• Lolipopi

HELP! HCG ökar, blödning & klumpar

Chocken är total. Varför? Jo för att jag har under 3 veckor blödigt, varit tidigt gravid (v5/6/7), först brunt sen rött med klumpar (slemhinnor, en som en liten ballong). Jag har på detta även haft en långsam ökning på mina tester. När jag vaknade med rätt blod i trosorna och kunde nästan dra ut en slemhinnebit, OCH testade snäppet svagare på stickan så konstaterade jag missfall. Har inte haft ont, liiiite svag mensvärk någon kväll, annars inget  

Jag har nu även mindre symtom, och har sagt till de som vetat om graviditeten att det nlivit missfall, samt avbokat tider hos BM. Pga utomlandsresa har jag inte kunnat testa mer, utan helt landat i att det är missfall.

Nu är jag hemma, köpt en flaska bubbel och tänkte njuta. Men för att veta när vi kan pröva för bebis igen tog jag test. 

DET ÄR STARKT!!!???? STARKARE???? Jag är i total chock. Jag var helt, helt inställd på att det skulle vara svagt om inte negativt. Alla mottagningar jag ringt till har stängda telefoner, även 1177 är fullt. 

Hjälp mig, vad ska jag tro??? Är det missfall? Jag har blödigt snäppet mindre än mens och mest på toa, men blödigt ohja. Klumpar också. Det kan väl inte vara annat då? Och om det är missfall, varför är strecket SÅ mycket starkare??? Har min kropp inte förstått, trots att jag blöder? Har panik, vet inte vad jag ska/ska våga tro. Hade landat i missfall, nu är jag i chock. Ska ringa kliniken imorgon bitti, men jag måste veta vad andra tror. 

• Svar på tråden HELP! HCG ökar, blödning & klumpar
  • Anonym (:()

Hör av dig till gyn eller din vårdcentral, det är förmodligen inget som är panik. Skulle tro att du haft ett missfall men med rester kvar. Men hoppas så klart att det trots allt finns en liten böna, även om jag tror chansen är liten. 

Men kolla upp det, så att det inte sitter ett ägg i äggledare och blödningen Var kroppens försök att bli av med det på egen hand. Hoppas allt löser sig. Om de är tveksamma till att ta in dig får du säga att du har enslig smärta, då måste de kolla upp dig. 
    Hoppas du snart får ordning på läget ❤️

• Lolipopi

Hmm jaa. Nej paniken är nog mest känslochocken, inte att jag är rädd för mig eller embryot. Jaa rester tänker jag också, men om det är så, är det normalt att det kan ÖKA så mycket som det gjort? Tänker att om kroppen började blöda tre veckor sedan, ordentligare en vecka sedan, så måste ju det ha startats av att kroppen insett att det måste skickas ut? Abortpiller är väl just anti-progesteron, så att kroppen slutat tillverka HCG. Så hur funkar det då med rester och STIGANDE tester. Att det kan ligga kvar, eller minska men saaakta kan jag tänka mig. Men detta?? 

• Anonym (Six)

Det låter som att det skulle kunna röra sig om ett utomkvedshavandeskap, då graviditeten sitter i en äggledare istället för i livmodern. Viktigt att du söker vård snabbt så att de får kolla upp det. Jag har haft det och det yttrade sig precis som du beskriver. Blödde sparsamt men hela tiden, mest när jag gick på toa, men testerna blev ändå starkare och starkare, eftersom graviditeten fortskrider på fel ställe och producerar HcG. Hade lite molont i magen bara, som mensvärk, därför trodde inte gyn på mig först när jag ringde och sa att jag misstänkte ett utomkveds. De menade att det gör jätteont, men det gjorde det inte för mig. Till slut fick jag hjälp av min lokala barnmorska att få en akuttid på gyn och då upptäckte de utomkvedshavandeskapet och jag blev opererad akut. Det gick bra, men förlorade en äggledare. Hoppas det löser sig för dig, det kan ju vara ett missfall, men just att testerna blir starkare är ett varningstecken, enligt min barnmorska. 

