Inlägg från: Supersemlan |Visa alla inlägg
  • Supersemlan

BF april 2025

Hej allihopa! Och grattis! 

BF 1 april (lite osäker) med en liten sladdis. Jag har två barn sen tidigare (flicka på 12 år och son på 8 år) och min man har tre barn (varav två är vuxna). 

Jag fyller 40 i september, så jag hoppas verkligen att detta går vägen? Har dessutom både missfall och utomkvedshavandeskap i bagaget, men försöker att tänka positivt ändå! ☺️

Hur lägger man till sig i listan? 

Kram!

• Supersemlan
    Anonym (Sladdis) skrev 2024-08-01 08:23:17 följande:
    Välkommen hit! ☺️
    Grattis till plusset! 
    Detta är min första grav som jag inte är nikotinberoende vid plusset. Slutade med all nikotin för fem år sedan och just nu känns det väldigt skönt att slippa den abstinensen. Men minns så väl hur det va vid de andra graviditeterna, alla hormoner + abstinens, men du kommer att fixa det galant!
    Jag hoppas på att inte gå upp lika mycket i vikt denna gång, dels för att jag redan väger för mycket men också för att jag inte abstinens-tuggar 😂
    Är det någon mer här inne som, liksom jag, har väldigt högt BMI?

Vi gör också KUB för första gången, har valt bort det tidigare men nu i och med min ålder, snart 39, kändes det rätt att göra nu. 
    Stort grattis! Och kul att det finns en annan 39-åring här! ☺️
  • Supersemlan
    Anonym (Sladdis) skrev 2024-08-01 14:13:15 följande:
    Tack! O detsamma ☺️ Kul att våra barn är lika gamla också. Min son hinner fylla 13 innan bf o dottern blir 8 nästa månad 😊
    Ja, vad roligt! När har ni tänkt att berätta för barnen, och hur tror ni att de kommer reagera? Mina barn har vid flera tillfällen deklarerat att de under inga omständigheter vill ha ett syskon? 🙈
  • Supersemlan
    Anonym (Forstfoderskan) skrev 2024-08-02 14:11:14 följande:

Tack för goda råd gällande nikotin- och tobaksfria alternativ till snus! Jag tycker att det gått bättre och bättre att vara utan nikotin.

Jag fick precis en blödning. Rynkar på näsan Har haft rejält med molvärk till och från i drygt 1,5 v och har det även idag. Blodstrimmor och rosa flytningar är inte alls en rolig upptäckt i kombination med molvärk.

Finns inget att göra så det är väl bara att avvakta över helgen och se om det kommer en rejäl blödning. Usch, är så ledsen! 

Vilken vecka är du i? Jag har haft molvärk till och från sen innan jag plussade (det hade jag när jag var gravid med mina två andra barn också) och för en vecka sen så fick jag en liten ljusrosa blödning Som höll i sig i ett par dagar. Trodde att det var kört, och åkte till gynakuten dagen efter då jag haft två x innan. Men då konstaterade läkaren att blödningen kommit från äggledaren som ägget släppts ifrån och tydligen var helt normal! Håller tummarna för dig!
  • Supersemlan
    Anonym (Forstfoderskan) skrev 2024-08-02 21:23:18 följande:

Tack för omtanken Sladdis & Supersemlan! ❤️

Jag är i vecka 5+3 utifrån senaste mensens första dag men 5+1 utifrån ÄL. Det har kommit små blodstrimmor och rosa flyttningar sedan lunch idag. Nu när jag gick på toaletten kom det mer blod än flytning, fortfarande inga mensmängder men det känns som att det kan vara på gång. Jag har haft ont till och från under dagen och just nu ont igen.

Jag ställer in mig på det värsta så att jag inte blir helt förkrossad om/när det börjar blöda ännu mer. 😔 ❤️?????

