Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-03 13:50:06 följande:
Jag antar att min flickvän ser på mig så som du ser på din man: som en svikare och att det inte finns någon vi-känsla.
Av denna tråd att döma så är den enda anledningen till detta att det just är mamma som jag anförtror mig åt. Vilken annan person som helst kan jag prata förtroligt med, men mamma förväntas jag som man ha frigjort mig från.
Alltså behöver jag skaffa en nära vän som jag kan prata om min flickvän med, för detta är däremot helt ok. Ingen tycker ju att en kvinna inte ska få diskutera sin pojkvän med sina väninnor.
Vissa verkar dock tycka att det är ok om en kvinna pratar med mamma om sin partner men inte att en man gör det.
Nej, för de rigida personer som skriver i tråden är det aldrig ok att en kille talar om sin flickvän med andra. Däremot att tjejer ventilerar sin relation med vänner. Visserligen hyckleri i den högre skolan, men det är som någon skrev, sån är verkligheten och jämställdhet får inte finnas i relationer, enligt just de personerna. Istället försöker de blanda bort korten genom att föra in misshandel i bilden, det är ju en helt annan sak och givetvis ska det åtgärdas på alla tänkbara sätt.
Så du ska strunta i vad som skrivs här, du ska inte bryta med din mamma utan behålla er förtroliga relation. Och vara lika förtrolig med din flickvän, antingen det är den nuvarande eller en ny. Men tänka dig lite för när om du måste tala om din flickvän. Sånt som hon gjort tidigare och som inte påverkar er relation bör inte nämnas, om det kan tolkas negativt. Ta också till dig det som skrevs, det är absolut inte givet att din mamma alltid tar ditt parti! Det bör också flickvännen tänka på...
En mycket spännande fråga som ingen tagit upp; är det lika fel om en pojkvän talar med sin flickvän om sin mamma och nämner negativa saker? Om mamman får veta om flickvännen skadar det deras relation, sak samma borde gälla omvänt?