• Lolipopi

Tack för ditt svar! Det visste jag inte, att man kunde få X utan smärta. Bra att veta. Följer jag mensen är jag i vecka 9. Kan man ha utomkveds och gå så länge? Ev kan min ÄL varit uppskjuten 2 veckor, dö är jag ju i 7, mer rimligt? 

Tror nu jag kan söka akut (mest för att jag vill veta) eller ska jag hålla mig tills de öppnar telefontiderna imorgon?

• Anonym (Six)

Ja, precis, man kan faktiskt ha ett X utan stark smärta, det är viktigt att veta det. Jag vet inte hur länge man kan gå med ett X, tror jag var i vecka 7 någonting. 

Jag vill inte skrämma upp dig men jag tycker faktiskt att du ska söka akut, det är också vad 1177 råder till, om man misstänker ett utomkveds. Långdragna blödningar och stegrande HcG måste kollas direkt, eftersom ett X kan vara livshotande. Du har skäl att söka akut, så låt dem inte avfärda dig, även om du inte har ensidig stark buksmärta. Det hade som sagt inte jag heller och ändå var det ett X. Hoppas dock att det inte är det för dig och att allt går väl! 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Six) skrev 2024-07-30 17:38:34 följande:

Ja, precis, man kan faktiskt ha ett X utan stark smärta, det är viktigt att veta det. Jag vet inte hur länge man kan gå med ett X, tror jag var i vecka 7 någonting. 

Jag vill inte skrämma upp dig men jag tycker faktiskt att du ska söka akut, det är också vad 1177 råder till, om man misstänker ett utomkveds. Långdragna blödningar och stegrande HcG måste kollas direkt, eftersom ett X kan vara livshotande. Du har skäl att söka akut, så låt dem inte avfärda dig, även om du inte har ensidig stark buksmärta. Det hade som sagt inte jag heller och ändå var det ett X. Hoppas dock att det inte är det för dig och att allt går väl! 

Jo precis , misstänker man X ska man söka akut. Har själv gjort det tidigare graviditeter , båda gångerna var det som tur var inte det utan en sprucken cysta , ena gången blev vanligt missfall och andra gången gick bra. 

Men ja stigande HCG och blödning kan ju vara tecken på utomkvedshavandeskap.
    Har läst lite om det eftersom jag var rädd att jag hade det. 

Annars tänker jag om det skulle varit två foster och missfall med ett men jag vet inte , det är inget jag har varit med om så ingen aning om hur det yttrar sig. Men tycker absolut TS kan söka akut. 

• cutepenguin

Kan vara utomkvedshavandeskap som tidigare skrivit, men också ett MA. Jag blödde tidigt i graviditeten (runt vecka 4-5-6) och mina tester (tog digitala som visade veckor) slog om väldigt sent från 1-2, 2-3 och till sist 3+. Trodde att allt var okej eftersom jag fick 3+ och till slut fick starka tester MEN började blöda igen i vecka 9-10 någongång och fick samtidigt ont. Var inne på akuten som skickade mig till gyn och där upptäcktes det att embryot dött redan i vecka 5-6. Vilket förklarade att mina graviditetstester blev starka så mycket senare än de borde.

Tycker absolut du ska åka in och kolla upp det! ❤️

• Lolipopi

Uppdatering - Fick en bokad tid idag och var inne. De tyckte liksom mig, att jag blöder indikerar på missfall, men att testerna stiger och nu är solklara är inte lika bra. Har inget tydligt embryo i magen, men en liten hinnsäck. Ser inget X i nuläget, så högst troligen är det ett MA som börjat blöda men inte kommit ut helt. Men pga konstiga tester och högt HCG får jag komma tillbaka om 2 dar för att säkerställa att det inte är ett X som inte syns. 

