Inlägg från: Loppster |Visa alla inlägg
  • Loppster

BF april 2025

Hej tjejer. Plussade igår Och har bf 18 april. egentligen bim imorgon testade två dagar tidigt. 

Jag är gravid med mitt andra barn. Tycker denna graviditet såhär långt är väldigt annorlunda mot förra. Har så mycket mindre symtom även om det finns symtom. Förra graviditeten spydde jag innan jag ens gjort ett test och mådde extremt illa och kräktes i 12 veckor. Nu har jag mest lite molvärk, ryggvärk och väldigt svagt illamående ibland. Är ju väldigt tidigt så kan ju bli mer symtom längre fram såklart men känns verkligen annorlunda än sist. 

någon som har fler barn som upplevt samma? 

• Loppster
    mothertotwo skrev 2024-08-10 16:53:05 följande:
    Mina två graviditeter har varit som natt och dag. Jag spydde, mådde illa, värk till en förbannelse med min första foglossning from vecka 12. Med min andra mådde jag hur bra som helst, bara lite lätt illa mående och lite foglossning som började i mitten på graviditeten.  
    Åh men vad skönt och höra. Tog ett nytt gravtest igår till och med bara för att jag tycker att jag mår för bra. haha. Men det hade ökat i styrka så jag får nog bara släppa det och njuta av att må bra. förra graviditeten spydde jag konstant och gick ner flera kilo i vikt så det är ju det man hade förväntat sig nu med. haha
  • Loppster

jag är i v4+2 så väldigt nytt här. men jag kände symtom  snabbt efter äl så förstod att jag gravid rätt tidigt. skulle säga att jag har en väldigt snäll graviditet än sålänge. Lite molvärk som kommer och går, ryggont, illamående om jag är hungrig, hungrig ofta, lite svimmig känsla i kroppen. ibland har jag inga symtom alls. 

• Loppster

Alltså jag kan verkligen inte njuta av att må bra. Denna graviditet tar så på mitt psyke. Inatt beställde jag hem ett nytt grav test med veckoindikator. Jag har ändå varit gravid 3 gånger innan. 2 missfall och en dotter på 1,5 år. Med dottern så mådde jag verkligen så dåligt. kräkte, mådde illa och kände mig verkligen gravid. denna graviditet har jag inga symtom alls vissa dagar och sen har jag dagar som jag har Symtom men absolut inte dåligt. Vilka hjärnspöken man får. 

• Loppster

Har nog aldrig gjort såhär många test som denna graviditeten. Symtom som försvinner gör mig så nojig. Känner mig helt som vanligt förutom att det molar lite. Ena testet är ifrån 3+6 och det andra ifrån idag 5+0. Alltså 8 dagar mellan. det med starkast plus är ifrån idag. Tror inte det blir starkare nu så får nog bara sluta testa mig. Haha

• Loppster
    ToEm skrev 2024-08-18 20:23:59 följande:

Känner igen mig! Har dock inte tagit mer än ett test, tog ett digitalt och tycker det känns onödigt att ta fler. Men hade ?gärna? varit lite illamående och inte enbart haft molande värk... Förra graviditeten hade jag ömmande bröst också, möjligtvis är de något mer spända nu men det känns som jag frenetiskt letar gravidsymptom! 

Jag ska till BM för inskrivning på torsdag, tänkte kolla förutsättningarna för tidigt ultraljud. Inte enkom för att jag så gärna vill få bekräftat att allt ser bra ut med fostret, jag börjar snart jobba igen och har ett yrke där jag måste byta arbetsuppgifter om det visar sig jag är gravid. Vill i huvudsak veta pga praktiska skäl, alltså. Kan vara värt tusingen eller vad det kan kosta här i Skåne! Någon som vet om man måste ha en motivering för att få ett tidigt ultraljud, eller alla kan göra det (mot betalning)? 

Ja men då förstår jag såklart att du vill be om ett vul Pga jobbet. jag bor i en mellanstor stad men här finns inget sånt förutom på gynakuten. närmsta man kan åka till är Göteborg. 

jag har inte ens kontaktat mvc för inskrivning, men borde väl göra det nu. 

jag har också bara molvärk ( och ryggvärk men vet inte om det är pga graviditeten eller 1,5 åringen som man bär runt på) brösten känns lite svullna/ ömma och jag verkligen känner efter. men annars går jag med runt och känner efter och letar efter symtom. 
  • Loppster

