Inlägg från: Anonym (Va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va)

Hur ska jag tolka detta?

Sluta låna pengar av din mamma och lös problemet själv. Du mår ju inte bra av situationen ändå. Behöver du verkligen dessa 1500 i månaden....? När du börjar jobba kan du spara mycket mer än så i månaden! Och gå den utbildning du vill också, så klart.

• Anonym (Va)

Vet förresten inte varifrån du får att man "måste" ha ett sparande, det kan man inte räkna med som student!

Sedan vad andra gör för sina barn får du bara släppa. Alla har inte samma förutsättningar och dina föräldrar verkar knappast leva särskilt fett där de har det ekonomiska utrymmet.

• Anonym (Va)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-07-29 18:02:59 följande:
    Att man "måste" ha ett sparande är common sense, oavsett ålder ska man ha buffert iaf om man inte vill bli parasit hos nån eller sina föräldrar om råkar man får det jobbigt senare i livet. Helt efterblivet att säga att man inte ska ha besparingar, det är rena vansinnet.

Enda gången det är rimligt att inte ha sparande är när man ska leva på någon annans inkomst hela tiden som när man är under 18 och föräldrar har skyldighet att ta hand om dig. Är du en vuxen männika och nåt händer dig är det ingen annans ansvar att hjälpa dig. 

Ja, sparande är bra men om man är student har man sällan det utrymmet och då är det så. Du tror på riktigt att du ska kunna köpa en lägenhet när du är klar, med den bufferten? Det du sparar nu är kort sagt bara några månaders buffert som du borde ha ändå, men du får nog nöja dig med att hyra till en början. Står du ens i bostadsköer och samlar poäng? Och ibland måste man flytta till en annan stad också så ställ dig i kö även i andra städer i närheten.

Efterblivet är väl snarare att tigga pengar av sina föräldrar och sitta med en tacksamhetsskuld som alla mår skit av när man egentligen inte behöver det för att leva. Sparande i all ära men inte på bekostnad av sina föräldrar. Du sa något om att ta eget ansvar när man är myndig...?
  • Anonym (Va)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-07-29 20:49:56 följande:
    Hur vet du att jag inte har det? Du verkar inte vara finansiell kompetent om du misstar sparande och buffert. Det är två helt olika saker. Jag har redan sparande som kommer från jobb. 
    Och ändå lånar du av dina föräldrar...?
  • Anonym (Va)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-07-29 21:49:51 följande:
    Ja lån på 40 000 som ska betalas om ett år är inte något som kan likställas med banklån med ränta eller lån från staten. Är ni alla upprörda för ni inte är villiga att hjälpa era barn eller att ni absolut missförstår att det är okej att vara orolig för sin framtid och ekonomi? Har ni helt missat bostadsmarkanden och inflation eller?

Väldigt lätt för nån som har en stabil inkomst att säga att man inte ska låna från sina föräldrar men jag vet banne mig inte om jag kommer få nån form av hjälp om något händer mig så varför kan jag inte bygga upp en buffert med lån och sedan betala tillbaka det om ett år när jag har lite bättre deltidsjobb/heltidsjobb? 
    Är du verkligen så beroende av dessa 1500 att du måste låna av dina föräldrar? Nej. Iaf inte enligt din egen beskrivning. Så du får skylla dig själv som har ett lån öht. Det är väl ingen som har föreslagit att du ska gå till banken för att få ett!

Fråga inte mig hur andra tänker, den som känner sig träffad i att vara "upprörd" får väl svara för sig. Likaså med ekonomisk bakgrund, för det har du ingen aning om. Bostadsmarknad eller inte så kan jag säga direkt att du kommer ingenvart med dina 40 000 iaf!
Svar på tråden Hur ska jag tolka detta?