Inlägg från: BaeA |Visa alla inlägg
  • BaeA

BF april 2025

Hej,
    Jag hoppar också in här, har varit med i både IVF 2023 och 2024 här på familjeliv och har äntligen plussat efter nästan 3 år av försök och en väldig bergochbergochdalbana med massa hinder. Det var mitt fjärde och nästsista embryo som tog sig (så förhoppningsvis ett framtida syskon, som ligger kvar i frysen) om allt går vägen. Jag är 35 år från Stockholm och är i vecka 6 (5+4) med BF 7 april. Är sjukt nojig och kan inte riktigt ta in det. längtar tills första VUL, så man kan få se ett tickande hjärta och kanske börja ta in det! 

• BaeA
    LSK93 skrev 2024-08-11 07:21:29 följande:
    Stort grattis! Vi hade försökt i 1.5 år då vi första gången blev gravida direkt efter äggledarspolning. Slutade i MA som upptäcktes på tidigt ultra vecka 10. Sen tog det 7 månader inkl. 3 misslyckade inseminationer på privata sidan innan vi lyckades bli gravida själva igen men med trippeldos Letrozol. Också här är det grymt svårt att inte noja sig över ifall det igen ska misslyckas. Lyckligtvis har jag en bra äggreserv ännu. Hoppas på det bästa för er!
    Tack snälla, och detsamma till er! ledsen att behöva höra att ni fick MA, just i det läget när man kanske börjat andas ut något. Gjorde ni aldrig något VUL i vecka 7-8? Vilken vecka är du i nu, och hur gammal är du! Jag har också bra äggreserv har PCO, men mitt problem har troligtvis Varit immunförsvaret så nu är tanken att jag ska ta intralipd varannan vecka fram till vecka 12, har tagit två omgångar. 10 dagar innan återföring och sedan gjorde jag två dagar efter + nästa blir runt den 20/8 när vi även gör VUL. 
  • BaeA
    LSK93 skrev 2024-08-11 20:17:44 följande:
    Nej, det första tidiga ultraljudet gjorde vi 9+3, visade då att fostret dött i 9+1 så bara nån dag innan... Nu är jag i 6+6, ska in på tidigt ultraljud den 20:e :) fyller snart 31!
    Fy, så tufft att få det beskedet! hoppas ingen av oss behöver förlora något man så innerligt vill ha igen.  
  • BaeA
    JustinzeVar skrev 2024-08-12 13:57:26 följande:

Någon annan som känner sig relativt ?ogravid??
    Är i 6+5 idag. Dödstrött runt 20.00 på kvällarna och vissa dagar behöver jag även vila en stund på dagen men utöver det så är jag typ symptomfri. Jo magen svullnar upp på kvällen också. Men det är ju inte direkt påfrestande.
    Någon annan som har väldigt få eller milda symptom? 

Jag är i 5+6 idag, och för mig är det olika från dag till dag.  i början hade jag väldigt svullna bröst/bröstvårtor. Sen några dagar av ingenting. Förra veckan och i natt vaknade jag av växtvärk men det kändes liksom mer i underlivet än i magen och höll på i cirka 40 min. Men oftast inte så mycket mer. 
  • BaeA
    Dalkullans skrev 2024-08-13 09:52:44 följande:
    Nu är jag i v 6+6. 
    Jag mår fortfarande oförskämt bra, jag borde ju vara tacksam att slippa illamående och så men det skapar faktiskt mest oro. Jag vill ju "känna mig gravid" för att förstå att graviditeten fortlöper som den ska.

På dagarna känner jag i stort sett inte av någonting alls, lite trött är jag ju men det kan jag vara ändå.
    Hård i magen var jag också så ofta redan innan jag blev gravid så det är inte heller något jag kan gå på som symptom.
    Före graviditeten behövde jag gå upp och nattkissa 2 gånger per natt men nu går jag upp 4-5 gånger per natt.

Mot kvällen däremot och under natten får jag väldigt ömma bröst, de känns tunga och det stramar när jag rör mig. Kan göra ont att ligga på brösten, men mot morgonen är allt ömmande som bortblåst. Är det någon mer som känner igen sig i detta?

