Inlägg från: Anonym (Gör inte det) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gör inte det)

Prata med mamma om min flickvän

Såklart att du inte behöver välja, men det är inte OK att du pratar (negativa och privata) saker om din flickvän med din mamma, och inte heller (negativa och privata) saker om din mamma med din flickvän. Din mamma ska förstås inte heller prata (negativa och privata) saker om dig med sina väninnor. Jag har varit med om kollegor som har pratat så om sina barn på arbetsplatsen, och det är ett fruktansvärt svek.

T.ex. träffade jag en gång en tjej (jag visste att det var hon för hon är ensam om sin kombination av för- och efternamn i hela världen, efternamnet var nytaget), och då visste jag ALLT om henne, för att jag hade arbetat tillsammans med hennes mamma på en arbetsplats ett par år tidigare. Hennes psykiska problem, anorexia, självmordsförsök, preventivmetodsmisslyckanden, aborter... Jag berättade aldrig vad jag visste, men hade jag velat så hade jag kunnat förstöra mycket för den där tjejen. 

En av anledningarna till att jag skilde mig, var att jag hittade en gruppchat på min exmans Facebook, där han, hans pappa och hans båda systrar hade pratat massa skit om mig. Även väldigt privata saker som jag hade anförtrott honom satt de där och dissekerade. Det var saker som var av en sådan privat natur att han måste ha fattat att det var ett förtroende mellan oss, och inget som fick babblas vidare.

Ja jag vet att jag inte borde ha snokat i hans Messenger, men nu gjorde jag det ändå för att jag var orolig för något helt annat som inte visade sig stämma, men som hade varit ett mindre problem om det hade varit sant. För en annan kvinna hade kunnat försvinna för gott och man hade kunnat glömma bort eländet, men jag kunde inte kräva att han skulle bryta med sin ursprungsfamilj. Så gör inte så här! Det är möjligt att det redan är för sent med den här tjejen, men då får du försöka hitta en ny och sedan inte göra om samma misstag.

• Anonym (Gör inte det)

Min exman och jag gick för övrigt på familjerådgivning innan vi skilde oss, och detta var en av de saker som jag tog upp. Familjerådgivaren höll med mig. Hon sa att man inte får göra så, och OM det ändå har slunkit ut någonting, så måste man berätta det för sin partner så att han eller hon åtminstone vet vad de andra personerna nu vet. Hon sa att man får bekänna det för sin partner och säga "det här råkade jag säga".

Men min exman förstod aldrig detta, för han var så nära sin far och sina systrar att han inte ville ha några "hemligheter" (hans ordval) för dem. Men det var ju MINA hemligheter också, eller i första hand! Förvånad

Efteråt, när jag hade fått reda på vad de hade pratat, så mådde jag väldigt dåligt. Det kom upp situation efter situation i huvudet, där jag hade umgåtts med hans familj, och vi hade pratat om olika saker... och då hade de hela tiden vetat de här sakerna om mig, från mitt förflutna. Jag skulle inte ha pratat på som jag hade gjort, om jag hade vetat vad de visste om mig. Det var fruktansvärt att tänka på detta.

• Anonym (Gör inte det)
    Anonym (Vek tjej) skrev 2024-08-01 14:10:11 följande:

Om man pratar om sin partner med sin bästa vän då? Jag tänker på er som blir kränkta av att TS pratar med sin mamma.

Tjejer pratar absolut skit och gnäller på sina partners till sina bästa väninnor. Sen kommer dom på grillkväll eller annat och då har inte maken en chans att bemöta kritiken.

Det är så livet är, ta det inte så personligt. Folk kommer prata om folk. 

Det är inte alls alla tjejer som gör så. Jag har aldrig gjort så. Jag har alltid varit lojal. Och efter erfarenheten med min exman har jag tänkt på detta ännu mer, d.v.s. det har varit ännu viktigare för mig att alltid tala om min partner i positiva ordalag (om jag måste tala om honom alls). 

Det finns förstås ett undantag, och det är om man blir misshandlad och behöver stöd och praktisk hjälp för att komma bort från mannen innan man blir ihjälslagen. Eller för den delen om man är rädd att han ska skada barnen. Men det ska vara på DEN nivån, anser jag, för att det ska vara berättigat att berätta någonting negativt om sin partner utanför hemmet. 
  • Anonym (Gör inte det)
    Anonym (eg) skrev 2024-08-01 14:26:23 följande:

Tur att tråden är tydlig med vad den är iaf.

Folk som tror att prata med ens vänner är samma sak som att prata på samma sätt med mamsen kommer nog aldrig att förstå skillnaden och varför den är viktig.

Kan du utveckla? Jag tycker att båda är lika illa, men "fördelen" med att ha gjort det med vänner, är att partnern kan kräva att man bryter med de vännerna när han får reda på vad de har fått höra. Och sedan kan man kanske flytta, och börja om med nytt umgänge. Men en mamma går aldrig att bli av med, för det är för grovt att kräva att någon ska bryta med sin mamma.

Sådant här kan dock påverka kontakten mellan barnbarnen och farmor/mormor, för den som har blivit pratad skit om kommer nog att göra allt vad han eller hon kan för att förhindra kontakt med den äldre personen. 

Jag kan villigt säga, att min före detta svärfar och mina före detta svägerskor skulle ha fått träffa mina barn bedyligt mer om det inte hade varit för det här skitsnacket. (Min exman har inte körkort - de bor långt ute på landet utan bussförbindelse - så han har inte kunnat köra dem dit. Men det hade jag kunnat göra. Men det gjorde jag inte, för det hade varit som "hej här kommer jag, samtalsämnet!" Och efter att jag hade gått, så hade väl allt jag sagt och gjort dissekerats igen. I gruppchatten dissekerades till och med mina kläder, jag hade tydligen för brokiga mönster och för mycket färg... Svägerskorna går alltid i svart och ser ut om ondskefulla korpar, till och med på vårt bröllop bar de svart...)

Min exsvärmor har träffat mina barn mer, hon bor mer centralt, och var inte heller med i gruppchatten. Sedan VET jag förstås inte om min exman har pratat skit om mig med henne också, IRL.
Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän