• Anonym (Pelle)

Distansarbete från utlandet

Ofta skriver arbetsgivare vid distansjobb att man inte får arbeta från utlandet, men hur kan de kolla upp saken? Hade legit varit skönt med ett distansjobb för tillfället och att dra till utlandet några månader, men varför ska man tappa jobbet trots att man sköter sig? 

• Svar på tråden Distansarbete från utlandet
  • Anonym (Skatteregler mm)

Ett av problemen är att även om du är anställd av ett svenskt företag och får lön därifrån, så kan det vara så att du ska betala skatt i landet du vistas i, om du bor där längre än ett visst antal dagar i sträck eller per år. 
    Ett annat problem är att företagets försäkringar inte nödvändigtvis gäller om arbetstagaren inte är på tjänsteresa, utan på eget bevåg jobbar från ett annat land.

De flesta arbetsgivare vill inte hålla på och krångla med såna saker. 

Går det att mörka? Troligen, men det blir småjobbigt om de plötsligt vill ha in dig på ett möte, eller som sagt om det händer något så du tex skadar dig 

• Anonym (D)

Arbetsgivaransvar, GDPR, tidzoner, försäkringar och beskattning kan bli problem, därför vill vissa AG inte ha distansarbete från utlandet. Andra AG har andra policies och tillåter detta.

• Anonym (tidszon)

Förutom det ovanstående så finns även aspekten att leva i en annan tidszon än sina kollegor. Såvida man inte befinner sig i Europa eller Afrika så handlar det om att dina arbetstider kommer att ligga på andra tider än dina kollegor. Det är inte optimalt. 

• Anonym (S)
    Anonym (Pelle) skrev 2024-07-28 19:19:47 följande:
    Distansarbete från utlandet

Ofta skriver arbetsgivare vid distansjobb att man inte får arbeta från utlandet, men hur kan de kolla upp saken? Hade legit varit skönt med ett distansjobb för tillfället och att dra till utlandet några månader, men varför ska man tappa jobbet trots att man sköter sig? 

Finns lite olika metoder. Jobbar du på ett företag med högt säkerhet är du oftast kopplat till ett globalt IT system som kollar på din IP-adress. Talar av personlig erfarenhet när jag själv började jobba på ett sådant bolag och som "weekendresa" drog jag ner till Montenegro som visserligen inte var bland de länder företaget kände sig trygg med. Så jag fick mejl från chefen om att jag måste rapportera in semester och ta ledigt genast. Så du kan ta ett snack med chefen och iaf ta reda på om det finn ställen du inte får vara på och sen kan du ta distans därifrån. Oftast är det lugnt om du är i EU eller i mitt fall NATO länder
  • Anonym (Pelle)

Dom svarade att majoriteten av arbetet måste utföras från Sverige Obestämd
    Inte riktigt det svar man vill ha då man har tänkt flytta... 

Men man kanske kan jobba där till en början under övergången...... Hmm..

• Anonym (Skatt)
    Anonym (Pelle) skrev 2024-07-30 17:27:50 följande:

Du ska ju jobba där du skattar. Om du ska flytta får du skaffa ett nytt jobb i det nya landet.
  • PH76

Du får göra som jag istället, skaffa ett boende utomlands också (sommarhus), jag spenderar 10-12 veckor om året i Italien.
  • Anonym (Skatteregler mm)

Är det ett företag som även har verksamhet i andra länder så brukar det finnas möjligheter att bli utlånad eller överflyttad. Men ofta måste man då först jobba ett tag i Sverige och visa framfötterna.

Har du tänkt bosätta dig i ett annat land permanent är det mycket enklare vad gäller administration att ta ett jobb där. Sen kanske det inte alltid är lika enkelt att hitta och få ett jobb i alla länder, men det är såklart något man får ta med i beräkningen när man bestämmer sig för vilket land man vill flytta till.
Svar på tråden Distansarbete från utlandet