• Anonym (Carolina)

    Åsikter om Täby

    Min partner och jag funderar på att flytta till Täby. Just nu bor han i södra Sverige och jag har bott hela mitt liv i Djursholms Ösby/Lindingö hos mamma/pappa. Vi har för närvarande inte planer för att skaffa ett hus förrän vi har barn så vi funderar på lägenhet i Täby. De som är nybyggda i Täbypark är bland de fulaste man har sett i sitt liv. Tycker ni att de äldre lägenheterna nära Täby C är bra? 

    Ni får kalla oss rasister men vi föredrar ett område som inte efterliknar Kista och Rinkeby eller Hallonbergen det minsta och därför har vi valt Täby som påminner lite om det vi är vana vid. 

  • Svar på tråden Åsikter om Täby
  • Dr Nail

    Täby påminner nog mer om Kista/Rinkeby än vad ni räknar med.

  • Anonym (Hepp)

    Vad spelar det för roll vad andra tycker? Du är uppvuxen nära Täby, du borde ha en känsla för området? Sen är det ju bara att gå på visningar av lägenheter för att bilda er en uppfattning.  Vad anonym123 och anonymxyz på familjeliv tycker är väl irrelevant för era preferenser?

  • Anonym (Micke)

    Det finns områden i Täby som jag skulle undvika.
    Hägernäs centrum tex.
    Inte för att det är fult utanför att det är ett otryggt område.
    Alla lägenhetsområden i Täby är fula särskillt dom från 60 och 70 talet.

    Skulle jag tvingas välja område i täby så hade det blivit Roslagsnäsby
    eller andra områden nära Enebyberg eller Djursholm.

  • Anonym (Täby)

    Hade helt klart försökt få tag i en lägenhet på Örnstigen i Näsby Park. Äldre men så fina! Låga hyror och helt ok i pris. Har vänner som bor där i en underbar 3a. Området är tryggt. Finns fina lägenheter även ner mot centrum. Annars hade jag nog valt Roslags Näsby om inte Täby Park passar. 
    Hade inte valt Åkerbyvägen, Marknadsvägen eller Storstugan. Äldre, men trista lägenheter. De områden jag rekommenderar hade jag själv valt att bo i. Jag själv bor i södra Vallentuna sedan 25 år tbx så är väldigt ofta i Täby.

  • Anonym (Carolina)
    Anonym (Micke) skrev 2024-08-01 10:20:53 följande:

    Det finns områden i Täby som jag skulle undvika.
    Hägernäs centrum tex.
    Inte för att det är fult utanför att det är ett otryggt område.
    Alla lägenhetsområden i Täby är fula särskillt dom från 60 och 70 talet.

    Skulle jag tvingas välja område i täby så hade det blivit Roslagsnäsby
    eller andra områden nära Enebyberg eller Djursholm.


    På tal om otryggheten just har jag googlat och kollat på otrygga områden i Täby och det går inte riktigt att jämföra otryggheten i Rinkeby och Husby med t.ex området nära Täby C. Har också läst om skjutningen vid Hägernäs och håller med om att det är otryggt men vad skulle det vara bra i så fall? Är inte Täby och dess otrygghet en gnutta bättre än typ bagis?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Carolina) skrev 2024-08-01 11:01:57 följande:
    På tal om otryggheten just har jag googlat och kollat på otrygga områden i Täby och det går inte riktigt att jämföra otryggheten i Rinkeby och Husby med t.ex området nära Täby C. Har också läst om skjutningen vid Hägernäs och håller med om att det är otryggt men vad skulle det vara bra i så fall? Är inte Täby och dess otrygghet en gnutta bättre än typ bagis?
    Självlart.  Du kan aldrig jämföra med utanförskapsområdena.

  • PH76

    Jag bor i Täby och körde igenom Täby Park i början av sommaren för att titta hur det ser ut, tyckte inte alls att det var speciellt fult, tror att det kommer bli väldigt bra när det vuxit ut lite mer. Priserna där begränsar också mängden av riffraff.

    Annars så finns det fina lägenhet i Roslagsnäsby, samt att de håller på och bygger lilla Ella Allé, det är precis vid centrum och roslagsbana, dock precis vid Stockholmsvägen.

