Inlägg från: JustinzeVar |Visa alla inlägg
  • JustinzeVar

    BF april 2025

    Hej!

    När jag plussade gick jag med i Mars-gruppen trots att jag har BF 1 april, för denna grupp hade inte skapats än. Tänkte att det är ju bara en dag ifrån haha. Men nu finns ju faktiskt denna grupp och marsgruppen skrivs det nästan ingenting i så hoppar in i denna ändå så blir det ?rätt?😁 


    Lugnoro! Ditt namn minns jag från BIM juli gruppen! Stort Grattis!!

  • JustinzeVar
    LSK93, bf 31 mars
    Lugnoro, bf 1 april (lite osäker), första barnet

    Justinzevar, bf 1 april
    Sladdis, bf 5 april, 3:e barnet 
    Dalkullans, bf 6 april
    EPQ, bf 8 april (troligtvis)
    Lillapandan, bf 8 april (gissning), första barnet
    Rebecka 714, bf 9 april
    Jessica Noel, bf 9 april 

  • JustinzeVar

    Vad har ni andra för symptom? Jag blir lite orolig till och från för jag mår så oförskämt bra. Vecka 6 idag. 5+0. Så kanske fortfarande lite tidigt men jag vill minnas att mitt extrema illamående jag hade med dottern kom väldigt tidigt.. skulle ju såklart vara skönt att slippa men man VILL ju någonstans må lite dåligt för att känna att man är gravid..
    Haft galet ömma bröst efter pluset men det har avtagit nu senaste veckan. Det enda jag har kvar är att jag får såååå svullen mage på kvällarna.

    Berätta gärna ni!

  • JustinzeVar

    Jag blir också väldigt lätt andfådd! Och jag kissar ungefär tusen gånger per dag. Kissar så pass ofta att jag kan bli irriterad och tycka att det är jobbigt 😂 nu när jag tänker efter så har jag nog faktiskt ganska många olika symptom Ändå. Blir nog mest bara orolig då jag var inställd på att redan må illa och det gör jag inte. I princip inte haft molvärk en enda gång heller. Försöker tänka att alla graviditeter är olika och inte att något skulle vara fel!

    Någon mer som vill dela med sig?😊 tycker det är väldigt intresssant 

  • JustinzeVar
    Anonym (Forstfoderskan) skrev 2024-07-31 20:52:46 följande:

    Hej,


    Jag plussade för drygt en vecka sedan, är i v 5 + 1 idag med vårt första barn. Utifrån senaste mensens första dag är BF 31 mars, utifrån ägglossning(stester) är det 2 april. Det här var vårt fjärde försök och det känns fortfarande helt overkligt. Mina symptom är humörsvängningar, massor av molvärk samt ömma bröst. Jag var på inskrivningssamtal och tog blodprov, fick veta blodgrupp RH-värde och testade sköldkörtelhormon redan igår. 


    I samband med att jag plussade förra veckan slutade jag med snus tvärt och nikotinabstinensen har varit fruktansvärd. Jag knaprar godis hela dagarna och känner mig redan jättesvullen. Tror dock att godiset håller blodsockret uppe och eventuellt illamåendet i schack, haha. 


    Jag är orolig för att vi ska få missfall men försöker att inte oroa mig eftersom att det inte går att påverka. Igår bestämde vi oss för att beställa och betala för KUB (vi är under 35) efter att ha läst om Trisomi 13 & 18 och insett vilket lidande det innebär för barnet att födas med en av de avvikelserna. Samtidigt är jag kluven till fosterdiagnostik. Jag tycker inte att jag har rätt att avgöra eller gissa vilken funktionsnivå som är lika med tillräckligt hög livskvalitet för att få födas?


    Många tankar och en del oro - skönt att få dela resan med er! Jag har semester just nu och i tre veckor till, det känns skönt att få baka bebis i lugn och ro den första tiden. ☺️


    Hej!
    Kan varmt rekommendera tobaksfritt samt nikotinfritt snus. Utan det hade jag aldrig klarat att sluta när jag plussade för ca 2 veckor sedan. I butik finns VELO zero och Onico men vill man beställa så har jag sett att det finns mer att välja på 😁 riktig livräddare för mig iallafall☺️ 


     

  • JustinzeVar
    Echinacea skrev 2024-08-07 05:42:06 följande:

    Hur mår ni andra?

    Mitt illamående blir värre och värre även om jag fortfarande inte spyr. Ont i magen och trötthet.  Sen går känslorna som en berg och dalbana. Jag har länge velat ha ett barn till men nu börjar jag tveka, våra andra barn är redan 10 år och 6 år.
    Båda jag och mannen lider redan av sömnbrist, och jag hatar att vara gravid. Hoppas dessa känslor försvinner snart.  


