det mer farlig för just honom? Tänker att de ju håller koll på blodtryck och puls och skulle det ena eller andra skena iväg får man ändå sluta med medicinen.
Det finns ju flera sorts läkemedel för adhd, inte alla belastar hjärtat på samma sätt. T ex Atomoxetin. Något ni har provat?
Men förstår din oro. Jag har själv adhd samt har två söner med diagnos också. Ingen av oss tar centralstimulerande men det kan bli aktuellt för yngsta sonen (snart 9) som är under utredning. Men jag vet inte om jag vill.
Prata med läkaren redan nu och säg att du absolut inte ger tillåtelse att skriva ut medicinen pga hjärtfelet. Har man gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna godkänna medicinering. Hur det är efter att barnet fyllt 13 vet jag däremot inte, iom att man som förälder har mindre rätt till insyn då.
Självklart ska barnet INTE ha en sådan medicin om han har hjärtfel! Är hjärtfelet ärftligt? Tänker på det som hände din bror.
Prata med förskrivande läkare att du inte godkänner att barnet får medicin.
Båda föräldrarnas ja behövs. Sen är det nog olika beroende på vilken läkare ni träffar. Om denne inte vet att den ena föräldern är emot så kanske hen skriver ut ändå.
Men om läkaren aldrig träffar tex pappan så är det inte ovanligt att hen ringer pappan för att stämma av där också, om barnet bor hos båda vill säga. (Antar att ni är separerade?)
Och är barnet under 13 så kommer den andra föräldern kunna läsa journalen?.och barnet ska väl ha med sig mediciner dit?
Ett större barn, kanske runt 15, kan få recept åndå om läkaren bedömer att barnet är tillräckligt moget och insatt.
Prata med läkaren redan nu och säg att du absolut inte ger tillåtelse att skriva ut medicinen pga hjärtfelet. Har man gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna godkänna medicinering. Hur det är efter att barnet fyllt 13 vet jag däremot inte, iom att man som förälder har mindre rätt till insyn då.
Ja, fast det där att vårdnadshavare som utgångspunkt ska fatta gemensamma beslut är ju inget läkaren bryr sig om. Läkaren skriver recept om det verkar vettigt, så får föräldrarna komma överens om medicinen skall sväljas eller inte.