Jag har KUB 19/9 och det känns sååå långt bort. Jag har inte bestämt mig än om jag ska göra ett TUL privat ännu eller inte, men nog är det lockande att åka och se om det finns ett hjärta som pickar där inne.
    Hahaha, detta skulle kunna varit jag som skrev! Känner exakt samma, är i vecka 6+0. Jag ha tid för tidigt VUL om en vecka! 
  • BaeA

Hej,
    Jag har precis varit på mitt första VUL, och man kunde se ett tickande hjärta. Men däremot så sa barnmorskan att jag är i vecka 7 istället för vecka 8 (är 7+1) idag enligt åteföringen 20/7 av 5 dagars embro. Så ska tillbaka nästa vecka, men istället för att bli glad så vart jag oroligare. 

Någon annan som blivit flyttad?

• BaeA
    Lugnoro skrev 2024-08-21 08:35:53 följande:

Vi har varit på ultraljud! Allt såg bra ut, men jag har en hematom. Dock sa han 7+2 och inte 8+0. Men så var det förra graviditeten också. 

Skönt att det gick bra för dig också! Jag fick också en annan vecka när de kollade igår. Vart först orolig, men har förstått att det är svårt att mäta på VUL.
  • BaeA
    JustinzeVar skrev 2024-08-21 14:57:09 följande:

Ni som varit på VUL och fått höra att ni är i en annan vecka än ni trott. Vilken vecka trodde ni att ni var i och vilken vecka sa gynekologen? Syntes foster osv eller gjorde dom bedömning efter mått på hinnsäck/livmoder ?

Jag gjorde nämligen VUL i vad jag trodde var 7+0 men hon som utförde det sa att jag var tidigare gravid och enligt henne typ 5+5. Hon kunde inte se fostret eftersom det enligt henne var ?för tidigt?. 

När jag berättade att jag vet exakt datum på min senaste mens första dag OCH vilken dag jag hade ägglossning (testade med stickor) och därför borde vara i 7+0 så sa hon att graviditeten då troligtvis avstannat och att hon inte trodde att min graviditet skulle fortgå. Hon gav mig massa papper med information om MA och ofostriga graviditeter skickade remiss för en ny tid som är nu på fredag. 
    Jag grät dygnet runt i flera dagar. Jag som enbart var där för att se om det var tvillingar då jag har det i familjen var inte alls beredd på detta.

Nu i efterhand har jag läst 100000 olika trådar om folk som varit med om samma, där gynekolog/bm flyttat bak tiden efter VUL och hävdat att man är kortare gången än vad som faktiskt är möjligt för i sånt fall borde man ha plussat innan man ens blivit gravid. Detta kan tydligen ha att göra med att ägget fäster olika fort men också att alla embryon växer olika snabbt i början (?). Från 7+0 till 5+5 är ju dessutom inte jätte stor skillnad så om det stämmer -som hela internet skriver- att det kan blir så pga att ägget fäst sent eller att det tar olika lång tid för alla att börja växa så är ju 9 dagar bakåtflyttning inte helt omöjligt trots att jag vet på Minuten (ish) när jag haft äl. Den stora frågan är då VARFÖR dom inte säger det utan istället börjar förbereda för skrapning? Hade jag inte sagt att jag själv räknat det till 7+0 så hade allt sett Bra ut.

Nu är det två dagar kvar till mitt nästa VUL som ska bekräfta antingen graviditet eller MA men jag har en stark känsla av att det kommer att finnas ett foster på fredag (ber till alla gudar att den känslan stämmer...) och jag kommer i sånt fall vara väldens lyckligaste men också så FÖRBANNAD på babyscreen som tog 1.100 kr och dömde ut min graviditet så fort. Och är det MA så kommer jag nog aldrig kunna sluta gråta. Skit långt inlägg som jag inte ens vet varför jag skrev men ville skriva av mig och kanske finns här nån med erfarenhet?

Den här upplevelsen låter fruktansvärd jobbig och så himla oprofessionellt beteende av dem att bara slänga ur sig en tes utan att vara säker på den! hoppas innerligt att det är en eller två där när du går tillbaka på fredag.

jag var ju på mitt första VUL igår och trodde att jag har var i vecka 8 (7+2) men enligt henne då var jag inte det. dock kunde vi se ett litet litet pickande hjärta men hon trodde snarare att jag var i vecka 6, då det mätte till 5mm. men som ni skrivit och som jag läst är det väldigt svårt för dem att göra mätningen korrekt. Så ska tillbaka nästa vecka och hoppas på att kunna se något större och bättre. Men har också varit orolig, men har frågat tre olika BM två på kliniken och en vid inskrivningen och alla sa att det inte är något man bör oroa sig över, utan precis som du skriver kan de ta lite tid i början och därför stämmer veckorna ej. 
  • BaeA