    Det är säkert hormoner som spökar. Hoppas känslorna försvinner och att du mår bättre snart!❤️
  • JustinzeVar

    Är det någon annan som mår relativt bra? När jag var gravid med dottern (8 år sedan) så mådde jag så otroooooligt illa, överkänslig för dofter, så trött att jag somnade överallt osv. Det var riktigt påfrestande. Jag trodde att det skulle bli liknande denna gång även om jag vet att alla graviditeter är olika men jag mår oförskämt bra och det gör mig orolig. 


    Visst jag har symptomer så som att magen svullnar upp på kvällarna, kissar mer eller mindre hela tiden osv. Men jag har inget ?jobbigt? symptom. 


    Någon som har erfarenhet av detta? Behöver jag oroa mig? Gick in i vecka 7 idag..

  • JustinzeVar
    Anonym (Sladdis) skrev 2024-08-07 09:05:08 följande:
    När jag va gravid med min son (13 år sedan) så mådde jag också rätt bra om jag minns rätt. Lite lätt illamående ibland och lite trött o känslig.
    Med dottern (9 år sedan) mådde jag skräp, spydde varje morgon i ett par veckor som sen gick över till konstant illamående, trött som tusan.
    Vet inte om det va en slump att det skiljde mellan könen ☺️

    Nu mår jag lite illa till och från men är trött som f*n hela tiden.

    Så nej jag tror inte att du behöver oroa dig 🥰
    Vet du att jag har en känsla någonstans i kroppen att detta är en pojke! Om det är pga att gravsymptomerna är annorlunda denna gång från när jag var gravid med min dotter vet jag inte men nånting säger mig det! Spännande🥰

    Någon mer som har en känsla redan nu av vilket kön bebis är? Med dottern var jag helt övertygad att det var en flicka. Tror att intuitionen ofta stämmer! 😁
  • JustinzeVar
    JustinzeVar skrev 2024-08-07 10:03:37 följande:
    Vet du att jag har en känsla någonstans i kroppen att detta är en pojke! Om det är pga att gravsymptomerna är annorlunda denna gång från när jag var gravid med min dotter vet jag inte men nånting säger mig det! Spännande🥰

    Någon mer som har en känsla redan nu av vilket kön bebis är? Med dottern var jag helt övertygad att det var en flicka. Tror att intuitionen ofta stämmer! 😁
    Kan också tillägga att jag till och från får en väldigt stark känsla av att det är två😂 men då känns det ju nästan som att jag åtminstone borde må LITE dåligt i alla fall, haha
  • JustinzeVar

    Någon annan som känner sig relativt ?ogravid??
    Är i 6+5 idag. Dödstrött runt 20.00 på kvällarna och vissa dagar behöver jag även vila en stund på dagen men utöver det så är jag typ symptomfri. Jo magen svullnar upp på kvällen också. Men det är ju inte direkt påfrestande.
    Någon annan som har väldigt få eller milda symptom? 

  • JustinzeVar

    Vaaaaarför i hela friden blir det alltid frågetecken när man skriver citationstecken 😂 det stör mig så mycket haha

  • JustinzeVar

    Precis varit på VUL (7+0) och inget foster syntes. Ska på nytt vul nästa vecka men hon som utförde testet sa att graviditeten troligtvis avstannad. Vet inte hur jag ska sluta gråta

  • JustinzeVar
    Supersemlan skrev 2024-08-14 14:41:01 följande:
    Fan vad hemskt, rent ut sagt. Var så ledsen du behöver, så länge du behöver. ❤️

    Hade du varit på något VUL tidigare under graviditeten?
    ❤️
    Nej detta är första.. jag valde att göra ett vul så här tidigt för att jag var intresserad av att se om det var två (har tvillingar i familjen) men också för att jag inte mått illa alls. Med dottern mådde jag nämligen skit illa och trodde jag skulle göra det även nu. Har dock andra graviditetssymptom även om dom inte får mig att må skit, som extrem trötthet och att min mage svullnar upp på kvällarna och jag ser på riktigt höggravid ut innan jag somnar typ 20.00 (!!) på kvällarna. Brösten slutade ömma för typ en vecka sedan.. men tänkte att symtom kommer och går liksom.. 
  • JustinzeVar

    Ni som varit på VUL och fått höra att ni är i en annan vecka än ni trott. Vilken vecka trodde ni att ni var i och vilken vecka sa gynekologen? Syntes foster osv eller gjorde dom bedömning efter mått på hinnsäck/livmoder ?

    Jag gjorde nämligen VUL i vad jag trodde var 7+0 men hon som utförde det sa att jag var tidigare gravid och enligt henne typ 5+5. Hon kunde inte se fostret eftersom det enligt henne var ?för tidigt?. 


