JossanmedJ skrev 2024-07-31 09:54:17 följande:
såhär ser min cykel ut, om det är det du menar. Har ingen koll på lutealfas?🤔 Rosa Är mens och blå cirkel är äl-dagen
Jag använder mig av ÄL test.
Ja, det ser ju lite ojämnt ut där follikelfasen är kort medan själva menscykeln har normal längd (och då blir lutealfasen lång), det är alltså därför mensen är beräknad till den 4 aug. Annars är det vanligtvis så att man har mens ca 14 dagar efter ÄL. Vid tidig ÄL är det inte säkert att äggen är mogna, så om du hade ÄL den 18:e behöver det inte vara något större problem (cd 12 var det då). Du fick alltså positivt utslag på ÄL-test den 17:e juli?
Det verkar som att ni inte direkt satsar på att skaffa barn just nu om jag läser av den där bilden rätt? Med tanke på när ni har sex menar jag. Om ni försöker använda säkra perioder så är det bäst att ha kondom före ÄL och inte chansa på när den är utan även tempa för det ger tydligare svar. När det närmar sig mens kan man köra utan kondom. Av de som kör säkra perioder blir ungefär 25 % gravida inom ett år, så inte världens bästa metod om ni inte vill ha barn nu.