Inlägg från: ToEm |Visa alla inlägg
  • ToEm

BF april 2025

Tjena! 

Tog ett graviditetstest i fredags och det blev positivt! Har en pojke sedan tidigare som nyss fyllt 1 år. När vi påbörjade syskonförsök köpte jag ägglossningsstickor för första gången i mitt liv, och tänk - det gick på första försöket! Jag har nojat något då min kropp varit i obalans efter en ganska intensiv träningsperiod och tillhörande viktnedgång, mensen uteblev under några månader. Men plötsligt kom strecket och då var det bara att tuta och köra, makalöst att det gick direkt! Enligt appens beräkningar bör lillasyskonet kika ut den 9/4.

Nu håller vi alla tummar och hoppas allt går som det ska! Jag är 34 år och har till 99% bestämt mig för att göra NIPT, oavsett hur siffrorna för kromosomavvikelse är. 

Har ni börjat berätta för nära och kära? Vi kommer göra det vid nästa lämpliga tillfälle när de flesta familjemedlemmar är samlade Glad

• ToEm

Känner igen mig! Har dock inte tagit mer än ett test, tog ett digitalt och tycker det känns onödigt att ta fler. Men hade ?gärna? varit lite illamående och inte enbart haft molande värk... Förra graviditeten hade jag ömmande bröst också, möjligtvis är de något mer spända nu men det känns som jag frenetiskt letar gravidsymptom! 

Jag ska till BM för inskrivning på torsdag, tänkte kolla förutsättningarna för tidigt ultraljud. Inte enkom för att jag så gärna vill få bekräftat att allt ser bra ut med fostret, jag börjar snart jobba igen och har ett yrke där jag måste byta arbetsuppgifter om det visar sig jag är gravid. Vill i huvudsak veta pga praktiska skäl, alltså. Kan vara värt tusingen eller vad det kan kosta här i Skåne! Någon som vet om man måste ha en motivering för att få ett tidigt ultraljud, eller alla kan göra det (mot betalning)? 

Loppster skrev 2024-08-17 10:04:57 följande:

Har nog aldrig gjort såhär många test som denna graviditeten. Symtom som försvinner gör mig så nojig. Känner mig helt som vanligt förutom att det molar lite. Ena testet är ifrån 3+6 och det andra ifrån idag 5+0. Alltså 8 dagar mellan. det med starkast plus är ifrån idag. Tror inte det blir starkare nu så får nog bara sluta testa mig. Haha

• ToEm

Hej! 

Idag var vi på tidigt ultraljud, huvudsakligen av praktiska skäl då mina arbetsuppgifter påverkas av en eventuell graviditet. Allt såg bra ut, en liten, till synes pigg böna med ett tickande hjärta gottar sig där inne! Enligt appen är jag i vecka 9+0 men BM trodde snarare 8+5, mer specifikt blir det såklart på KUB som vi ska på den 1/10. Det ser vi fram emot, med förhoppning om fina siffror! Glad

• ToEm

Idag var vi på KUB och allt såg väldigt bra ut! 1:20000 på samtliga kromosomavvikelser, otroliga siffror. Med första fick vi ca 1:3500 på trisomi 21 och jag sa tidigare idag att "allt över 1:3000 är bra", men såhär bra hade jag aldrig ens vågat hoppas på. Jag hade i princip bestämt mig för NIPT, egentligen bara för mitt inre lugns skull men jag tror faktiskt vi förlitar oss på detta! Nu blir det nedräkning till 18/11 då vi bokat in RUL.

Den 14/4 förväntas storken komma med lillasyskonet! Glad

• ToEm

Hej!

Idag var det vår tur att göra RUL och allt ser fortsatt fint ut, hon växer som hon ska och ser till synes pigg och kry ut! Och ja, sambon lyckades övertala mig till att kolla vad det är för filur som gottar till sig där inne, jag var ju ruskigt nyfiken så i ärlighetens namn krävdes det inte alltför mycket Glad Det verkar alltså som vi får en tjej i tidig påskpresent! Storebror kommer vara 18 månader när hon planerar göra entré, så roligt och spännande. Beräknat BF kom faktiskt inte på tal denna gång så vi siktar fortfarande på den 12/4 Glad

Håller tummarna att det går bra för er andra också som kör RUL-nedräkning! 

Svar på tråden BF april 2025