Anonym (Suck) skrev 2024-07-31 11:56:26 följande:
Fast det där du nämner är ju bara yta?
Min äldsta vän har jag känt sen jag var 5 och närmar mig idag 40. Vissa får man ett så starkt band med så man vill fortsätta följas genom livet. Det är en självklarhet. Vad vi jobbar med eller hur vi bor är ytligheter. Vi njuter av varandras sällskap och älskar varandra som syskon. Det är oslagbart.
Så kan man ju se det. Jag ser det inte bara som en yta utan att vi valt väldigt olika saker i livet, vi har olika scheman, olika ekonomiska förutsättningar.
Jag har inte all tid i världen att umgås med folk på. Idag kan ett umgänge vara att en tisdag träffa en kompis på förmiddagen för att lira golf och sedan käka lunch.
Eller så ses man på en trevlig frukost en onsdag klockan 7 och så gör man detta på något trevligt ställe och sedan går man till jobbet.
Det handlar om hur man ses, vad man gör och så vidare. Jag har haft vänner som ifrågasatt mina beslut, som att jag haft personlig tränare tre gånger i veckan. Jag har sett detta som en investering i mig själv, inget jag pratat om eller ser som särskilt märkvärdigt, jag har mer sagt att jag ska träffa Clara. En av mina gamla tjejkompisars man skällde ut mig vid ett tillfälle när han förstod att jag hade en PT. Tyvärr var jag inte tillräckligt rustad för att ge svar på tal så jag blev bara tyst. Vad skulle jag svara. För mig handlar detta inte om någon ytlighet, det handlar om att jag blir obekväm av att andra blir obekväma.
Jag omger mig idag med människor som liksom jag går i parterapi och vi tycker om att prata om detta. Vi gillar att gå på konstutställningar, konserter och liknande.
Handlar om att hitta gemensamma intressen. Där vi båda får något utbyte av samtalen. Jag kan känna en sorg över att min vän som blev sophanterare valde så olika i livet. Vi hade verkligen kul i tonåren, riktigt roligt, men så fortsatte han inte utvecklas medan jag ville något mer och tillsist fanns det inte mycket att prata om längre. Jag gick vidare till högre studier, bytte jobb, blev befordrad. Klättra, klättra, starta eget, klättra. Han stod bara kvar och var sur på mig. Sur för att jag skulle vara märkvärdig. Jag vill inte vara märkvärdig men jag gillar inte den känslan, känslan av att känna att andra inte blir glada över saker jag gör.