• Anonym (Spara)

Gravidkläder som funkar sen också?

Väntar mitt första barn och byxorna börjar sitta lite tight nu. Men tanken på att köpa kläder som jag eventuellt bara kommer att ha några månader i mitt liv känns väldigt främmande. Vill gärna känna att jag kan ha kläderna även efter att barnet är fött.

Tänkte det måste ju finnas smarta plagg att satsa på. Typ hängselbyxor och omlottklänningar...? Har ett par väldigt stretchiga byxor från Indiska som jag tror att jag kommer kunna ha långt in i graviditeten också. Men jag kommer ju behöva mer kläder. 

Vilka är era bästa tips?

• Svar på tråden Gravidkläder som funkar sen också?
  • planerar barn123

Jag har väldigt mycket strumpyxor + klänning under min första graviditet. Strumpbyxorna var iofs gravidstrumpbyxor men alla klänningar var sådana jag hade sen innan. Tex empireskärning och luftiga klänningar.

• Anonym (Gammal)

Jeans och gravidhängselbyxor köpte jag, det var skönt med kläder som rymde hela magen.
    sydde en del själv, klänningar och tunikor tex.
    Syster och svägerska kunde senare ärva en del plagg.
    Nu för tiden är det smartaste att köpa begagnat.

• Anonym (E)

Jag har 3 barn och har inte köpt ett enda gravidplagg, leggings vek jag ner under magen när den blev för stor, stretchiga långa linnen, innan magen blev för stor så hade jag mina vanliga jeans med skärp istället för att knäppa knappen

• halvan

Stretchiga långa linnen med en uppknäppt skjorta, tillsammans med leggings :) Jag har köpt gravidleggings, men vanliga linnen och skjortor/koftor funkar väldigt bra.

• Anonym (Fler)
    Anonym (Spara) skrev 2024-07-30 12:05:33 följande:
    Gravidkläder som funkar sen också?

Väntar mitt första barn och byxorna börjar sitta lite tight nu. Men tanken på att köpa kläder som jag eventuellt bara kommer att ha några månader i mitt liv känns väldigt främmande. Vill gärna känna att jag kan ha kläderna även efter att barnet är fött.

Tänkte det måste ju finnas smarta plagg att satsa på. Typ hängselbyxor och omlottklänningar...? Har ett par väldigt stretchiga byxor från Indiska som jag tror att jag kommer kunna ha långt in i graviditeten också. Men jag kommer ju behöva mer kläder. 

Vilka är era bästa tips?

Du skriver att du väntar ert första, om du hoppas på syskon så skulle jag ifallall se till att köpa några sköna byxor som inte glider ner och trycker obekvämt. Vill man ha fler så kommer de ju till användning igen ☺️ Många klänningar funkar oavsett mage eller inte, så några som är lätta att amma i kan vara en tanke ☺️
    Väntar också vårt första och hoppas kunna få syskon senare, vill inte köpa för mycket men några sköna byxor och leggings har jag köpt. Man vill ju kanske inte trycka i sig i för små kläder direkt efter födseln innan allt läkt och magen gått tillbaka heller ☺️
  • Cereal Killer

Jag använde mina vanliga lågt skurna jeans/byxor och tunikor eller långa linnen. Men det var på den tiden det var inne med lågt skurna jeans - idag hade jag fått köpa ett gäng enbart för att använda under graviditeten, så då hade jag ju lika gärna kunnat köpa mammabyxor. 

• Anonym (Jeans)

Jag är ingen klänningsperson, så jag köpte 2 par gravidjeans och ett par mysbyxor på HM, plus några långa linnen, och så använde jag mina vanliga toppar och koftor. 
    När det blev dags för amningströjor så upptäckte jag att de ofta har plats för en gravidmage. Hade jag insett det tidigare så hade jag nog köpt ett par redan under graviditeten. 

Vill du ha större variation så kolla begagnatmarknaden. Som du konstaterat så bärs kläderna en kort tid, och hinner inte bli slitna.

Svar på tråden Gravidkläder som funkar sen också?