Inlägg från: LSK93 |Visa alla inlägg
  • LSK93

BF april 2025

Jag hoppar gärna med!

Våra försök att starta familj började i juni 2022. Efter att ha försökt i ett år utsn framgång kontaktade vi hälsocentralen och fick gå på tester. Oförklarad barnlöshet var diagnosen. Jag fick gå på undersökning av äggledare (spolning) när vi hade försökt i 14 månader, och de var båda öppna och allt såg bra ut med antalet ägg osv., så vi skulle försöka i 6 månader till sa de.

Det visade sig att jag blev gravid direkt efter spolningen, men det slutade tyvärr i missed abortion, som vi upptäckte på ett tidigt ultraljud i vecka 10, två veckor innan min 30-års fest då vi hade tänkt berätta nyheterna till alla nära och kära. Det var en väldigt tung tid men läkarna sade att kroppen brukar "hajja det här med graviditet" efter att man lyckats bli gravid en gång, och chansen skulle vara stor att bli gravid inom de första tre cyklarna efter missfallet. Det blev jag inte. Jag hörde av mig till hälsocentralen igen och de tyckte att vi måste försöka igen i ett år förrän vi kan få mer hjälp "eftersom vi lyckats på egen hand".

Kändes som att alla blev gravida runtomkring en förutom vi. Tog saken i egna händer och gick till privata sidan. Efter 3 misslyckade inseminationer (den första helt utan medicin, den andra med 2.5 mg letrozol + terolut, den tredje 5 mg letrozol + terolut) skulle vi ta paus under sommaren förrän vi skulle få remiss till kommunala sidan igen på hösten (samt långsamt betala bort det maxade kreditkortet). Jag hade Letrozol kvar så bestämde mig att köra den till slut och åt en 7.5 mg kur under dag 3-7. Blev gravid! Känns otroligt och är såklart jätteorolig över att det blir missfall igen. Vi har försökt bilda familj nu i över två år och skulle verkligen inte orka gå igenom allt det där igen, eller åter tvingas att bara vänta och försöka. Därför tänker jag inte kontakta bm förrän jag varit på tidigt ultraljud v. 9 och förhoppningsvis då sett att allt ser bra ut. Och ifall det blir tvillingar? Eftersom jag nu inte har nån aning om hur många ägg som mognade. På de tidigare doserna hade jag vid insemination bara ett dominant/moget ägg.

Ja och enligt diverse appar är det beräknat till 31.3.2025. 

• LSK93

Här är det ömma, lite svullna bröst som gäller. Från igår morse har jag märkt att jag blir lite illamående när jag är hungrig, men inga spyor eller andra värre grejer ännu. Idag 5+4. :)

• LSK93

Jag har också bokat tid privat för tidigt ultraljud, också 20 augusti! Illamåendet har blivit lite starkare och är fortfarande värst när jag börjar bli hungrig. Men ingen spya än. Idag 7+0 och första dagen på jobb efter semestern. Får se hur de kommande veckorna ska gå!

• LSK93

Så ledsen att höra, vet hur det känns! Ta tröst i att ni ändå snabbt kunnat bli gravida, så var inte fallet för oss när vi fick missfall efter 1.5 års försök.

Anonym (Forstfoderskan) skrev 2024-08-03 17:29:31 följande:

Tack för deltagande och sympatier. ❤️

Det blir ingen aprilbebis för oss. Har stundtals haft rejält ont i magen och därtill kraftiga blödningar sedan gårdagskvällen som pågått genom natten och vidare idag. Typ som mens, har dock svårt att avgöra om det är exakt motsvarande mängd då jag aldrig brukar använda binda i ?vanliga fall?. Mer ont än vid mensvärk dock, det beror nog mest på att jag inte vågat ta värktabletter om embryot mot all förmodan skulle klarat sig.

Har bokstavligt talat pendlat mellan hopp (innan blödningarna drog igång ordentligt) och förtvivlan. Känner dock här och nu att jag mest bara vill ?blöda klart? och gå vidare, det var inte meningen just precis nu. ❤️

Önskar er alla stort lycka till under månaderna som kommer! 

