Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Är otrohet rättfärdigat

Anonym (Malin) skrev 2024-07-27 13:21:01 följande:
    Att göra så låter bra i teorin och är ärligt. Men samtidigt ställer det partnern i en svår situation, att välja mellan att förvägra mannen sex, att separera eller att tillåta honom sex med andra. För de flesta är inget alternativ bra. Sak samma om mannen säger "antingen får jag har sex med andra eller så lämnar jag dig". Alltså ett ultimatum.

Kanske är en diskret skött otrohet inte det sämsta alternativet? Jag har funderat om jag skulle tvingas avstå sex av fysiska skäl hade jag hellre sett att han skötte sina behov diskret med någon annan än att han lämnade mig eller mådde dåligt. Men jag vill inte veta eller behöva ge tillstånd.
    Man kan lika gärna vända på det du skriver. En diskret affär låter bra i teorin. Ingen blir sårad, man slipper ta jobbiga beslut, alla nöjda, det man inte vet lider man inte av och bla bla. 

Men i verkligheten är det inte så enkelt att leva dubbelliv, särskilt inte i längden. Det är knappast bra för relationen heller, att leva med en stor lögn. För att inte tala om att det är förödande om det kommer fram, vilket det ofta gör förr eller senare. Man behöver inte bli tagen på bar gärning, det räcker att fel person får reda på det och skvallrar eller försäger sig. Eller att partnern själv börjar undra av någon anledning. Kanske börjar ställa frågor, ska man fortsätta ljuga då? Ännu värre.

Enstaka snedsprång är betydligt lättare att dölja, än varaktiga affärer.

Att gå bakom ryggen på sin partner kan tyckas som enkel lösning på kort sikt. Men en öppen kommunikation med sin partner från början, är nästan alltid bättre.
    Man måste kunna prata även om sådant som är känsligt, annars är det något i relationen som brister. Och det behöver inte bli fel, allt beror på hur man lägger fram det.

Du skriver att inget av de alternativ du nämner är bra. Det kanske stämmer, men otrohet är oftast ännu sämre, även om otrogna gärna vill inbilla sig motsatsen.

Sen kan jag tycka att det borde vara lättare för en partner som har tappat lusten, att acceptera någon form av öppet förhållande. Inte vill man att partnern ska behöva leva i livslångt celibat? Eller? 

Man behöver inte ge sitt godkännande varje gång. Man kan kräva att partnern i så fall sköter affärerna diskret. Då slipper man veta om det nu är jobbigt, men man har ändå godkänt det.
    Anonym (Alice 31) skrev 2024-07-27 19:40:38 följande:
    Att bli pressad eller tjatad till att ha sex trots att en inte vill är våldtäckt. Finns tyvärr många kvinnor som går med på att bli våldtagna då de inte vågar eller orkar säga ifrån till sin man.

Det finns ingenting normalt med att vilja sex med någon mot dennes vilja. Det är bara sjukt och bör aldrig få normaliseras igen
    Man kan per definition inte gå med på att bli våldtagen.

Våldtäkt betyder att samtycke saknas. Finns samtycke är det inte våldtäkt. Att tjata sig till sex är inte våldtäkt, däremot är det respektlöst och leder sällan till bra sex.

Om kvinnan inte vågar säga nej, har hon inte samtyckt. Det är något annat än tjatsex.
    Anonym (Malin) skrev 2024-07-28 18:21:58 följande:
    Du har helt rätt i att det är svårt att leva dubbelliv. Och jag inbillar mig att det är svårt även i ett gemensamt öppet förhållande, i synnerhet om det finns barn. Även om inte relationen riskeras direkt kan det bli skvaller och skitsnack.

Så det är mest en nödlösning och att det är underförstått att den partner som inte vill ha sex inte heller ställer vissa frågor. Samtidigt är det bevisligen så att otrohetsrelationer kan pågå i åratal utan att det kommer fram. Men separation, som alltid framställs som lösningen, behöver inte vara ett bättre alternativ för den bedragne. Det är upp till var och en.

Som du skrev: "Man behöver inte ge sitt godkännande varje gång. Man kan kräva att partnern i så fall sköter affärerna diskret. Då slipper man veta om det nu är jobbigt, men man har ändå godkänt det" 
    Det du förespråkar är i praktiken någon form av överenskommelse. Det är inte detsamma som otrohet.

Däremot bör man passa sig för underförstådda överenskommelser. Det är som bäddat för missförstånd. Antag aldrig att partnern borde förstå eller acceptera ditten eller datten. Bättre att lägga korten på bordet, eller åtminstone ta upp det till diskussion.

Det stämmer att vissa otrohetsaffärer pågår i åratal, ibland i flera decennier. Men det är knappast det vanligaste och inte heller bra för relationen. Ibland är det också så att den bedragna parten vet eller anar, men väljer att tiga i brist på bevis, eller att helt enkelt gilla läget. Särskilt om h*n har tappat lusten. Men det är inget man kan räkna med.

Framför allt kan man inte veta, om man inte tar bladet från munnen och faktiskt pratar om det. Man behöver inte säga: "Du vill ju inte ha sex mer. Är det ok om jag ligger med A och B? Hur ofta är ok? En gång i veckan?"

Man behöver inte vara så specifik. Men om man inte pratar om det alls, kan man omöjligt veta var partnern står.
Svar på tråden Är otrohet rättfärdigat