Jag är helt slut,vad gör man?
Jag kan säga att jag inte har barn än men eftersom jag kan se redan nu att min familj och min syster kan behöva hjälp i framtiden och jag är en otålig person som är väldigt strikt så tror jag att jag kommer antagligen hamna i samma sits. Så jag bara skriver vad jag - redan nu- har planerat för att göra så jag kan ta mig ur såna fällor.
1. Kommunicera med min partner om hur jag känner gällande vår fysiska kontakt och vår kommunikation. Det hade jag ändå tänkt göra innan och efter att vi skaffar barn eller blir lediga så vi undviker konflikter. Det är enklare för män om de
får ett recept på ens behov än att de ska typ lista ut det.
2. Om familjen behöver ekonomisk hjälp ska jag hjälpa de, utan att ändra min ekonomiska situation t.ex inte genom att ta från sparkontot eller liknande som skulle sätta mi egen familj i fara, alternativt skulle jag jobba mer om jag kan/orkar, för att hjälpa dem.
3. Om de blir äldre och behöver vård planerar jag att ha en rimlig uppdelning med min syster utifrån livssituation. Om det t.ex visar sig att hon bor närmare och t.ex inte har barn och jag har det då är det rimligt att hon ska spendera mer tid hos föräldrarna så jag kan bistå med annat t.ex ekonomiskt.
4. Om min syster råkar ha problem med sin psykiska hälsa planerar jag att direkt vända henne till mottagning då jag anser att en vuxen människa har ingen som helst rätt att använda någon annan som sin persoliga psykolog för att man inte vill/vet hur man kan få professionell hjälp. Självklart är man där som stöd men aldrig till nivån att jag känner att jag mår dåligt själv.
5. Eftersom jag tidigare har upplevt utbrändhet ska jag också sätta väldigt väldigt tydliga gränser på hur länge jag ska göra vissa saker, vilka dagar och tider och även planera tid ifrån barnen t.ex en gång varannan vecka för att kunna få energi.
Jag anser en mamma som inte tar pauser eller gör det hon behöver göra för att må bättre och bara fortsätter i samma takt och mår skit gör mer skada för sina barn och deras uppväxt än en mamma som tar paus varannan vecka och går på en weekendresa eller liknande så hon kan komma tillbaka och orka med livet. Detta är såklart något jag har kommunicerat med min partner om redan nu när vi inte har barn än och om det så krävs att vi ska skriva ett jurdiskt bindande avtal så skriver jag det för de här sakerna är otroligt viktiga för mig.