BF april 2025
Vi är nästan i samma dag, 7+1 här.
Har hängt lite i periferin det senaste då min energinivå är typ 0. Illamåendet kom tillbaka och det med råge, mår kraftig illa från morgon till kväll och sover massor. Försöker se det positiva i det, att det faktiskt händer något i min kropp men det är inte lätt alltid.
Har också börjat fundera på om där kanske är två.. KUB om en månad så är bara att vänta o se 🙈
Lugnoro Hoppas att du får en tid snart, håller tummarna ❤️
Jag ringde till det stället jag besökte förra graviditeten. Många ställen accepterar inte pågående blödning, men dessa gör det. Jag blöder inte längre, men vill inte behöva avboka om det skulle börja. De hade inte tid idag och imorgon krockar tiden med ett viktigt läkarsamtal jag måste gå på. Så jag bokade in på onsdag om min man följer med. Är orolig, men får försöka vänta två dagar till. Min man är glad att det blev onsdag, för han hade inte kunnat idag eller imorgon.
Så nu håller vi tummarna på onsdag!
Vairt på ultraljud nu på morgonen och allt såg bra ut! Var såå nervös då jag känt att jag tappat alla symtom de senaste dagarna (och med MA i bagaget). Storleken motsvarade dagarna, 8+1, vi såg puls och fostret rörde på sig ❤️ nu får man bara hoppas allt går bra tills nästa ultraljud ❤️
En liten uppdatering: På ultraljudet syntes en hinnsäck i livmodern men ingen gulesäck, trots att dom var två läkare som försökte se den. Jag fick ta blodprov för att se hur mitt hCG utvecklas dom närmaste dagarna.
Vi har varit på ultraljud! Allt såg bra ut, men jag har en hematom. Dock sa han 7+2 och inte 8+0. Men så var det förra graviditeten också.
Ni som varit på VUL och fått höra att ni är i en annan vecka än ni trott. Vilken vecka trodde ni att ni var i och vilken vecka sa gynekologen? Syntes foster osv eller gjorde dom bedömning efter mått på hinnsäck/livmoder ?
Jag gjorde nämligen VUL i vad jag trodde var 7+0 men hon som utförde det sa att jag var tidigare gravid och enligt henne typ 5+5. Hon kunde inte se fostret eftersom det enligt henne var ?för tidigt?.
När jag berättade att jag vet exakt datum på min senaste mens första dag OCH vilken dag jag hade ägglossning (testade med stickor) och därför borde vara i 7+0 så sa hon att graviditeten då troligtvis avstannat och att hon inte trodde att min graviditet skulle fortgå. Hon gav mig massa papper med information om MA och ofostriga graviditeter skickade remiss för en ny tid som är nu på fredag.
Jag grät dygnet runt i flera dagar. Jag som enbart var där för att se om det var tvillingar då jag har det i familjen var inte alls beredd på detta.
Nu i efterhand har jag läst 100000 olika trådar om folk som varit med om samma, där gynekolog/bm flyttat bak tiden efter VUL och hävdat att man är kortare gången än vad som faktiskt är möjligt för i sånt fall borde man ha plussat innan man ens blivit gravid. Detta kan tydligen ha att göra med att ägget fäster olika fort men också att alla embryon växer olika snabbt i början (?). Från 7+0 till 5+5 är ju dessutom inte jätte stor skillnad så om det stämmer -som hela internet skriver- att det kan blir så pga att ägget fäst sent eller att det tar olika lång tid för alla att börja växa så är ju 9 dagar bakåtflyttning inte helt omöjligt trots att jag vet på Minuten (ish) när jag haft äl. Den stora frågan är då VARFÖR dom inte säger det utan istället börjar förbereda för skrapning? Hade jag inte sagt att jag själv räknat det till 7+0 så hade allt sett Bra ut.
Nu är det två dagar kvar till mitt nästa VUL som ska bekräfta antingen graviditet eller MA men jag har en stark känsla av att det kommer att finnas ett foster på fredag (ber till alla gudar att den känslan stämmer...) och jag kommer i sånt fall vara väldens lyckligaste men också så FÖRBANNAD på babyscreen som tog 1.100 kr och dömde ut min graviditet så fort. Och är det MA så kommer jag nog aldrig kunna sluta gråta. Skit långt inlägg som jag inte ens vet varför jag skrev men ville skriva av mig och kanske finns här nån med erfarenhet?
Det kanske finns en anledning till att det inte är så lätt att få ett tidigt ultraljud hos den allmänna vården (de vill väl helst göra det för att utesluta x eller om man haft många mf tidigare) - just för att det är svårt att mäta exakt. De vill väl inte "skrämma upp" gravida, men privata aktörer tjänar ju pengar på gravidas oro och därför gör det inget för dem att felmarginalen är rätt stor. Bara en tanke. Hoppas det går bra för er alla som fått veta att era embryon är mindre än förväntat på vul 🙏
Jag blev Inte mer klok av dagens VUL.. denna läkare hittade TRE (!!!!!) fostersäckar. Två av dom har tomma och i en av dom fanns ett embryo. Först säger han att embryot inte har växt nånting sedan förra veckan. När jag då säger att jaha med det är ju positivt för förra veckan fanns/syntes inte ens ett embyro! då säger han att ?mm okej ja men det är för litet för att vara i vecka 9? jag ba men JAG ÄR INTE I VECKA 9, vi har ju kommit fram till att jag är kortare gången. Då säger han nånting i stil med att embryot är 3 mm och att han tror att jag är i 6+1 idag och då borde embryot vara större plus att han inte kan se hjärtslag och det SKA man kunna göra från vecka 5 säger han.
Jag har fått ytterligare en tid nu nästa onsdag men jag är på riktigt mer irriterad än ledsen just nu. Det står ju för fan på typ 1177 att embryot är mellan 2-4 mm i vecka 6, så varför är det konstigt att mitt embryo är 3 mm? det står dessutom att man oftast INTE kan se hjärtat förrän i vecka 7-8 ibland tom senare, så varför är det konstigt om hjärtat inte syns nu i vecka 6? Vet inte vad jag känner just nu. Nånstans har jag tappat allt jävöa hopp samtidigt som jag nånstans intr har det..
Har precis kommit hem från gynakuten. Hematom en har blödit igen, men fostret mår bra.
Ska ni ta RS-virusvaccinet? Min barnmorska pratar gott om det och tror att barnmorskor kommer rekommendera det i framtiden.
Var på 12-veckors ultra idag. Lilla krabaten var pigg, 6 cm och allt såg bra ut ser äntligen ut som att vi också ska få bli föräldrar efter en lång tid av kämpande. Nu vågar vi börja berätta åt fler, på jobbet osv 😊
Jag tror att jag kände bebisen sparka idag! Har rul imorgon, så hoppas verkligen att allt är bra.
Jag var på rul igår, men får komma tillbaka nästa vecka då de inte kunde se allt.
Jag har haft ultraljud igen och nu kunde man se allt! Vi är så glada!