• Anonym (Lolo)

Vad tycker ni om namnen?

Jag är nyfiken på vad ni har för åsikter om namnen. Även om vi föräldrar såklart bestämmer.

Oskar
    Alfred
    Ludvig

Alice
    Stella
    Astrid
    Josephine
    Vivienne
    Louise

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnen?
  • Anonym (Em)

Gillar absolut inte Vivienne, inte heller Louise särskilt mycket. De andra namnen är fina. 

• Anonym (Namn)

Tycker Vivienne var det enda som lät vackert och inte lika uttjatat.

alla de andra namnen är så vedertagna och vanliga, nya och utmanande år för kanske 15-20 år sedan men nu tråkiga. 

De typ tråkigaste namnen enligt mig är de som var poppis för så där15 år sedan med dubbelnamn som slutade på Li, tex Saga-Li, Lova-Li osv. 

• trollhona
    Anonym (Lolo) skrev 2024-08-01 09:49:06 följande:
    Vad tycker ni om namnen?

Jag är nyfiken på vad ni har för åsikter om namnen. Även om vi föräldrar såklart bestämmer.

Oskar
    Alfred
    Ludvig

Alice
    Stella
    Astrid
    Josephine
    Vivienne
    Louise

Oskar, klassiskt, stiligt, passar på en pojke och en man.
    Alfred, gulligt, tänker på Emil i Lönneberga
    Ludvig, lite uttjatat i denna generationen men ett klassiskt namn

Stella, ok namn, inte någon favorit hos mig
    Astrid, fint och ett namn med lite ruter i
    Josephine, klassiskt och vackert
    Vivienne, fint namn, lite ovanligt men inget fel på det. Tänker på Angelina Jolies barn,
    Louise, Fint namn som fungerar internationellt
    Alice, jättefint och omåttligt populärt
  • Anonym (Nja)

Tycker samtliga namn är lite trista och sjunger på sista versen (förutom möjligtvis Vivienne), ungefär som att vara 80-talist och heta Birgitta eller Gunilla. Inte kul när de flesta med namnet är 20 år äldre. Välj hellre något som 80-åringarna heter, det kommer vara roligare för barnen. 

• Anonym (Lolo)

Trollhona: vilket namn föredrar du mest av dessa pojk/flicknamn?

• trollhona
    Anonym (Lolo) skrev 2024-08-01 22:30:19 följande:

Trollhona: vilket namn föredrar du mest av dessa pojk/flicknamn?

Oskar skulle jag säga direkt, det är ett klassiskt stiligt etablerat namn som fungerar i alla åldrar och oavsett vad han väljer att utbilda sig till.

Av flicknamnen är det svårare, alla var fina på sitt sätt. Alice är vackert det enda som ligger det i fatet är att det varit populärt så det är minst ovanligt (om det är något som ni tänker stör)
    Astrid skulle jag säga annars, det är ett välkänt namn, starkt förknippat med Sverige och positiva associationer iom Astrid Lindgren, samt ett feminint namn med styrka i.
    Det är mina spontana tankar.

• Cathariiina
    Oskar - kungligt, klassiskt och etablerat, därför alltid OK. Men personligen tycker jag att det är ganska fult

Alfred - gubbigt, fult. Tänker även på Alfred i Emil i Lönneberga. 

Ludvig - se Oskar.

Alice - är alltid rätt, tänker bland annat på den klassiska sagan "Alice i Underlandet". Även positivt att det är etablerat i stora delar av världen

Stella - klassiskt och europeiskt, samtidigt som det inte känns "gammalt" utan snarare för evigt ungt och poppigt. Bra namn!

Astrid - ett fornnordiskt namn som alltid är OK även om det inte är min favorit

Josephine - vackert, stiligt, högklassiskt, europeiskt. Bra namn!

Vivienne - ett ovanligt namn, men det behöver ju inte vara fel. Det är fint och feminint, även internationellt.

Louise - högklassigt, stiligt och europeiskt. Alltid rätt. 
  • Maximen

Oskar - Snark, varenda unge heter Oskar. 
    Alfred - lite samma som Oskar, men tycker Alfred är finare
    Ludvig - Helt okej, men inget särskilt. 

Alice - Lite samma där, visst är det ok namn, men så vanligt.
    Stella - okej namn, bäst av dina förslag. 
    Astrid - nja. fint namn men ändå inte. 
    Josephine - Kommer kallas jossan eller liknade. 
    Vivienne - Lite för pretto för min smak. Men smeknamet Vivi är ändå helt ok.
    Louise - Nja, skulle hellre valt Lovisa isf. 

2cute2Bstr8
  • VasseB

Alltid tyckt Alfred är en vackert namn, tidslöst och en referens till en av Lindgrens bästa karaktärer.

Alice är fint, men för vanligt. Hade nog kört på Josephine istället, också tidslöst.

• Anonym (I)
    Anonym (Nja) skrev 2024-08-01 19:06:43 följande:

Tycker samtliga namn är lite trista och sjunger på sista versen (förutom möjligtvis Vivienne), ungefär som att vara 80-talist och heta Birgitta eller Gunilla. Inte kul när de flesta med namnet är 20 år äldre. Välj hellre något som 80-åringarna heter, det kommer vara roligare för barnen. 

Här håller jag inte alls med, jag har själv ett namn från ?fel? generation, och har alltid varit nöjd med det.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnen?