Inlägg från: Anonym (riktig vän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (riktig vän)

Hur vanligt är det att man växer ifrån varandra?

Jag tycker att du, TS, uttrycker dig lite vräkigt och många i tråden blir arga över det. 

Men med detta sagt - på samma sätt som du borde kunna anpassa att umgås med en vän som är sopåkare, så borde sopåkaren kunna unna dig glädje och vara glad för att du klättrat i karriären och bor fint. Du uttrycker att han inte gör det, således är inte han en riktig vän, även om du är den mer priviligierade. 

Dock är det viktigt att tänka på att klass och materiell standard, inte kan ignoreras. Är man den rikare får man kanske ibland ta en pik från den vän som inte har lika mkt pengar, men står man ut med det, och det ändå är 90% fokus på utbyte, så tycker jag det är värt det. Men, ultimatast vore ju att den som är mindre bemedlad inte fäller pikar och att den rikare inte ser ner på den fattigare. 

Vidare, om TS man har vänner från barndomen som super och utnyttjar honom som vän, ja då är de inte riktiga vänner. Man kan ha äkta vänner från barndomen, och oäkta. Jag tror tyvärr det är vanligt bland män att inte förnya vänskapen så mkt och då kan det vara så att man hänger kvar vid ett destruktivt gäng i brist på annat. Men, TS kan inte göra nåt åt att mannen hänger ihop med osjyssta personer, det är något mannen måste inse själv.

Svar på tråden Hur vanligt är det att man växer ifrån varandra?