Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 19:52:37 följande:
vårt hus är inte nybyggt? Mycket är i bra skick men klart det behöver underhållas? Men visst köper man nybygge så behöver nästan inget göras de första 15 ish åren.
Men nybyggda hus i vårt område i samma storlek kostar 12-13 msek.
Underhållet av tomten är kanske bara 10k per år.
Som sagt. Vi behöver en lite större bil. Nu har vi inte just denna men leasing av tex en Passat hamnar på 6,5k plus drivmedel
Nej jag menade att vi haft många extra kostnader då vi byggt upp en hel tomt med allt som ska därtill men ändå är det ingen hög post kopplat till underhåll. Här pratar jag om trädgården, vilket du lyfte fram som din första punkt i ditt svar till mig.
Jo, mycket behöver underhållas i nybyggt hus, eftersom människor bor och lever där. Nu har vi bott här i ca fem år och underhåll krävs absolut! Allt hos oss slits precis som hos alla andra.
Jag försöker betona och syna dina kostnader idag så att du kan ta ett realistiskt beslut. Jag tycker att det du framhävt hittills varit klart överdrivet.
Måste ni ha en leasingbil? Ni bor amorteringsfritt i en dyr villa men kan inte köpa en tre-fyra år begagnad bil?
Du efterfrågade synpunkter på villa respektive hyreslägenhet men du verkar 100% ha bestämt dig redan.