  • Anonym (Sådär)

    Skolorna (kommunala) verkar inte riktigt hålla måttet. Nu kanske ni inte har barn, men det kanske kan vara intressant att veta att de typ har 3 personal på 90 fritidsbarn. Så säkerhetsmässigt känns det lite sådär.

  • PH76
    Anonym (Sådär) skrev 2024-08-02 08:55:22 följande:

    Skolorna (kommunala) verkar inte riktigt hålla måttet. Nu kanske ni inte har barn, men det kanske kan vara intressant att veta att de typ har 3 personal på 90 fritidsbarn. Så säkerhetsmässigt känns det lite sådär.


    Skämtar du? Täby har ibland de bästa skolorna i landet sett till meritvärde. Vad får du din statistik ifrån? Det stämmer att det ofta är en lärare per klass, men på det så har du 2 fritidspedagog per klass.

    Här har du lite faktisk fakta gällande kommunens skolor.

    https://studios.statisticon.se/oj/grundskola/Data/pdf/T%C3%A4by_2023.pdf?v=1722582891178
  • Anonym (Sådär)
    PH76 skrev 2024-08-02 09:20:03 följande:
    Skämtar du? Täby har ibland de bästa skolorna i landet sett till meritvärde. Vad får du din statistik ifrån? Det stämmer att det ofta är en lärare per klass, men på det så har du 2 fritidspedagog per klass.

    Här har du lite faktisk fakta gällande kommunens skolor.

    https://studios.statisticon.se/oj/grundskola/Data/pdf/T%C3%A4by_2023.pdf?v=1722582891178
    Ok, Statistik har jag inte, men känner en av dom som jobbar på fritids i Täby och det är under all kritik tydligen. När föräldrarna kommer och frågar efter barnen så har dom ofta ingen aning om ifall ungen ifråga är där eller ej. Men statistiken, kan man lita på den då tror du?
  • PH76
    Anonym (Sådär) skrev 2024-08-02 12:17:45 följande:
    Ok, Statistik har jag inte, men känner en av dom som jobbar på fritids i Täby och det är under all kritik tydligen. När föräldrarna kommer och frågar efter barnen så har dom ofta ingen aning om ifall ungen ifråga är där eller ej. Men statistiken, kan man lita på den då tror du?
    Den är nog rätt ok misstänker jag, det är ju inte Täby som gjort den. Sen har jag själv två barn i skolan i Täby. Vi och alla andra föräldrar jag känner där är väldigt nöjda.
  • PH76
    Anonym (Sådär) skrev 2024-08-02 12:17:45 följande:
    Ok, Statistik har jag inte, men känner en av dom som jobbar på fritids i Täby och det är under all kritik tydligen. När föräldrarna kommer och frågar efter barnen så har dom ofta ingen aning om ifall ungen ifråga är där eller ej. Men statistiken, kan man lita på den då tror du?
    Sen så finns det givetvis bättre och sämre skolar här, precis som det gör i alla kommuner. Men på det stora hela så ligger Täby väldigt högt i listorna. Synd att dina vänner har hamnat i en sämre.
  • Anonym (Täby)

    Kan hålla med Anonym sådär om att det går många barn per personal på de kommunala fritids samt förskolorna de har i kommunen. Högt tryck och personalen är ofta stressade. Dock beror det på rektorsområdet och vilken ledning som sitter. 

  • Anonym (Sådär)
    PH76 skrev 2024-08-02 12:56:50 följande:
    Sen så finns det givetvis bättre och sämre skolar här, precis som det gör i alla kommuner. Men på det stora hela så ligger Täby väldigt högt i listorna. Synd att dina vänner har hamnat i en sämre.
    Jo det vet jag. Båda mina barn har gått i gymnasiet i Täby/Danderyd och dom skolorna har jag inget att anmärka på. Men när man hör hur de yngre barnen på fritids har det så känns det inte riktigt okej. Det var nog mest det jag ville framhålla. 🙂
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Plutt)

    Skulle gärna bo i Täby. Många fina områden. Jag bor i Sollentuna och trivs där också. Här finns hyreshus och därmed socialt utsatta men de fattiga ska ju också få bo nånstans. 

Svar på tråden Åsikter om Täby