Inlägg från: En glad tjej |Visa alla inlägg
  • En glad tjej

Ni som har erfarenhet av att vara sambo

Anonym (vill ej bli lurad av män) skrev 2024-07-29 21:38:15 följande:
    Ni som har erfarenhet av att vara sambo

Har dejtat en kille i ett par år, har lite svårt med boende och han föreslår att vi ska"köpa" en lägenhet tillsammans. Han säger att vi kan dela på lägenheten utifrån vad vi lägger på kontantinsatsen. Personligen vill jag inte flytta in om det är inte så att jag äger hälften för jag vet att vardagslivet kommer vara 50% 50% och då vill jag inte bidra till hälften av allt som bostaden kostar och allt annat om jag inte ens äger det. 

Läser skräckhistorier varje dag om hur kvinnor går back och typ blir rånade av deras partner som har utnyttjat de just för att de har bidragit mycket till deras gemensamma boende som de inte ägde tillsammans eller att hon ägde för "lite" eller inte "rätt delar". Ska jag vänta med att flytta in tills jag har hälften? Är jag orolig i onödan? Om något går sönder eller om jag flyttar ut ska vi väl dela allt lika och det är ju orättvist om han redan äger majoriteten av en bostad och jag ska typ behöva betala för renovering när jag inte äger något. 

Om han lägger mer i kontantinsats kan ni skriva det och skulle ni sälja i framtiden har ni rätt till den del ni satte in kontant. Resterande vinst ska ni naturligtvis dela på samt äga bostaden 50/50.
Svar på tråden Ni som har erfarenhet av att vara sambo