Inlägg från: Anonym (Becca) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Becca)

Packa väska inför igångsättning

Hej tjejer!

Jag är gravid med mitt första barn i vecka 40+1. Var på en sista kontroll hos BM igår pga högt blodtryck och då upptäcktes protein i urinen. Har alltså fått havandeskapsförgiftning och fick tid för igångsättning redan nu på måndag. De  kollade även min livmodertapp och jag fattade det som att den är omogen, 3 cm, och helt sluten.

Jag har förstått att igångsättningar kan ta väldigt lång tid, ffa om man är omogen. 
    Vi har haft BB-väskan (väskorna) redo i flera veckor, men den är ju anpassad för en naturlig förlossning där latensfasen sker hemma. Nu måste vi ju spendera hela latensfasen på BB eller patienthotell, och jag har fattat det som att det kan ta flera dagar. Sen är det väl stor risk att det slutar i kejsarsnitt, och då behöver man väl stanna kvar lite längre på BB?
    Jag är redan väldigt stressad över igångsättningen, men tror jag tar ut det genom att noja så mycket över väskan. Om det tar flera dagar att få igång värkarbetet, vad borde man ta med då? Är det nån annan som har erfarenhet av att packa en igångsättningsväska??
    Till saken hör också att vi inte har några bra väskor, och det är lite sent köpa nu... hittills har vi haft allt packat i tre mindre väskor, en bag med kläder och grejer till oss, en bag med grejer till bebisen och en ryggsäck med underhållning/snacks. Sen ett babyskydd på det. Nu funderar vi på om det inte vore bättre att samla ihop allt i en väska så det blir mindre att släpa på, men det enda vi har är en enorm rullväska. Känns som att vi skulle se ut som idioter om vi kom släpande med den väskan, men å andra sidan hade det bara varit två "kollin" istället för fyra. Vad tror ni är det bästa alternativet?
  • Svar på tråden Packa väska inför igångsättning
  • Anonym (Becca)
    Anonym (H) skrev 2024-07-27 19:48:49 följande:

Ha en väska i bilen som ytterfall-att med extra allt, typ det ni känner att ni har behovet av om det blir en längre vistelse än planerat. 

Nu hamnade jag aldrig på BB någon av gångerna men jag använde faktiskt ytterst lite av det som fanns i väskan vi hade med oss. Men ni ska också, kanske, stanna längre så då behövs det mer. Men jag gillade också sjukhuskläderna så för egen del räckte det med ett ombyte (för hemresa). Gällande snacks så var sjukhuset rätt frikostiga med jordgubbsmilkshakes så det levde jag på innan/efter (hade inte så mycket hungerskänsla under själva förlossningen). 

Men mitt tips är att ha en extra väska med er i bilen med allt som ni inte anser vara nödvändigt. Din man kan alltid ta en promenad och hämta om det skulle behövas :) 

Vi får skjuts till och från förlossningen för att slippa tänka på parkering.. annars var det en bra idé att ha reservpackning i bilen.
  • Anonym (Becca)
    Fjäril kär skrev 2024-07-27 19:49:20 följande:

Min första igångsättning/förlossning gick på 5 timmar.. igångsatt av samma skäl som du. 

Min andra igångsättning/förlossning tog också 5 timmar . 

Så ta inte ut något i förskott. Troligtvis föder du snabbare än du tror. Är du dessutom sjuk så brukar dom se till att det händer saker då det inte är bra för barnet att det tar tid.  Mig tog dom sugklocka på med reservation för akutsnitt.  Han kom med klocka. 

Igångsättning kan vara smärtsamt så jag hade noll lust att göra något mer än att gråta, ha ont, må illa och andas lustgas .  Så packa inte mer än nödvändigt.  Du kommer långt med en mobil, Netflix och godis. 

Vilken tur du haft att det gick så fort! Men det är väl den där osäkerheten att man inte vet om det går fort eller tar flera dagar som är så jobbig. En kollega blev igångsatt men hon öppnade sig inte alls så de var tvungna att avbryta igångsättningen eftet tre dagar och snitta istället. Hon hade inte ont eller så pga knappt några värkar, utan var mest uttråkad.
  • Anonym (Becca)
    Tow2Mater skrev 2024-07-27 20:23:10 följande:

Men himmel, hur långt har ni till BB egentligen och hur många veckor ska ni stanna? Ni har med er mer än jag och sonen hade på två veckors semester.

Behöver du något kan väl mannen gå och köpa eller hem och hämta. Du kommer förmodligen sitta med mobilen mesta tiden du väntar. Ta med laddaren.

Oj, har ni inte med er mer än 2-3 ombyten kläder, skor, necessär, laddare och snacks när ni är borta så länge? Stackars barn 🤭

Vi har 20 mil till sjukhuset där jag ska sättas igång så det är inte aktuellt att åka hem och och hämta.

Tack ändå.
  • Anonym (Becca)
    Fjäril kär skrev 2024-07-27 20:26:21 följande:
    Eftersom du är sjuk kommer du inte få vänta flera dygn. Då kommer dom istället skynda på din förlossning med tex mediciner eller så tas beslut om snitt redan efter några timmar.  Havandeskapsförgiftning kan förvärras under pågående förlossning nämligen och då blir det bråttom.  
    Tack för ditt svar. Känns tryggt att veta att jag inte kommer bli liggandes.
  • Anonym (Becca)
    Jemp skrev 2024-07-27 20:31:16 följande:

Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning. Tog knappt 2 dygn. Pga blodtrycket blev jag avrådd från både skärm och läsning, men det är väl annars enklaste tipsen. Hörlurar skulle jag packa med. 

Minns inte riktigt vad jag gjorde första dygnet. Läsa/telefon och försöka vila troligen. 

Man behöver inte jättemycket. Tofs, cerat, (choklad), laddare? tandborste och kläder för er alla att resa hem i. 

Varför blir man avrådd från skärm? Låter fruktansvärt tråkigt. Jag har laddat ner massa serier till paddan för stt ha nåt att göra medan jag väntar..
Svar på tråden Packa väska inför igångsättning