Inlägg från: Anonym (Ångestmolnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångestmolnet)

Svartmögel i vagn?

Hej! Vi har precis köpt en begagnad vagn, och när vi kom hem upptäckte jag svarta fläckar/prickar på det vita tyget inuti vagnen. Sambon säger att det inte är svartmögel utan smuts. Det luktar inte mögel, utan snarare nytvättat. Jag vet dock inte hur man skiljer på mögel och smuts.. Känns inte alls bra att inte veta 😣 fläckarna går bort när jag skrubbar med vatten och diskmedel, men det gör ju mögel också om jag har förstått det rätt. Någon här som vet hur man skiljer på svartmögel och smuts? Det knyter sig i magen när jag tänker på att jag ska lägga min lille där i september. Vill inte utsätta mitt barn för några risker.. OM det skulle vara svartmögel, funkar det att behandla med ättika då? Dödar det sporerna? Se bilder nedanför.

• Svar på tråden Svartmögel i vagn?
  • Anonym (Ångestmolnet)

• Anonym (Ångestmolnet)
    Anonym (Dee) skrev 2024-07-29 09:59:17 följande:

De första bilderna såg ut som smuts men de större fläckarna ser tyvärr ut som svartmögel. 

De större bilderna har jag bara zoomat in det som såg ut som smuts. 
  • Anonym (Ångestmolnet)

Vissa säger att det inte går att få bort sporerna på något sätt. Jag har läst att ättika eller klorin kan funka. De luktar som sagt ingenting och det försvann när jag knuffade med vatten. Brukar mögel verkligen försvinna då?

• Anonym (Ångestmolnet)
    Anonym (Ångestmolnet) skrev 2024-07-29 11:29:48 följande:

Vissa säger att det inte går att få bort sporerna på något sätt. Jag har läst att ättika eller klorin kan funka. De luktar som sagt ingenting och det försvann när jag knuffade med vatten. Brukar mögel verkligen försvinna då?

gnuggade med vatten*
  • Anonym (Ångestmolnet)
    Anonym (B) skrev 2024-07-29 11:43:58 följande:
    Mögel varken försvinner eller dör av vatten, nej. Klorin kan förstöra tyget om du råkar få droppar på andra tygdelar. Ättika duger utmärkt. Låt klädseln ligga i ättika ett tag och sedan tvättar du som vanligt.
    Tack, jag ska prova det!
Svar på tråden Svartmögel i vagn?