Inlägg från: Anonym (Håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med)

Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?

Postman skrev 2024-08-01 12:49:04 följande:
    Ja Tukt skrev mer unisex medan jag var lite generaliserande. Män vill oftast ha sex för att må bra, kvinnor måste må bra för att kunna ha sex. Oftast läser jag här om kvinnor som saknar beröring, närhet och smek utan att det leder till sex. Jag hör detsamma i min vardag. Lyssnar jag på män så är det främst sexet män saknar, en kåt fru. Båda varianterna är lika förödande att inte få för båda könen. Relationen ruttnar inifrån som Tukt skrev.  
    Är man och jag håller med 100%.

Om min partner avvisat mina inviter under en längre period och sedan kommer till mig och utrycker en saknad av icke-sexuell närhet har jag mycket svårt att på ett autentiskt sätt ge detta, jag känner mig närmast utnyttjad, som en sorts andra sorterings-man som ska ge trygghet och stabilitet men inte är intressant för sex. 

Har min partner däremot varit öppen för mina behov är det inga problem, då kan jag ge hur mycket närhet som helst i princip, och tycker om att göra det. 

Det är inte ett "tis-for-tat"-tänkande grundat på att bara ge när man tjänar på det, utan något djupare. 
    Så min erfarenhet är att i en relation ska detta ske i ett naturligt flöde, samtidigt som det krävs en medvetenhet kring detta hos båda parter för att det ska bli bra.

Men för att ha en könslomässigt nära relation behöver den vara grundad i att bägge parter i relationen tycker om att tillfredsställa sin partners behov, må det vara sexuellt, emotionellt eller materiellt. 
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (S) skrev 2024-08-01 13:04:49 följande:
    Man kan ju aldrig tvinga fram lust. Åtminstone inte den naturliga lusten, som endast är hormonell och inte beror på minskad attraktion.

Kvinnors hormoner går i en cykel som är CIRKA en månad (därav det latinska ordet för månad, mens), där kvinnan är som mest sugen på sex när hon är som mest fertil. Sedan kommer perioder av låg lust. Helt naturligt.
    Män, som jag förstått det, har en kortare cykel, vilket innebär att de blir liksom sugna varje dygn.

Allt har att göra med hur kropparna fungerar. Varför är det mer "rätt" att följa en av dessa cykler (dvs. mannens lust?)
    Det är det självklart inte.

Tänk om en man skulle få uppleva en kvinnas liv, bara för en månad, med mens, smärtor, illamående, varierande hormoner osv.
    Det är alltså över dagar man är förändrad, inte som för män- ett par timmar (inom ett dygn).
    Kort och gott, man måste ha EMPATI för den andre individens fysiska och psykiska behov om man ska må bra i sin relation.
    Den enda lösningen om den andra inte vill/orkar/kan ha sex, är att "lösa det själv". Bara ta en dusch eller något.
    Det är en raketforskning direkt.
    I en bra relation är det mannens behov som styr den sexuella biten, och kvinnans behov som styr den emotionella biten. 
    Empati som sagt.

Din lösning med "ta en dusch" är ungefär lika hållbar som att kvinnan känner sig nere och behöver prata av sig och mannen säger "tyvärr, jag har ingen lust att lyssna på dig nu, du får ringa en kompis". 
    Man kan absolut göra så men man måste inse att det är dåligt för relationen. 
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (S) skrev 2024-08-01 13:13:37 följande:
    Fast man kan ju inte tvinga någon att ligga med en förstår du väl.
    Självklart inte, det blir dåligt för alla parter. 

Men i en sund relation vill man fortfarande att ens partner ska må bra, även på det sexuella planet. Finns ju en massa sätt att kärleksfullt tillfredställa sin partner. 

Det mogna sättet att hantera det på är att man gemensamt tar reda på 
    vad som ligger i vägen för lusten och hanterar det problemet. 

Om det är så att man konsistent över en längre period inte är sugen på sex med sin partner och inte heller tycker om att ge sin partner njutning och det inte finns några andra uppenbara problem i relationen då är man antagligen med fel partner. 
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-08-01 18:47:46 följande:

Det verkar inte gå att citera nu så jag sammanfattar lite av mina funderingar.

Det verkar onekligen vara så att många faktiskt är inne på amma spår som jag. Dvs att man pratar om för lite sex men menar något annat. Man saknar bekräftelse, värme och närhet. Något som det intima sexlivet ska ge oss.  Det skiljer sig inte speciellt mellan kvinnor och män fast en del män tycks tro det.

Man kan fråga sig om bra sex innehåller dessa beståndsdelar så är det avsaknaden av dem som kännetecknar dålig sex ?

Det är det här med att vara ETT, som ger den där fantastiska känslan av samhörighet.

En annan reflexion är att det detta har väldigt lite med porr att göra. Våra ungdomar växer upp med porren och riskerar att helt missa den erotiska intimiteten. Inte konstigt att de fastnar i frågor om kukstorlek orgasmer och analsamlag,

Jag tror att pratar man om för lite sex så menar man för lite sex.
    Man vill ha det där speciella som man får av sex och enbart av sex. Att dela upplevelsen att ha sex tillsammans med en annan person och på så sätt få känslan av samhörighet som du beskriver. 
    Den unika upplevelsen av sex går inte att få annat än genom sex, kort och gott. 

Svar på tråden Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?