• Anonym (Eek)

Prata med mamma om min flickvän

Har seriöst aldrig snackat om min relation i djupgående detalj. Med mina föräldrar, och otroligt sällan vidare djupgående med vänner heller. Speciellt INTE gemensamma. 

Tycker det är snudd på oförskämt att tala bakom ryggen på folk i tid och otid där den du talar om, skall ha (förhoppningsvis) en skapligt nära relation till den du pratar med. Blir ju jätte skevt om du skall snacka om specifika situationer OM din partner, till någon som gärna skall ha en bra relation till denne, och som då enbart får höra en sida utav myntet. Dvs, din uppfattning om det hela. Inte din partners uppfattning. Så skall då din partner inte ens veta om, att du berättat om det där till personen? Du vet. Den andre vet. Men din partner har ingen aning. Respektlöst. 

Ok om det är så att förhållandet inte känns bra, och man upplever att man mår dåligt i det. Att där finns varningsflaggor eller större problem. Och därför behöver få andras input på det hela, för att få en reality check huruvida något är normalt. Eller om man börjar normalisera grejer och inte själv kan avgöra vad som är vad. 

Jag hade också blivit arg i din flickväns läge, om du mer eller mindre beter dig som en skvallerbytta kring allt i er relation.

Vissa saker är och skall vara privat, där man faktiskt kan lita på att den man är tillsammans med inte skadar förtroendet genom att gå och vädra allt mellan himmel och jord till andra. Går ju inte att lita på att intima saker, eller sådant man uttryckligen inte vill att andra skall veta om. Såvida man inte väljer att berätta om det själv. Stannar mellan en själv och sin partner. När den ene då har en tendens att berätta om allt till sin mamma. 

Blir svårt att lita på att gränser inte kommer klivas över. Att saker man öppnar upp kring, om sig själv, till sin partner. Inte tillslut hamnar på svärmors kaffebord likt förbaskat ändå. Bakom ens rygg. Även då sådant som faktiskt inte har direkt med relationen i sig att göra. 

Handlar om att kunna känna tillit. Vilket man inte kan med någon som ständigt diskuterar förhållandet med andra.  

• Anonym (Eek)
    Anonym (Malin) skrev 2024-08-01 18:58:48 följande:

Alla är överens om att TS gjorde fel som talade med sin mamma om problem i relationen. Men det är precis lika fel (eller rätt) att tala med en tjejkompis om sin kille och hans fel och tillkortakommanden. Hon umgås ju också oftast med paret och får veta en massa som hon inte har med att göra och som inte killen vet att hon vet. Så det är hyckleri i den högre skolan att dissa TS samtidigt som man själv är illojal mot sin partner och diskuterar honom med vänner.

Jag talar aldrig om min man annat än i positiva ordalag inför mina vänner. Tyvärr är de i sin tur väldigt glada för att dissekera och gnälla över sina män och sina relationer på ett sätt som hade betytt skilsmässa om min man hade talat så om  mig inför hans vänner.
    Så många kvinnor borde rannsaka sig själva istället för att hyckla.

Jag är inte vänner med sånt folk. Dom förblir på sin höjd max en ytlig bekantskap om det är tvunget att ha kontakt med dom. Och blir människor man definitivt inte säger någonting av betydelse till. Sladdrar dom sådär om andra, lär dom sladdra om alla. Inkl en själv. Usch. 

Du kanske borde fundera kring din egen vänskapskrets och om du verkligen måste umgås nära med den typen av folk. Istället för att anta att vi andra, som förklarat för TS hur vi ser på saken, själva har vänner med illojalt beteende och skitsnackande tungor. 

• Anonym (Eek)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-01 20:52:48 följande:
    Det är ditt antagande. Det framkommer inte om det var privat från personens eget liv eller om det handlade om någon annan. Kan knappast kalla det att "sprida information" när man öppnar upp sig inför sin partner om sitt liv. Med tanke på att det diskuterades i en släktchat antyder snarare att det handlade just om personen (Gör inte det).

Det vi kan förstå är att den ex-killen, precis som du, tydligen inte har vett själv om vad som kan vara privat eller inte. Jag förespråkar inte alls otydlighet, vilket jag nu TYDLIGT för TREDJE gången minst skriver. Om man inte har diagnos i botten så måste man kunna fatta vissa gränser själv. Du är väldigt noga med vad andra ska göra eller inte göra, medan du själv sitter och hittar på (!) vad andra tycker, tvärtemot vad man nyss har skrivit!

Mina exempel var så pass tydliga att man borde fatta att det är privat, utan att man ska behöva påpeka det. Det är inte otydlighet utan vanligt sunt förnuft och social kompetens.

