• molly50

Prata med mamma om min flickvän

Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-02 02:06:07 följande:
    Om jag tolkar dig rätt så behöver jag alltså välja mellan att vara lojal med min flickvän och att vara lojal med mamma?

Värdefullt att veta i så fall. Om jag måste ta avstånd från mamma så innebär det ju helt nya förutsättningar för att leva i en relation än vad jag trodde.
    Du ska väl inte behöva välja mellan din flickvän och din mamma.
    Men du måste kanske inse att om du och din flickvän har problem i relationen så är det henne du ska prata med och inte din mamma. Eller någon annan för den delen.
    Det som sker i ditt förhållande är din och din flickväns ensak. Inte din mammas.
    Det kanske är dags att klippa navelsträngen bara?
    Jag har också en fin kontakt med min mamma. Men inte blandar jag in henne i mitt förhållande med min man..
  • molly50
    Anonym (Malin) skrev 2024-08-02 17:19:54 följande:
    Precis så! Problem i relationen tar man med sin partner, inte med föräldrar eller väninnor. Och om man inte kan tala med sin partner, då är det själva problemet... Det kan ingen annan lösa.
    Ja,exakt! Har de problem i relationen så kan ingen annan än de själva (utom möjligen en parterapeut) lösa det.
  • molly50
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-02 17:39:29 följande:
    Jag förstår vad du menar men det är svårt. Jag och min flickvän har svårt att prata om jobbiga saker. Vi känner nog inte varandra så bra än. När förhållandet var problemfritt så fungerade det jättebra men nu är det problematiskt. Mamma förstår mig väldigt bra och jag mår bättre om jag pratar om jobbiga saker med henne.

Det här är ju en ny situation för mig. Jag har alltid kunnat prata med mamma om allt och så plötsligt så kan jag inte det längre.
    Då kanske ni ska prova med parterapi? Då kan ni får verktyg att jobba med så ni kanske kan börja prata med varandra.'
    Kommunikationen är A och O för att ett förhållande ska fungera och hålla.

Jag förstår din flickvän.
    Min exsambo gick ofta och pratade med en av våra tjejkompisar när vi hade någon fnurra på tråden.
    Och det irriterade mig enormt.
    Jag kände mig utanför och utelämnad i mitt eget förhållande.
    Och det är bara en av orsakerna till att han är ett ex idag.
  • molly50
    Anonym (Vägskälet) skrev 2024-08-02 18:18:07 följande:

Om det pågår en slags psykisk misshandel då ? Många män har halvt personlighetsstörda kvinnor som är mycket påfrestande att leva med oförmögna att se egna brister och projicerar allt på mannen/killen. Ditt råd är att alltid hönvisa mannen att aldrig gå vidare från denna manipulerande kvinna som kanske faktiskt är den som bryter ner sin partner när, att ventilera med en utomstående, är det som kan ge nytt syre till ens tankar. om ens mamma har varit robust och man i sin utsatthet vänder sig till henne, den person som förmodligen vill dig mest väl av alla levande varelser på jorden, för råd då gör man alltså fel enligt dig? Man ska vända sig till sin flickvän som också worse case kan vara ens förövare ? det ska vara ett slutet system mellan de båda unga ? 

varför pratas det alltid om navelsträng i samband med killar men aldrig tjejer ? 

Nu missförstod du nog.
    Det är en helt annan sak om man har så pass allvarliga problem i förhållandet så som misshandel.
    Då kan man ju behöva hjälp att ta sig ur det och då är det bra att prata med någon utomstående.
    Men har man mindre problem så som att man anser att ens partner har varit eller är dum så kan man ju försöka hålla det inom förhållandet.

Mina erfarenheter är att män oftare verkar ha svårt att klippa navelsträngen med sin mamma än vad kvinnor har. Därav uttrycket.
    Lever man i ett förhållande och kanske har bildat en egen familj så behöver väl inte ens mamma vara inblandad i allt.
Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän