Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 07:29:29 följande:
    Sedan några år tillbaka är det fängelsestraff på att hyra ut med överhyra. Detta är inte en kriminell person som vill riska det. Personen i fråga är inte från Sthlm och har inte många andra kontakter här.
    Hur i hela friden fick denna person ett så attraktivt hyreskontrakt från första början om hen inte ens kommer från Stockholm och inte har kontakter i Stockholm? 

Det känns lite lurendrejeri alltihop, jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag hoppade på en sådan "bytesdeal" med någon som bara är min bekant. Dessutom utsätta hela familjen för den osäkerheten? 
  • Anonym (...)

Men som svar i övrigt, nej, jag skulle inte välja en lägenhet framför en villa. 
    Med 50% belåningsgrad och amorteringsfritt har jag också svårt att se att det skiljer sig så mycket i kostnad? En ränta på 4% ger ca 16 000 i månadskostnad. Sedan tillkommer såklart el, värme, vatten, återvinning, försäkring men knappast med mer än 4000 kr per månad? Elräkningen kan ju dessutom vara svinhög i gamla stabila föreningar med gamla husbyggnader då det ofta är direktverkande el... 

Och vilket underhåll har ni egentligen på villan? Vad får man för 10 miljoner? Jag hittar en villa i Hässelby för 9,5 milj som ser jävligt fräsch ut. Kan inte tänka mig att det kräver ett enormt underhåll. Tak var 15:e år om man inte håller efter och tvättar, målning var 15:e år, terrasser var 10:e år, kök kan hålla i alla fall 25 år med bra underhåll, badrum kanske 20 år. Nytt golv var tionde år om det inte är slipbar parkett, nya tapeter - vad kostar det... Gräsklippning kostar i inköp av gräsklippare... 

Dessutom, om bilresan tar 20 min när det inte är rusningstid så kanske en cykel skulle vara något... 

• Anonym (...)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 19:05:52 följande:

Vi ligger någonstans kring 20k i månaden som du säger. 

Men det är mer kostnader när det gäller villa.

1. alla grejer till trädgården. Gräsklippare, gödsel, saxar osv osv. Ska vi ha en trädgård ska den vara lite trevlig, inte bara en gammal mossmatta. Murar, stenläggning etc ska underhållas också.
    2. Vi har exakt NOLL minuter att renovera själva. Varenda sak måste göras av hantverkare. Att stå och spika varje semester vägrar vi.
    3. Vi måste ha en privat bil för boende i villa Utöver min tjänstebil. Den behöver vara lite större för att få plats med 2 barnstolar och vi vill inte köra runt med något som är 10-15 år. Där blir det en kostnad på kanske 8k till i månaden.
    4. Ska du vara seriös villaägare bör du lägga undan minst 5k, helst 10k per mån om du inte renoverar själv. för kommande underhåll (vi vägrar att använda huset som bankomat)

allt detta adderar upp till närmre 40k per månad. Vi sparar alltså nästan 28k per månad genom att flytta till hyresrätten OCH kan investera 5 msek i säkra papper.

Hässelby är inget trevligt område utan känt för att vara stökigt och kaosigt. De trevliga områdena är betydligt dyrare.

avståndet är 2,5 mil. Men enda anledningen till att det går snabbt utanför rusning är att det är motorväg hela sträckan i princip. Ska du cykla få du ta andra vägar och det blir över 3 mil. Tar över en timme enligt google maps

Oj. Jag bor också i villa med 1000 kvm tomt och dessutom nybyggt så allt har fått göras från grunden och inhandlas nytt. Kommer verkligen inte upp i dessa summor. Vi har också murar, grusgångar, gräsmatta, häck, buskage, träd och olika perenna växter samt tre större altaner då vi bor kuperat. Det kostar ju knappt någonting att underhålla. Har man inte ens tid att klippa en buske själv en gång om året eller olja en trall var fjärde år så förstår jag inte varför ni ens flyttade till hus?  

Och vad är det för bil som kostar 8000 kr i månaden? Man kan självklart få en betydligt billigare bil som inte är 10 år och som har plats för två barnstolar. Jag förstår att ni behöver ha två bilar men att säga att ni pga det har en månadskostnad +8000 kr känns missvisande, då denna kostnadspost kan minskas avsevärt. 

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2024-07-31 19:43:09 följande:

Oj. Jag bor också i villa med 1000 kvm tomt och dessutom nybyggt så allt har fått göras från grunden och inhandlas nytt. Kommer verkligen inte upp i dessa summor. Vi har också murar, grusgångar, gräsmatta, häck, buskage, träd och olika perenna växter samt tre större altaner då vi bor kuperat. Det kostar ju knappt någonting att underhålla. Har man inte ens tid att klippa en buske själv en gång om året eller olja en trall var fjärde år så förstår jag inte varför ni ens flyttade till hus?  