Ja herregud stackars exet... Vilken otroligt tung vetskap det måste ha varit! Hoppas att (Gör inte det) kan återkomma och förtydliga om det för det första var privat om henne själv eller skitsnack om någon annan och dessutom om det nu var så himla "tungt" som du tycks tro. Det finns få saker som är så tunga att man måste babbla om det till hela släkten! Det som ledde till att de gick isär var mycket riktigt vetskapen om att hennes ex inte kunde hålla käften om högst privata saker som sedan maldes runt i hans familj.

Återigen, lider man inte av en diagnos där man inte fattar hur världen funkar så bör man fatta vissa saker utan att man ska behöva påpeka det! Återigen, nej jag förespråkar inte otydlighet, för fjärde gången. Har JAG varit tydlig nog med det nu så att du fattar det? Apropå att vara tydlig, menar jag. Om du inte fattar det ens efter fyra gånger så är det tyvärr omöjligt att vara tydlig nog med en sådan person som du.

Har du en diagnos möjligen...? Autism kanske...?

Jag har autism och begriper utan problem att man inte gör så som TS gjort, och jag förstår även hur det är självklart att veta att man inte kan ränna runt och skvallra bakom ryggen på folk. Om sådant som är helt uppenbart privat och sagt i förtroende. 

Skall fan inte behöva förtydligas! Säger ju sig själv att man inte skall utelämna folks privata hemligheter eller känsliga erfarenheter/upplevelser dom gått igenom i sina liv. 

Man är inte immun mot sunt förnuft eller vanligt hyfs pga en diagnos. Har man normal intellekt bör man åtminstone förstå resonemang, som dom du har lagt fram tex. Om man nu då mot förmodan, just missat att klura ut tidigare varför det är olämpligt att prata om privata saker om sin partner bakom dennes rygg till sina föräldrar/vänner. Eller välja att ta upp relationsproblem med ens mamma, istället för med den man faktiskt är i relation med. 

Tappade ärligt talat hakan över den där berättelsen om exmaken som startat gruppchatt och hängt ut sin fru på allehanda vis. Sådär gör man helt enkelt inte. 

• Anonym (Eek)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-01 21:16:22 följande:
    Jag tänker att det finns de med svårare besvär av sina diagnoser som faktiskt inte förstår sådana saker. Utan diagnos eller IF eller liknande har jag svårt att förstå hur man kan ha sånt resonemang som ts för fram. Det är få gånger i livet man råkar på en sådan mental vägg.

Det som (Gör inte det) berättade är ju bara så totalt över alla gränser så man blir förstummad! Vilket otroligt svek! Förstår helt och fullt varför den personen blev ett ex.

Ja det är sant. Men just det att inte vilja försöka förstå resonemangen ens? För det är lite så jag uppfattar TS, att han inte just nu är villig att ens försöka. Utan har en defensiv och bortförklarande inställning. 

Nej, eller hur?! Låter helt stört ärligt talat. Jobbigt läge med, att tvingas vara bunden till det där sveket och den drivande personen bakom, iom att man har barn tillsammans. Särskilt när man vet att skitsnacket säkerligen fortfarande pågår i någon utsträckning. 

• Anonym (Eek)

TS. 

Det är betydligt fler än jag här, som påtalat i våra kommentarer att man inte springer runt och hänger ut sin relation i detalj och talar bakom ryggen på sin partner till vare sig sin mamma. Pappa. Syskon. Kusiner. Andra släktingar. Vänner. Eller bekanta. Annat än i mer allvarliga lägen, där man mår dåligt av sin relation och behöver få perspektiv på relationsproblem man inte lyckas lösa med sin partner. 

Men du läser likt en fågel som plockar russin ur en kaka. 

Att ta avstånd ifrån din mor skall du givetvis inte göra, men du måste någonstans försöka förstå varför din flickvän reagerar negativt på att du pratar frikostigt OM henne, och om ER relation. Till andra. I detta fallet din mor, en person hon egentligen gärna bör ha en bra egen relation till. Men som nu blir oerhört svårt att få till. Pga ditt val av agerande. Dom går inte in i relationsbildandet på lika villkor, utan din flickvän är i ett underläge och kommer känna sig utsatt. 

Hon kan inte känna sig bekväm helt enkelt. Med din mor.

För hon vet att du läcker information till henne som ett durkslag läcker vatten. Det är aldrig en trevlig känsla att veta att sådant man upplever och anser vara privat inom relationen, och/eller om sig själv, blir allmän kännedom hos svärföräldrarna (eller andra för den delen, som man skall umgås med). 

Du kommer få problem med det här även i framtida relationer, om du inte lär dig att balansera det bättre. Att vara lojal till sin partner, och det som är ett NI. Går alldeles utmärkt att hålla separerat ifrån övriga som ej ingår i eran kärleksrelations innersta sfär, utan att det då skulle betyda att man slutar vara förtrolig med sin mamma, pappa, vän. Whatever. Man säger inte exakt allting bara. 

Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän