Inlägg från: Anonym (Varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför?)

Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?

Har under en tid funderat över om inte focus på sexualiteten dominerar lite väl mycket i de relationer man läser om här. 

Jag menar inte att sex är oviktigt men att ha sex betyder inte att man är intim. Intimitet innehåller så mycket mer. 

Ibland låter det som om sexet är opersonligt och prestations inriktat. Är vi verkligen så okänsliga av oss? Eller är det helt enkelt så att många aldrig haft erfarenhet av riktig intimitet.  Att njuta av att för en stund vara ett. Att uppleva känslan av att älska någon så mycket att man vill krypa in och gömma sig i dem.  De fantastiska samtalen efteråt, där man blottar lite av sitt innersta. 

Det finns fler sätt att njuta av varandra än att kräva orgasm. 

• Svar på tråden Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (pappa) skrev 2024-07-31 22:09:38 följande:

Bra sex spelar ingen roll.

Dåligt sex är förödande för relationen.

"Sex" är ofta ett vidare begrepp än det kan verka på ytan. De flesta menar "all slags intimitet" när de säger "sex", så häng inte upp dig för mycket på ordet.

Då inställer sig frågan Vad är bra och dåligt sex?

Kan den ena parten ha bra sex när den andre tycker att det är dåligt sex? 

Krävs det inte inte att upplevelsen är densamma?
  • Anonym (Varför?)
    Tukt skrev 2024-08-01 00:01:19 följande:

Jag tror det till stor del består i att det oftast finns minst en i en parrelation som är beroende av sex. Förmodligen båda. 
    När sexet inte finns blir det jobbigt för båda. Någon eller båda måste smyga med sina behov, vilket är svårt, och då kommer skammen. Och med skammen kommer såriga konflikter som är svåra att hantera, eftersom man inte ens kan prata om grunden till det.
    Förutsatt då att vi pratar om samma sak. Fokus och inte focus. 

Är du säker på att det är sex man är beroende av? Kan det inte vara närhetsbehov, behov av spänning i tillvaron eller varför inte behov av att bli bekräftade? 
  • Anonym (Varför?)

Det verkar inte gå att citera nu så jag sammanfattar lite av mina funderingar.

Det verkar onekligen vara så att många faktiskt är inne på amma spår som jag. Dvs att man pratar om för lite sex men menar något annat. Man saknar bekräftelse, värme och närhet. Något som det intima sexlivet ska ge oss.  Det skiljer sig inte speciellt mellan kvinnor och män fast en del män tycks tro det.

Man kan fråga sig om bra sex innehåller dessa beståndsdelar så är det avsaknaden av dem som kännetecknar dålig sex ?

Det är det här med att vara ETT, som ger den där fantastiska känslan av samhörighet.

En annan reflexion är att det detta har väldigt lite med porr att göra. Våra ungdomar växer upp med porren och riskerar att helt missa den erotiska intimiteten. Inte konstigt att de fastnar i frågor om kukstorlek orgasmer och analsamlag,

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-08-01 22:35:08 följande:

Jag tror att pratar man om för lite sex så menar man för lite sex.
    Man vill ha det där speciella som man får av sex och enbart av sex. Att dela upplevelsen att ha sex tillsammans med en annan person och på så sätt få känslan av samhörighet som du beskriver. 
    Den unika upplevelsen av sex går inte att få annat än genom sex, kort och gott. 

Jag pratar om dålig sex inte för lite sex. Mycket sex är i och för sig ingen garant för att det är bra sex heller.

Kvantitet kontra kvalitet.  Själv föredrar jag kvalitativt bra sex där både huvud och kropp är med. 

Det finns säkert de som nöjer sig med mycket sex av dålig kvalitet men sån är inte jag.
Svar på tråden Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?