Hade hunnit glömma hur det är att smyga med Graviditeten nu i början. Haha 

i helgen var vi på fest/kalas där det serverades alkohol. Min lösning fick bli att ta en burk med öl/cider, gå in på toaletten, hälla ut och skölja ur och sen i med vatten. Ingen som märkte att jag minglade runt med vatten istället för öl. Haha 

• Loppster
    IRABELLE skrev 2024-09-04 17:04:32 följande:

Jag har redan lite lägre blodtryck och nu under senaste veckan har jag känt av det extra mycket, känns som jag är nära på att svimma mest hela tiden. Någon som har tips medan jag väntar på svar från barnmorskan?
    Det är så jäkla jobbigt och har fått sjuka mig från jobb 

Jag har också lågt blodtryck sen tidigare  och får ännu lägre under graviditet. Var hos bm idag och kollade och det var lågt redan nu. mina knep har alltid varit att hålla jämt matintag och inte slarva ( väldigt svårt om man är gravid och illamående) brukar ha med mig typ dextrosol eller någon lakrisbit i väskan för att få i mig något som höjer trycket snabbt. 

antar Att dem kollat ditt blodvärde och järndepå för är dem låga i kombination med blodtrycket så brukar man må rätt kasst. 

• Loppster
    IRABELLE skrev 2024-09-05 10:39:06 följande:
    Har inte gjort dom kontrollerna än, det är bokat till den 19e.
    Än så länge säger dom man ska äta ofta och ha stödstrumpor bara.
    Tar gravid tabletter som har järn i sig, som tur är

okej vilken vecka är du i nu? 

jag fick precis ifrån bm att min järndepå redan var låg så Ska börja äta järn redan nu, är i 7+4. 

• Loppster

När har ni Fått tid för kub? Jag ska dit 10 oktober. så spännande och läskigt på samma gång. inte varit på något ultraljud ännu så det blir första. Känns som tiden går rätt snabbt ändå när det är andra barnet. Första gick tiden så långsamt. 

• Loppster
    Anonym (Sladdis) skrev 2024-09-10 09:52:16 följande:
    Har kub 28 sep. Vägen dit känns oändligt lång..
    Har en viss oro som maler över att det ska va hög risk så vill bara få det avklarat. Men nu är det bara 2 veckor kvar, hoppas dom går fort ☺️
    Ja det kan jag med känna lite oro för. Med första barnet fick vi lägsta möjliga risk men då var jag inte så orolig över det. Nu känns det lite mer när man redan har ett frisk barn, kommer man Verkligen ha sån tur igen? 
  • Loppster

Dem vaccinen fanns när jag var gravid med dottern med. Inget min barnmorska propsade på att jag skulle ta. Jag frågade om det någon gång men det var allt. Jag tog inga vaccin. Hade nog kunnat tänka mig kikhosta nu. 

• Loppster
    IRABELLE skrev 2024-09-22 07:47:31 följande:

Är det bebis som gör att det känns som att det kittlas något otroligt innuti magen? 😅

Vilken vecka är du i? jag kände Med det igår men tänker samtidigt att det är för tidigt. är i vecka 11. Förra graviditeten kände jag det i v14
  • Loppster

Någon mer som är förstoppad? Ätit järntabletter sen v7 (v12 nu) och magen är kaos. nägon Som provat dem receptfria alternativen som finns som man får ta när man är gravid?

• Loppster
    Supersemlan skrev 2024-10-07 12:48:48 följande:

Hej tjejer! Måste fråga om någon upplever samma sak. Jag går in i vecka 16 imorgon och sen en dryg vecka tillbaka så har magen bara sagt poff och är nu ganska stor! 😬 Minns inte alls att det var såhär tidigare graviditeter, men jag kanske bara har glömt?

Kan lägga till att jag gått ner i vikt, typ 1,5 kg, och är normalviktig. 

Någon annan med stor mage? 

Jag är i v13 och får absolut gömma min mage i stora tröjor. är andra graviditeten. Med första kom magen runt v25 
  • Loppster

Nu var det äntligen vår tur att gå på kub. Allt såg jättebra ut, en väldigt livlig bebis. Lägsta risk för avvikelse. så skönt. 

• Loppster

Så jobbigt med ländryggen. Jag har ont svanken och så strålar det ner i bakbenen. Antar att det är någon form av foglossning. Jobbar som frisör så jag står upp hela dagarna. 

denna Veckan har jag fått första sparkarna. väldigt mjuka men flera stycken. Så mysigt. Innan har det mest varit att det kittlas eller känns som en fisk i magen. Går in i v 18 imorgon. Nästa vecka är det dags för rutin ultraljud. 

Svar på tråden BF april 2025