Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Jag förstår inte riktigt tvekan. Bo som man vill, billigare och bättre.... Vad finns det och tveka på, annat än att det låter för bra för att vara sant.

Snarare undrar jag varför ni bor som ni bor när ni vill något annat....

• Lönnsirap

Problem att citera, men fördelarna med villa är:

Makt över fastigheten och trädgården. Möjlighet att välja material, tekniska lösningar, och all inredning. En viss typ av område, med det du menar är tråkigt.
    Fördelen är också att du ständigt kan hålla på och fixa/greja utan att det stör. Att du har parkering på sikt till din bil. 
    Fördelen är ju också att grannarna är färre och inte påverkar i vardagen på samma sätt.

Nackdelen med det du beskriver, att flytta till lägenhet, är att du planerar för ur askan in i elden. Att du faktiskt funderar på att införskaffa ytterligare en fastighet, få den att generera pengar och binda dig ytterligare till en plats. 

Att ha trippla boenden är inte att göra livet enklare....

• Lönnsirap

Jag tycker fortfarande hela ditt resonemang låter som att du gör saker oerhört komplicerat. 

Det finns fördelar med alla boenden, men i mångt och mycket handlar det om val man gjort. Och fördelen med att ha en vardag som fungerar är stor.

Att flytta och sälja är något man definitivt kan unna sig, men man ska veta att man släpper på vissa saker när man bor i en hyresrätt. Såsom att man bor närmare sina grannar, man delar oftast tvättstugan och det kan låta på ett helt annat sätt i många lägenheter, än i ett hus.

• Lönnsirap

Personligen tycker jag det är en fråga om personlighet, och förstår inte riktigt hur man inte kan se att det väldigt mycket är en fråga om vad man tycker är viktigt.

Världen kryllar ju av val och det är fullständigt rimligt att sälja ett hus och flytta till en hyresrätt OM rätt hyresrätt finns tillgänglig.

Det som däremot INTE är rimligt är att glömma bort de upplevelser som gjorde att man valde flytta dit man flyttade. Och att flytta också far sina kostnader på andra sätt.

Jag tycker det låter som att TS dagdrömmer om allt möjligt och då är flytten inte lösningen, utan att hantera det man har. Men har han och familjen gjort att misstag ÄR det förstås rimligt att ändra på detta.

• Lönnsirap

Utifrån att du frågar, och att ni ännu inte bestämt er, förutsätter jag att det finns ytterligare en medlem i familjen som har andra tankar/idéer!

Så du får väl lyssna till den personens behov och ideer.

Bara för att du är redo att åter flytta in till stan, med närhet till allt, så betyder det ju inte att en flytt är det rimligaste. 

• Lönnsirap
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-01 12:31:50 följande:
    Du måste ju räkna med värdeminskning runt 15% per år om du köper bil. Då är du likt förbannat uppe på 8k i månaden för en större bil
    Det är väldigt gulligt att iskallt räkna med värdeminskning på bil, och stort behov av att lägga undan pengar till underhåll för nuvarande fastighet OCH parallellt resonera som att avkastningen på pengarna som ska investeras på börsen kommer räcka till "allt ni vill ha".

Det är liksom som att du är helt förälskad och blind för verkligheten. 
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?