• Anonym (:()
    Lolipopi skrev 2024-07-31 16:07:49 följande:

Uppdatering - Fick en bokad tid idag och var inne. De tyckte liksom mig, att jag blöder indikerar på missfall, men att testerna stiger och nu är solklara är inte lika bra. Har inget tydligt embryo i magen, men en liten hinnsäck. Ser inget X i nuläget, så högst troligen är det ett MA som börjat blöda men inte kommit ut helt. Men pga konstiga tester och högt HCG får jag komma tillbaka om 2 dar för att säkerställa att det inte är ett X som inte syns. 

Så skönt att de hjälper dig att få svar och att du kommer få hjälp att bli av med resterna om inte kroppen klarar det själv. Hoppas ni snart kan få en ny chans ❤️
  • Lolipopi

Ytterligare en uppdatering, om någon i framtiden själv undrar. 

Nu är det ett konstaterat X, utomkvedshavandeskap. Detta eftersom att hormonnivåerna går uppåt och de inte ser en växande graviditet i livmodern. Skulle det varit MA eller missfall, borde nivåerna stå still eller minska. Så imorgon får jag behandling. 

Om någon annan undrar, så var symtomen för mig liksom innan beskriver att jag blödigt från och till, under en period rätt mycket och med klumpar (slemhinna). Däremot har jag inte, under något tillfälle, haft ont. Det har jag fortfarande inte. Så våga ha lite koll på tester, känsla och kolla upp graviditeten om dina tester stiger långsamt under en längre tid, trots att du inte har ont. Jag sökte inte akut, men har blivit väl omhändertagen och undersökt grundligt. 

Skickar med de tester jag har tagit, RFSU, från första plus tills idag. Vid HCG-mätning mättes följande;
    30/7 - 4100
    2/8 - 4900
    5/8 - 5900
    om någon själva är osäkra och vill jämföra. Men! Stressa inte upp er, allas är olika och det behöver inte vara fel. Är du orolig, ring in och säg de, bättre att be om hjälp en gång för mycket än en gång för lite. Jag är tacksam att jag gjorde det, annars kanske jag trott att Jag haft ett missfall och gått och väntat på mens tills den dagen äggledaren spruckit - mindre kul. Nu får jag nog behålla den! 

• Anonym (Six)
    Lolipopi skrev 2024-08-05 15:36:11 följande:

Ytterligare en uppdatering, om någon i framtiden själv undrar. 

Nu är det ett konstaterat X, utomkvedshavandeskap. Detta eftersom att hormonnivåerna går uppåt och de inte ser en växande graviditet i livmodern. Skulle det varit MA eller missfall, borde nivåerna stå still eller minska. Så imorgon får jag behandling. 

Om någon annan undrar, så var symtomen för mig liksom innan beskriver att jag blödigt från och till, under en period rätt mycket och med klumpar (slemhinna). Däremot har jag inte, under något tillfälle, haft ont. Det har jag fortfarande inte. Så våga ha lite koll på tester, känsla och kolla upp graviditeten om dina tester stiger långsamt under en längre tid, trots att du inte har ont. Jag sökte inte akut, men har blivit väl omhändertagen och undersökt grundligt. 

Skickar med de tester jag har tagit, RFSU, från första plus tills idag. Vid HCG-mätning mättes följande;
    30/7 - 4100
    2/8 - 4900
    5/8 - 5900
    om någon själva är osäkra och vill jämföra. Men! Stressa inte upp er, allas är olika och det behöver inte vara fel. Är du orolig, ring in och säg de, bättre att be om hjälp en gång för mycket än en gång för lite. Jag är tacksam att jag gjorde det, annars kanske jag trott att Jag haft ett missfall och gått och väntat på mens tills den dagen äggledaren spruckit - mindre kul. Nu får jag nog behålla den! 

Så tråkigt att det var ett utomkveds men så bra att du fått vård i tid ❤️ Det kan verkligen vara svårt och lurigt med ett X, det har vi ju båda erfarit, så den här infon är jättebra för andra kvinnor att ta del av.
Svar på tråden HELP! HCG ökar, blödning & klumpar