JustinzeVar skrev 2024-08-21 14:57:09 följande:
Ni som varit på VUL och fått höra att ni är i en annan vecka än ni trott. Vilken vecka trodde ni att ni var i och vilken vecka sa gynekologen? Syntes foster osv eller gjorde dom bedömning efter mått på hinnsäck/livmoder ?
Jag gjorde nämligen VUL i vad jag trodde var 7+0 men hon som utförde det sa att jag var tidigare gravid och enligt henne typ 5+5. Hon kunde inte se fostret eftersom det enligt henne var ?för tidigt?.
När jag berättade att jag vet exakt datum på min senaste mens första dag OCH vilken dag jag hade ägglossning (testade med stickor) och därför borde vara i 7+0 så sa hon att graviditeten då troligtvis avstannat och att hon inte trodde att min graviditet skulle fortgå. Hon gav mig massa papper med information om MA och ofostriga graviditeter skickade remiss för en ny tid som är nu på fredag.
Jag grät dygnet runt i flera dagar. Jag som enbart var där för att se om det var tvillingar då jag har det i familjen var inte alls beredd på detta.
Nu i efterhand har jag läst 100000 olika trådar om folk som varit med om samma, där gynekolog/bm flyttat bak tiden efter VUL och hävdat att man är kortare gången än vad som faktiskt är möjligt för i sånt fall borde man ha plussat innan man ens blivit gravid. Detta kan tydligen ha att göra med att ägget fäster olika fort men också att alla embryon växer olika snabbt i början (?). Från 7+0 till 5+5 är ju dessutom inte jätte stor skillnad så om det stämmer -som hela internet skriver- att det kan blir så pga att ägget fäst sent eller att det tar olika lång tid för alla att börja växa så är ju 9 dagar bakåtflyttning inte helt omöjligt trots att jag vet på Minuten (ish) när jag haft äl. Den stora frågan är då VARFÖR dom inte säger det utan istället börjar förbereda för skrapning? Hade jag inte sagt att jag själv räknat det till 7+0 så hade allt sett Bra ut.
Nu är det två dagar kvar till mitt nästa VUL som ska bekräfta antingen graviditet eller MA men jag har en stark känsla av att det kommer att finnas ett foster på fredag (ber till alla gudar att den känslan stämmer...) och jag kommer i sånt fall vara väldens lyckligaste men också så FÖRBANNAD på babyscreen som tog 1.100 kr och dömde ut min graviditet så fort. Och är det MA så kommer jag nog aldrig kunna sluta gråta. Skit långt inlägg som jag inte ens vet varför jag skrev men ville skriva av mig och kanske finns här nån med erfarenhet?
Den här upplevelsen låter fruktansvärd jobbig och så himla oprofessionellt beteende av dem att bara slänga ur sig en tes utan att vara säker på den! hoppas innerligt att det är en eller två där när du går tillbaka på fredag.
jag var ju på mitt första VUL igår och trodde att jag har var i vecka 8 (7+2) men enligt henne då var jag inte det. dock kunde vi se ett litet litet pickande hjärta men hon trodde snarare att jag var i vecka 6, då det mätte till 5mm. men som ni skrivit och som jag läst är det väldigt svårt för dem att göra mätningen korrekt. Så ska tillbaka nästa vecka och hoppas på att kunna se något större och bättre. Men har också varit orolig, men har frågat tre olika BM två på kliniken och en vid inskrivningen och alla sa att det inte är något man bör oroa sig över, utan precis som du skriver kan de ta lite tid i början och därför stämmer veckorna ej.