KillBill skrev 2024-07-29 17:22:26 följande:
Du verkar inte ha riktigt klart för dig vad en sekt är för något. I en sekt så följer medlemmarna ledningen oavsett hur ledningen agerar.
Detta gäller verkligen inte MP som har fått se väljarna lämna partiet när partiet varit tvungen att ta ansvar. Detta skedde exempelvis 2015 när MP satt i regeringen med S och var tvungen att acceptera en kraftig skärpning av reglerna för asyl i Sverige (något som gick emot vad MP väljarna ville). Att MPs ledning accepterade S skärpningar av asyllagstiftningen resulterade i att MP tappade stort i valet 2018.
Ett parti med väsentligt större sektbettende är SD. Ta bara valet 2014. innan detta val ville SD förbjuda vinster i välfärden och ville tvinga offentlig verksamhet att kräva schyssta villkor för anställda i offentlig upphandling. Direkt efter valet bytte SD fot och blev positiv till vinster i välfärden och släppte kravet på schyssta villkor i offentlig upphandling. Inte en enda SD medlem opponerade sig utan lydde blint SD ledningen. Samma sak har vi sett i valet 2022 sär SD gick ut och lovade att man aldrig skulle försämra A-kassan (Man lovade att gå i opposition om A-kassan försämrades. Nu har SD gått med på försämringar av A.-kassan och protesterna från SD väljarna har helt uteblivit. Det är tydligt att SD sympatisörer, i likhet med andra sektmedlemmar, alltid köper vad ledningen gör..
För mig är en sekt sluten, auktoritär och utnyttjar medlemmar genom att tillämpa rädsla för att få sin vilja igenom. En sekt brukar också dissikera allt som sägs och slutligen ta till sig våld för att få sin vilja igenom.
Det är livsfarligt att ha ett parti i riksdagen som följer den forskning som bara stödjer deras teori för att sedan utesluta all annan forskning.
Till och med jag som inte är insatt i miljöfrågor, börjar ifrågasätta miljöpartiets politik och retorik. Jag resonerar utifrån sunt förnuft och logiskt tänkande. Det skrämmer mig att Miljöpartiet inte ens resonerar, Miljöpartiet AGERAR. Jag får inte deras resonemang och handlingar att gå ihop med demokrati.
Om SD vill förbjuda vinster i välfärden så ligger SD i samklang med vänsterpartiet. För mig är vänsterpartiet ett extremt parti. Då finns det två sekter enligt ditt resonemang. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Det finns som sagt en anledning till varför jag röstar blankt;)
Men det som skiljer V och SD det är att SD inte måste fullfölja sin ideologi och har kommit till sitt förnuft och förstått att planekonomi är inte gynnsamt för ett samhälle. Det är snarare positivt att SD inte måste följa sina förslag in i absurdum som miljöpartiet gör.
Att SD kräver att offentliga sektorn ska vara en bra arbetsgivare är inget konstigare än att LO vill tvinga på Tesla ett kollektivavtal. LO och socialdemokraterna brukar samarbeta. Vips så har vi 3 sekter enligt ditt resonemang.
Att SD bytte fot är inget konstigare än att KD,L och M också har gjort det. Detsamma gäller Socialdemokraterna som tidigare var emot NATO.
Att ändra sin ståndpunkt är hälsosamt. Miljöpartiet är inte hälsosamt då MP inte ändrar sin ståndpunkt.
Inte en enda socialdemokrat har försökt förhindrat Miljöpartiets maktspel som vill skrämma, tysta och styra Sveriges elförsörjning med järnhand! Det är den nuvarande regeringen som har behövt slösa på våra skattepengarna med att ge befolkningen bidrag för att folk inte ska hamna hos kronofogden! Ändå hade vi folk som blev skuldsatta pga miljöpartiets idiotiska handlingar.
Något som hade kunnat undvikas om inte Miljöpartiet hade missbrukat sin position. Elstödet hade kunnat gå till vården och nu har S,V och MP mage att anklaga Regeringen för att vården inte för mer Bidrag. Fy säger jag!
Det är nog jag som ska försöka att få över dig till att rösta blankt, hellre blankt än en röst på vänsterblocket!
Jag skämms över att jag inte har sett detta tidigare och ångrar bittert att jag inte utnyttjade min röst. Men samtidigt förstod jag inte omfattningen, nu gör jag det och nästa gång går min röst till ett högerparti.
Den hör tråden blev en uppenbarelse för mig=)