Inlägg från: JossanmedJ |Visa alla inlägg
  • JossanmedJ

Är jag gravid?

Hade beräknad ÄL den 18e juli. Några dagar senare började jag att få mensvärk som hållt i sig till nu. Förra veckan började brösten ömma och svälla. Haft en halv knepig känsla i magen/livmodern sen äl. 

Började i veckan med att ta ÄL test för skojsskull, visade halv starkt. Tog ett nytt varje morgon som blivit starkare och starkare. Imorse hade jag väldigt lite ljusrosa på pappret efter jag tagit ett STARKT ÄL test, blev lite fundersam så tog gravtest, RFSU och apotekets. Ska ha mens på söndag, dvs BIM-5 idag. Är absolut tidigt vilket jag vet, ska ta ett digitalt om några dagar. Men är nyfiken vad ni tror. 

Har ett barn sedan tidigare. Det tog oss 6 missfall på ett år innan han föddes, så vågar inte riktigt hoppas på detta ännu. Men vad tror ni?

• Svar på tråden Är jag gravid?
  • JossanmedJ
    Anonym (S) skrev 2024-07-31 09:43:16 följande:

Har du lång lutealfas? Annars borde du ha mens typ idag, ca 14 dagar efter ÄL. Du verkar inte gravid iaf, vilket bevisas av det negativa testet som garanterat hade gett utslag vid det här laget. Det kan ju också vara så att ÄL är felberäknad, hur säker är du på den egentligen? Använder du ÄL-tester eller tempar eller nåt?

såhär ser min cykel ut, om det är det du menar. Har ingen koll på lutealfas?🤔 Rosa Är mens och blå cirkel är äl-dagen
    Jag använder mig av ÄL test. 

• JossanmedJ
    Anonym (S) skrev 2024-07-31 10:06:11 följande:
    Ja, det ser ju lite ojämnt ut där follikelfasen är kort medan själva menscykeln har normal längd (och då blir lutealfasen lång), det är alltså därför mensen är beräknad till den 4 aug. Annars är det vanligtvis så att man har mens ca 14 dagar efter ÄL. Vid tidig ÄL är det inte säkert att äggen är mogna, så om du hade ÄL den 18:e behöver det inte vara något större problem (cd 12 var det då). Du fick alltså positivt utslag på ÄL-test den 17:e juli?

Det verkar som att ni inte direkt satsar på att skaffa barn just nu om jag läser av den där bilden rätt? Med tanke på när ni har sex menar jag. Om ni försöker använda säkra perioder så är det bäst att ha kondom före ÄL och inte chansa på när den är utan även tempa för det ger tydligare svar. När det närmar sig mens kan man köra utan kondom. Av de som kör säkra perioder blir ungefär 25 % gravida inom ett år, så inte världens bästa metod om ni inte vill ha barn nu.
    Vi var på semester och hade inte möjlighet att mysa till det, så det blev när det blev 😅. Vi har sagt att händer det så händer det. Men just för att jag inte riktigt känt igen mina symtom så tog jag testen
  • JossanmedJ
    Anonym (S) skrev 2024-07-31 10:24:07 följande:
    Men du fick positivt utslag på ÄL-test den 17 juli?
    Ja
  • JossanmedJ
    Anonym (S) skrev 2024-07-31 10:31:36 följande:
    Isf 99,9 % säkert att du inte är gravid för det borde som sagt synas på stickorna nu, oavsett när du ska ha mens.

0.01% chans ändå då! Kunde inte hålla mig så köpte ett digitalt.😍

• JossanmedJ
    Anonym (.) skrev 2024-07-31 20:01:10 följande:

grattis ts! Hur snabbt efter äl kände du nåt? Jag e 3 dpo och könner ilningar i fogarna/ ljumskarna / nedre magen?. Borde ju vara alldeles förtidigt? 

tack!! Runt 4 dagar efter fick jag som små små korta mensvärkar. Rätt svaga sådana. Kom sedan lite till å från varje dag!
    Ja alltså jag tyckte ju mina känningar var på tok för tidigt så tänkte ju bara att nej men det är ändå bara inbillning.. men ju längre tiden gick desto mer konstig känsla började jag känna i magregionen. Inte riktigt ont, bara som att något känns lurt.. och det var det ju!😅
Svar på tråden Är jag gravid?