Och vad är det för bil som kostar 8000 kr i månaden? Man kan självklart få en betydligt billigare bil som inte är 10 år och som har plats för två barnstolar. Jag förstår att ni behöver ha två bilar men att säga att ni pga det har en månadskostnad +8000 kr känns missvisande, då denna kostnadspost kan minskas avsevärt. 

? vilket område bor du i och vad får man för 10 miljoner där? Ett ruckel? Då har jag ännu mindre förståelse för att ni, som inte har tid att göra någonting alls hemma, köpte detta hus. 

att jag skrev Hässelby var för att det var det första 10 milj hus i Stockholms kommun som kom upp. Själv bor jag inte i Stockholm och har därmed ingen koll. Därför frågade jag i första inlägget vad man får för 10 milj där du bor. 

• Anonym (...)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 19:52:37 följande:
     vårt hus är inte nybyggt? Mycket är i bra skick men klart det behöver underhållas? Men visst köper man nybygge så behöver nästan inget göras de första 15 ish åren.

Men nybyggda hus i vårt område i samma storlek kostar 12-13 msek.

Underhållet av tomten är kanske bara 10k per år.

Som sagt. Vi behöver en lite större bil. Nu har vi inte just denna men leasing av tex en Passat hamnar på 6,5k plus drivmedel

Nej jag menade att vi haft många extra kostnader då vi byggt upp en hel tomt med allt som ska därtill men ändå är det ingen hög post kopplat till underhåll. Här pratar jag om trädgården, vilket du lyfte fram som din första punkt i ditt svar till mig. 

Jo, mycket behöver underhållas i nybyggt hus, eftersom människor bor och lever där. Nu har vi bott här i ca fem år och underhåll krävs absolut! Allt hos oss slits precis som hos alla andra. 

Jag försöker betona och syna dina kostnader idag så att du kan ta ett realistiskt beslut. Jag tycker att det du framhävt hittills varit klart överdrivet. 

Måste ni ha en leasingbil? Ni bor amorteringsfritt i en dyr villa men kan inte köpa en tre-fyra år begagnad bil? 

Du efterfrågade synpunkter på villa respektive hyreslägenhet men du verkar 100% ha bestämt dig redan. 

• Anonym (...)
    Lönnsirap skrev 2024-08-01 13:56:14 följande:
    Det är väldigt gulligt att iskallt räkna med värdeminskning på bil, och stort behov av att lägga undan pengar till underhåll för nuvarande fastighet OCH parallellt resonera som att avkastningen på pengarna som ska investeras på börsen kommer räcka till "allt ni vill ha".

Det är liksom som att du är helt förälskad och blind för verkligheten. 

TS har ett väldigt starkt behov av att rättfärdiga sina önskemål och åsikter. 

TS familj behöver i dagsläget en stor bil med plats för två bilbarnstolar men så fort TS flyttar till lägenhet ska de göra sig av med bilen och aldrig köra bil med barnen igen (trots fritidshus och funderingar på fjällstuga). 

TS har en firmabil (men tydligen inte så stor, för annars skulle det ju räcka med en mindre extrabil) och det är den enda de ska behålla, därför minskar familjens kostnad med häpnadsväckande 8000 kr/mån för de klarar sig i nuläget inte utan en stor leasingbil?.

De har köpt ett hus för 10 mille som behöver rustas för närmare 15 000 kr/mån enligt budget men har noll tid och intresse för att spika en enda spik själva. Trots detta totala ointresse för bostadsformen har de lagt in fem miljoner cash i boendet. 

• Anonym (...)

Jag har så svårt med att TS nitiskt räknar på en bils värdeminskning men samtidigt är totalt negligerande till att pengar in i en HR aldrig kommer tillbaka och därmed är en än större ?värdeminskning?. 

TS kör dessutom en tio år gammal bil i dagsläget men räknar ändå att den kostar 8000 kr i månaden som om den var en dyr leasingbil? Fattar ingenting alls faktiskt. 

TS säger dessutom ena stunden att det är slask nästan hela vintern med plusgrader och i nästa stund skottar han fram en snötäckt bil trettio min varje morgon.

Oavsett så är TS resistent till annat än att flytta med familjen till HR i nån halvskum deal med en bekant. Lycka till TS! 

• Anonym (...)

Haha, allt utanför Stockholm är "småstadsperspektiv" :D 
    TS, varför skriver du ens fortfarande i tråden :P 
    Vad folk än lyfter fram så vänder du det till en nackdel för villa och fördel för hyresrätt. 

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?