Är otrohet rättfärdigat
Anonym (Malin) skrev 2024-07-27 13:21:01 följande:
Att göra så låter bra i teorin och är ärligt. Men samtidigt ställer det partnern i en svår situation, att välja mellan att förvägra mannen sex, att separera eller att tillåta honom sex med andra. För de flesta är inget alternativ bra. Sak samma om mannen säger "antingen får jag har sex med andra eller så lämnar jag dig". Alltså ett ultimatum.Kanske är en diskret skött otrohet inte det sämsta alternativet? Jag har funderat om jag skulle tvingas avstå sex av fysiska skäl hade jag hellre sett att han skötte sina behov diskret med någon annan än att han lämnade mig eller mådde dåligt. Men jag vill inte veta eller behöva ge tillstånd.
Men i verkligheten är det inte så enkelt att leva dubbelliv, särskilt inte i längden. Det är knappast bra för relationen heller, att leva med en stor lögn. För att inte tala om att det är förödande om det kommer fram, vilket det ofta gör förr eller senare. Man behöver inte bli tagen på bar gärning, det räcker att fel person får reda på det och skvallrar eller försäger sig. Eller att partnern själv börjar undra av någon anledning. Kanske börjar ställa frågor, ska man fortsätta ljuga då? Ännu värre.
Enstaka snedsprång är betydligt lättare att dölja, än varaktiga affärer.
Att gå bakom ryggen på sin partner kan tyckas som enkel lösning på kort sikt. Men en öppen kommunikation med sin partner från början, är nästan alltid bättre.
Man måste kunna prata även om sådant som är känsligt, annars är det något i relationen som brister. Och det behöver inte bli fel, allt beror på hur man lägger fram det.
Du skriver att inget av de alternativ du nämner är bra. Det kanske stämmer, men otrohet är oftast ännu sämre, även om otrogna gärna vill inbilla sig motsatsen.
Sen kan jag tycka att det borde vara lättare för en partner som har tappat lusten, att acceptera någon form av öppet förhållande. Inte vill man att partnern ska behöva leva i livslångt celibat? Eller?
Man behöver inte ge sitt godkännande varje gång. Man kan kräva att partnern i så fall sköter affärerna diskret. Då slipper man veta om det nu är jobbigt, men man har ändå godkänt det.