Usch vad jobbigt, och så ovissheten på det. ❤️ Vet precis hur det känns. ❤️
  • Supersemlan
    omgmamma2103 skrev 2024-08-03 08:39:39 följande:

Hej.

Hoppas in här. Fick ett oväntat plus för 3 dagar sen. 
    Jag är i chock. Mannen också. 
    Har 2 problem pojkar sen tidigare på 11,5 år och 9,5 år. 

Har själv längtar efter ett 3 barn sen minsta var 2 år. Mannen ville inte och har hållit fast vi det.  Jag har inte haft preventivmedel de sista 7 åren ( mår dåligt av det). Vi har kört på dra ut eller alternativt kondom, vilket har funkat. ( Har tom tänkt att jag troligen inte kan bli gravida med tanke på att inget hänt under alla år). 

Men nu uteblev mensen och jag kände " de är något annorlunda". 
    Köpte test efter 3 dagar, vågade knappt titta. Men jo visst, där står de gravid. 

Så om allt går vägen kommer ett tredje barn 7 april.

Men herregud, vilken lycka! Stort grattis! Vad säger mannen nu då? 😌
  • Supersemlan
    omgmamma2103 skrev 2024-08-03 08:53:01 följande:
    Han är just nu i chock. Vet nog knappt vad han skall tänka. 
    Han accepterar väl läget lite och vet ju att risken alltid funnits. 
    Jag förstår! Så fort chocken har lagt sig så kommer han att bli jätteglad såklart! 
  • Supersemlan
    omgmamma2103 skrev 2024-08-05 22:54:11 följande:

Godkväll. 

Har idag bokat besök hos bm, bli den 23/8. 
    Ska ringa och försöka få ett tidigt ultraljud på en privatklinik. 
    Någon som vet hur tidigt man kan göra de? Vi åker utomlands på söndag, skulle egentligen vilja kolla redan denna veckan, framför allt för att säkerhetsställa att de inte är utomkvedshavandeskap. 

Märkte idag lite känslighet mot dofter när jag var och tränade. 
    De har jag inte upplevt tidigare. 

Hoppas alla har en fin kväll ☺️

Jag hade bokat in ett privat VUL igår, där jag var tog de emot från vecka 6+0 och det kostar 1090 kr. 

Jag var enligt egna beräkningar 5+4 igår (men ville kolla iaf! 😏) men ultraljusbarnmorskan mätte till 5+6, och så gott som man kunde se såhär tidigt så såg allting bra ut. 

Jag har ett nytt VUL inbokat på fredag, pga tidigare historik med utomkvedshavandeskap. Det är inte privat utan jag har fått det via min vårdcentral. 

Lycka till!

• Supersemlan
    EPQ skrev 2024-08-06 17:28:31 följande:

Har nu också kontaktat BM och fått tid för första inskrivningen nästa onsdag. Antar att de då bokar in UL och övriga besök. Hur vanligt är det att göra privata tidiga ultraljud innan det vanliga som erbjuds runt vecka 12? Ni som bokar in, är det främst pga oro, tidigare missfall, risk för utomhavandeskap osv? Första gången jag är gravid och blir lite osäker på vad man ska göra såhär i början.. 

Jag har gjort det pga oro, pga tidigare utomkvedshavandeskap och missfall. Och för att jag är gammal, haha.
  • Supersemlan
    EPQ skrev 2024-08-06 17:28:31 följande:

Har nu också kontaktat BM och fått tid för första inskrivningen nästa onsdag. Antar att de då bokar in UL och övriga besök. Hur vanligt är det att göra privata tidiga ultraljud innan det vanliga som erbjuds runt vecka 12? Ni som bokar in, är det främst pga oro, tidigare missfall, risk för utomhavandeskap osv? Första gången jag är gravid och blir lite osäker på vad man ska göra såhär i början.. 

Detta var vad som sågs på VUL i 5+6 btw. Helt i sin ordning enligt barnmorskan, så jag håller tummarna!
Svar på tråden BF april 2025