I morse var jag på uppföljning hos kliniken! Allt såg fortsatt fint ut och vi kunde se de lilla pickande hjärtat. Är så glad och tacksam efter tre års kämpande. Så 7+1 idag istället för 8+2. BF 16 april. Jag mår också så bra, vilket har oroat mig när man läser på hos andra. Fått några paniktrötthetsattacker men utför det, så är allt lugnt. längtar nu efter nästa milstolpe som blir NIPT. 

hoppas det går bra för er andra. 

• BaeA
    JustinzeVar skrev 2024-08-28 16:37:39 följande:

Tredje och sista VUL idag och fick konstaterat MA. Vet inte hur jag ska gå vidare och ska självklart inte belasta er med detta i denna tråd utan byter såklart men är så trasig... Någonstans I denna bottenlösa sorg är jag ändå tacksam att jag helt utan anledning gjorde ett tidigt och SVINDYRT (haha) ultraljud, och därav inte behövt gå ännu längre utan att veta om att fostret är dött. 

Lycka till alla ni andra, kommer dock fortsätta följer er i denna tråden 🥺❤️

Beklagar förlusten, precis som de andra skrivit är det absolut ingen belastning. kan vara skönt att skriva av sig, men förstår också att andras lycka då också kan bli en trigger. Hann du sitta ner med dem på VUL? det som är ?positivt? i den bottenlösa sorgen är att du kan bli gravid. kan det vara så att du har brist på progesteron och därav avstannat eller har du hunnit tänka på vilka bakomliggande orsaker det kan vara. 
  • BaeA
    Supersemlan skrev 2024-08-28 12:38:06 följande:
    Grattis! Gud vad skönt! Längtar också till NIPT, om en vecka. Det känns som en evighet? 🙄
    Tack snälla och detsamma, ville vecka är du i? Mitt är 9/9 men vet inte om jag ska flytta fram det nu pga att jag vart flyttad med BF från 6 april till 16 april.  
  • BaeA
    Supersemlan skrev 2024-08-28 19:23:55 följande:
    Jag är i vecka 9+0 idag, enligt senaste VUL. 8+6 enligt senaste mens. Så länge du är i minst vecka 10+0 när du gör det så är det ju lugnt. Vi har bokat in på 10+1. :)
    Pratade med BM idag, men jag ska inte göra NIPT och KUB förrän 7 oktober, för hon rekommenderar inte att göra NIPT tidigt för att det kan ge falskt positivt. så det var lite segt, känns som en evighet! 
  • BaeA
    Supersemlan skrev 2024-08-30 19:04:01 följande:
    Vi får hålla och så sysselsatta vi kan för att få tiden att gå lite snabbare! 😊
    ja, sån tur är har jag en väldigt fylld september med två jobbresor och en privat. Så förhoppningsvis ska det inte kännas som ett år, haha! Ditt är ju ändå snart, bokade ni privat eller via BM? 
  • BaeA
    Supersemlan skrev 2024-08-30 19:47:29 följande:
    Resor går verkligen tiden att gå lite snabbare! 

Via BM! Håller tummarna.
    Ja verkligen! Hon hänvisade mig isf till en annan klinik som gör det tidigt. Så mitt blir först i vecka 13+6 tillsammans med KUB. Eftersom jag genomgått IVF och kämpat i 3 år så blir man också lite extra nojig över allt. Speciellt med tanke på att jag blev flyttad10 dagar från min återföringsdag och första datumet. Men bara åka med och hoppas på det bästa, finns ju inget en kan göra!