• LSK93
    EPQ skrev 2024-08-06 17:28:31 följande:

Har nu också kontaktat BM och fått tid för första inskrivningen nästa onsdag. Antar att de då bokar in UL och övriga besök. Hur vanligt är det att göra privata tidiga ultraljud innan det vanliga som erbjuds runt vecka 12? Ni som bokar in, är det främst pga oro, tidigare missfall, risk för utomhavandeskap osv? Första gången jag är gravid och blir lite osäker på vad man ska göra såhär i början.. 

Oro då det var fördröjt missfall förra gången, jag trodde alltså att allt var bra men så hade fostret dött utan att jag märkte några symtom.
  • LSK93
    BaeA skrev 2024-08-10 18:37:15 följande:

Hej,
    Jag hoppar också in här, har varit med i både IVF 2023 och 2024 här på familjeliv och har äntligen plussat efter nästan 3 år av försök och en väldig bergochbergochdalbana med massa hinder. Det var mitt fjärde och nästsista embryo som tog sig (så förhoppningsvis ett framtida syskon, som ligger kvar i frysen) om allt går vägen. Jag är 35 år från Stockholm och är i vecka 6 (5+4) med BF 7 april. Är sjukt nojig och kan inte riktigt ta in det. längtar tills första VUL, så man kan få se ett tickande hjärta och kanske börja ta in det! 

Stort grattis! Vi hade försökt i 1.5 år då vi första gången blev gravida direkt efter äggledarspolning. Slutade i MA som upptäcktes på tidigt ultra vecka 10. Sen tog det 7 månader inkl. 3 misslyckade inseminationer på privata sidan innan vi lyckades bli gravida själva igen men med trippeldos Letrozol. Också här är det grymt svårt att inte noja sig över ifall det igen ska misslyckas. Lyckligtvis har jag en bra äggreserv ännu. Hoppas på det bästa för er!
  • LSK93
    BaeA skrev 2024-08-11 19:15:13 följande:
    Tack snälla, och detsamma till er! ledsen att behöva höra att ni fick MA, just i det läget när man kanske börjat andas ut något. Gjorde ni aldrig något VUL i vecka 7-8? Vilken vecka är du i nu, och hur gammal är du! Jag har också bra äggreserv har PCO, men mitt problem har troligtvis Varit immunförsvaret så nu är tanken att jag ska ta intralipd varannan vecka fram till vecka 12, har tagit två omgångar. 10 dagar innan återföring och sedan gjorde jag två dagar efter + nästa blir runt den 20/8 när vi även gör VUL. 
    Nej, det första tidiga ultraljudet gjorde vi 9+3, visade då att fostret dött i 9+1 så bara nån dag innan... Nu är jag i 6+6, ska in på tidigt ultraljud den 20:e :) fyller snart 31!
  • LSK93

Jag har bara haft lätt illamående änsålänge och då främst när jag varit hungrig. Brösten spände och ömmade mycket vecka 5-7 men nu senaste dagarna har det blivit mindre. Råkade läsa om nån studie där såna som haft missfall förr hade 75% större chans till en lyckad graviditet om de hade mycket illamående. Större risk för missfall alltså om de inte mådde illa. Hade knappt illamående förra gången heller (MA vecka 9) så nu nojar jag mig massor. 1 vecka kvar till tidigt ultraljud. Rynkar på näsan

• LSK93
    decemberapril skrev 2024-08-16 13:44:31 följande:

Hej! 

Jag har en dotter på 3 år och fick ett MA förra sommaren med en kraftig infektion efteråt. sedan har det tagit tid att plussa igen, men nu så! Bf 4 April verkar det som. Med dottern spydde jag konstant från vecka 9-20 ungefär. Vid min graviditet som slutade i MA hade jag inte symptom på samma sätt. Så jag har verkligen ?velat? känna lite illamående nu, jag förknippar det med en lyckad graviditet med tanke på min historia. Jag har börjat må illa nu, så jag känner mig hoppfull. Supertrött på jobbet men inte så trött på kvällarna ännu. Jag var på vul i v.5 och graviditeten satt där den skulle, men ska dit igen på onsdag och förhoppningsvis får vi se ett tickande hjärta. I övrigt känner jag mig svullen som en ballong haha. Äter trombyl nu pga mitt MA. Har aldrig ätit någon medicin så det känns lite läskigt, men det är ju för något bra. Kul att dela med sig av tankar här när det känns för tidigt för att berätta för andra 😊