Hoppas allt ser bra ut hos er nästa vecka!
  • BaeA
    Supersemlan skrev 2024-08-31 08:19:45 följande:
    Jag förstår det. Men att bli flyttad verkar ju väldigt vanligt! Och hade någonting inte sett normalt ut så hade de ju givetvis meddelat er om det. ❤️ Är detta första graviditeten under dessa tre år? 
    Ja, tack snälla är de betygande orden ❤️ fick ett tidigt missfall, för exakt tre år sedan när vi började försöka. Sen var detta fjärde återföringen som den fäste efter att vi försökt och gått igenom en berg och dalbana av olika hinder. Men immunförsvaret verkar ha varit mitt problem. så nu tar jag intralipid drop varannan vecka fram till vecka 12. 
  • BaeA
    Supersemlan skrev 2024-08-31 08:19:45 följande:
    Jag förstår det. Men att bli flyttad verkar ju väldigt vanligt! Och hade någonting inte sett normalt ut så hade de ju givetvis meddelat er om det. ❤️ Är detta första graviditeten under dessa tre år? 
    Ja, tack snälla är de betygande orden ❤️ fick ett tidigt missfall, för exakt tre år sedan när vi började försöka. Sen var detta fjärde återföringen som den fäste efter att vi försökt och gått igenom en berg och dalbana av olika hinder. Men immunförsvaret verkar ha varit mitt problem. så nu tar jag intralipid drop varannan vecka fram till vecka 12. 
  • BaeA
    Tramonte skrev 2024-09-02 14:21:20 följande:
    Håller tummarna för att det går bra för er nu! När ska du in på ny kontroll? Jag misstänkte också att immunförsvaret var ett problem i vårt fall (upprepade missfall) så jag var på en klinik i Sthlm och testade, men det var bara väldigt lite förhöjt så jag var osäker på om intralipid behandlingen skulle hjälpa oss eller inte, så denna gången har vi försökt utan det i alla fall. Har du gjort liknande test? Fick du mycket förhöjt? 
    Jag har gjort två tidiga VUL?s och båda såg bra ut. nu senast i onsdags kunde man se gulesäcken, hjärtat som pickade och början på navelsträngen. Var nyss på toaletten och då var det lite brunt på pappret, så hoppas verkligen inte att blir något mer. Har även lite molvärk, så hoppas bara att det är livmodern som växer. Är i vecka 7+6 idag. har inte blödigt innan. Mitt var också lite förhöjt, så vet egentligen inte heller om det var intralipiden som hjälpte nu. Men för att vara på den säkra sidan så vill vi fortsätta! Så om du kör naturligt från början så är det nog lugnt. 

Har du även kollat ditt progesteron om det är det som orsakat MF, beklagar att du behövt gå igenom det. Känner mig då orolig och rädd för det nu, även om jag vet om jag vet det kan vara vanligt med blödningar.
  • BaeA
    Tramonte skrev 2024-09-03 21:27:14 följande:

Va skönt, då tyder ju allt på att det går åt rätt riktning! Jag förstår att du är orolig ändå, det kan man inte hjälpa. Jag känner mig lugnare denna gången kanske mest för att jag vet att det kommer gå som det går oavsett och att vi inte har någon påverkan ändå, så det är bara att åka med.. även om det är svårt ibland så klart. Ska du avvakta tills KUB/NIPT nu då eller är det fler kontroller inbokade? 

Jag har testat mitt progesteron och det har alltid legat bra. Jag tror nog mest nu på att vi fått ?dåliga ägg? innan, vi får se hur det blir nu och hur vi kan gå vidare annars. Jag hade en kontroll imorgon inbokad, jag är 6+3 nu, men flyttade den till nästa vecka för jag vill inte riskera att de inte kan se något och att jag får komma tillbaka, det är tröttsamt att springa på kontroller med tycker jag.. 

Tyvärr så fick jag missfall igår... skulle tagit intralipd idag, men eftersom jag redan var misstänksam kring att det eventuellt kunde vara på G så bokade kliniken in mig på extra VUL, så ska väl mest bara få det bekräftat idag! :( 

lycka till alla ni andra, hoppas era bebisar får stanna hos er. 
  • BaeA
    Tramonte skrev 2024-09-04 14:32:26 följande:
    Men åh nej, hur kan du veta om ni inte kollat än? Fick du mycket blod? Så himla hemskt om det är så, så ledsen för er skull! Ni som försökt så länge också, precis som vi, så vet jag vet hur hopplöst och förkrossande det känns! Styrkekramar <3
    Var bara tvärsäker, för intensiva symptom för att vara något som inte var ett missfall. Kom också ut klumpar på kvällen igår. Var hos BM idag som bekräftade missfallet, så har tagit tabletterna nu så att det sista stöts ut. tack snälla för fina ord, det suger verkligen och var helt klart det tuffaste på resan hittills. Men vi ska ta oss igenom detta också. <3
Svar på tråden BF april 2025