Hej! Var det läkaren som ordinerade Trombyl? Hur stor dos? Funderar också på att ta det iom mitt MA förra hösten.
  • LSK93

Vairt på ultraljud nu på morgonen och allt såg bra ut! Var såå nervös då jag känt att jag tappat alla symtom de senaste dagarna (och med MA i bagaget). Storleken motsvarade dagarna, 8+1, vi såg puls och fostret rörde på sig ❤️ nu får man bara hoppas allt går bra tills nästa ultraljud ❤️

• LSK93
    Vixens skrev 2024-08-21 18:15:46 följande:

Varit på ultraljud nu och fått misstankarna bekräftade. Det är ett X även i vänster äggledare så operation inplanerad imorgon.. Inga fler naturliga graviditeter för oss.

Känns tungt. Ville bara ge 1,5åringen ett syskon. 

Nej vad tråkigt att höra :( men då är ändå IVF en möjlighet, eller hur?
  • LSK93

Någon annan som blöder efter sex? Har kommit lite en gång tidigare men denna gång kom det mer. Fortfarande ingen katastrofal mängd och känner mig annars helt ok, inga kramper eller så. Men klart man blir orolig.

• LSK93

Tips till er alla! Vi skaffade en Angelsounds fetal doppler (ca 400 kr) och kunde idag när vi går in i vecka 10 efter många försök äntligen hitta fostrets hjärtslag! Vi räknade slag per 12 sekunder och fick det till 175 slag i minuten, som borde vara ypperligt för vecka 9-10 :) så tänker mig att jag klarar mig med detta nu tills nästa ultraljud vecka 12 <3 

Enligt tillverkaren är den pålitlig först efter vecka 12 men jag är också rätt smal så kan hända det hjälpte. 

• LSK93
    JustinzeVar skrev 2024-08-28 16:37:39 följande:

Tredje och sista VUL idag och fick konstaterat MA. Vet inte hur jag ska gå vidare och ska självklart inte belasta er med detta i denna tråd utan byter såklart men är så trasig... Någonstans I denna bottenlösa sorg är jag ändå tacksam att jag helt utan anledning gjorde ett tidigt och SVINDYRT (haha) ultraljud, och därav inte behövt gå ännu längre utan att veta om att fostret är dött. 

Lycka till alla ni andra, kommer dock fortsätta följer er i denna tråden 🥺❤️

Ledsen att höra, vet hur det känns. ❤️ bara att låta sig va ledsen nu och se framåt - hoppas ni blir gravida igen snabbt!
  • LSK93

Här har illamående nästan helt försvunnit sen vecka 9+0 ungefär. Idag 10+4 😊 skulle annars varit orolig men har lyssnat på bebis hjärtslag varje kväll med hemmadopplern och de blir bara starkare och lättare att hitta 😊 11 dagar till ultraljud och 2 veckor till NIPT!

• LSK93

Var på 12-veckors ultra idag. Lilla krabaten var pigg, 6 cm och allt såg bra ut Solig ser äntligen ut som att vi också ska få bli föräldrar efter en lång tid av kämpande. Nu vågar vi börja berätta åt fler, på jobbet osv 😊

• LSK93
    Tramonte skrev 2024-09-23 11:00:41 följande:

Vi fick åka in akut i fredags efter att jag fått en blödning, asså vilken panik? men när vi kom in såg allt ut som det skulle och lillen hade växt och såg mer ut som en liten bebis <3 Jag är nu i 9+4. Men nu har jag fortfarande mörkröda flytningar med gammalt blod vilket känns obehaglig.. Jag vet att någon annan skrivit om blödningar? Hur har det gått för er? Hade ni samma med mörktblod ett tag efter och hur länge varade det för er i så fall? 

Jag går ju också på trombyl (blodförtunnande) pga tidigare missfall och jag blev orolig att det kan spela en roll i blödningen för jag tar också omega-3 som också har en blodförtunnande effekt.. någon annan som har erfarenhet av detta? Jag vill gärna undvika fler blödningar? 

Jag har bara blött lite efter sex men inte annars, fast jag också äter blodförtunnande och omega-3. Rekommenderar starkt att skaffa en hemmadoppler, har gett mig oerhört mycket sinnesfrid att kunna lyssna på hjärtslagen varje dag.
Svar på tråden BF april 2025