    När jag berättade att jag vet exakt datum på min senaste mens första dag OCH vilken dag jag hade ägglossning (testade med stickor) och därför borde vara i 7+0 så sa hon att graviditeten då troligtvis avstannat och att hon inte trodde att min graviditet skulle fortgå. Hon gav mig massa papper med information om MA och ofostriga graviditeter skickade remiss för en ny tid som är nu på fredag. 
    Jag grät dygnet runt i flera dagar. Jag som enbart var där för att se om det var tvillingar då jag har det i familjen var inte alls beredd på detta.


    Nu i efterhand har jag läst 100000 olika trådar om folk som varit med om samma, där gynekolog/bm flyttat bak tiden efter VUL och hävdat att man är kortare gången än vad som faktiskt är möjligt för i sånt fall borde man ha plussat innan man ens blivit gravid. Detta kan tydligen ha att göra med att ägget fäster olika fort men också att alla embryon växer olika snabbt i början (?). Från 7+0 till 5+5 är ju dessutom inte jätte stor skillnad så om det stämmer -som hela internet skriver- att det kan blir så pga att ägget fäst sent eller att det tar olika lång tid för alla att börja växa så är ju 9 dagar bakåtflyttning inte helt omöjligt trots att jag vet på Minuten (ish) när jag haft äl. Den stora frågan är då VARFÖR dom inte säger det utan istället börjar förbereda för skrapning? Hade jag inte sagt att jag själv räknat det till 7+0 så hade allt sett Bra ut.


    Nu är det två dagar kvar till mitt nästa VUL som ska bekräfta antingen graviditet eller MA men jag har en stark känsla av att det kommer att finnas ett foster på fredag (ber till alla gudar att den känslan stämmer...) och jag kommer i sånt fall vara väldens lyckligaste men också så FÖRBANNAD på babyscreen som tog 1.100 kr och dömde ut min graviditet så fort. Och är det MA så kommer jag nog aldrig kunna sluta gråta. Skit långt inlägg som jag inte ens vet varför jag skrev men ville skriva av mig och kanske finns här nån med erfarenhet?

  • JustinzeVar
    Supersemlan skrev 2024-08-21 16:20:21 följande:

    Jag förstår att du är både orolig och förbannad. Det hade jag också varit. Håller tummarna för att allting ser bra ut på fredag! 


    Jag har helt motsatt erfarenhet av babyscreen (finns det flera mottaningar btw? Jag har varit på den i Vasastan). De hade mycket bättre ultraljudsutrustning än vad Ultragyn (som jag hade fått en remiss till, och som inte kunde säga någonting med samma exakthet) på Sabbatsberg hade och bekräftade den exakta dag jag trodde att jag var gravid i enligt senaste mens samt ÄL. Ska tillbaka imorgon efter en vecka för att bekräfta att jag är i 8+0 som beräknat.


    Det var den jag var på. Först sa hon att det var två, sen att det var en och sen att det var noll. När hon konstaterat att det var noll foster hävdade hon att det var för att det var för tidigt och när jag sa att det borde (med betoning på borde) inte vara för tidigt så sa hon att jag hade ett MA att vänta...
  • JustinzeVar

    Supersemlan - får jag fråga när du hade ÄL? enligt mina beräkningar skulle jag nämligen också vara i 8+0 idag så skulle va intressant o höra☺️

  • JustinzeVar

    Jag blev Inte mer klok av dagens VUL.. denna läkare hittade TRE (!!!!!) fostersäckar. Två av dom har tomma och i en av dom fanns ett embryo. Först säger han att embryot inte har växt nånting sedan förra veckan. När jag då säger att jaha med det är ju positivt för förra veckan fanns/syntes inte ens ett embyro! då säger han att ?mm okej ja men det är för litet för att vara i vecka 9? jag ba men JAG ÄR INTE I VECKA 9, vi har ju kommit fram till att jag är kortare gången. Då säger han nånting i stil med att embryot är 3 mm och att han tror att jag är i 6+1 idag och då borde embryot vara större plus att han inte kan se hjärtslag och det SKA man kunna göra från vecka 5 säger han. 


    Jag har fått ytterligare en tid nu nästa onsdag men jag är på riktigt mer irriterad än ledsen just nu. Det står ju för fan på typ 1177 att embryot är mellan 2-4 mm i vecka 6, så varför är det konstigt att mitt embryo är 3 mm? det står dessutom att man oftast INTE kan se hjärtat förrän i vecka 7-8 ibland tom senare, så varför är det konstigt om hjärtat inte syns nu i vecka 6? Vet inte vad jag känner just nu. Nånstans har jag tappat allt jävöa hopp samtidigt som jag nånstans intr har det..

  • JustinzeVar

    Tredje och sista VUL idag och fick konstaterat MA. Vet inte hur jag ska gå vidare och ska självklart inte belasta er med detta i denna tråd utan byter såklart men är så trasig... Någonstans I denna bottenlösa sorg är jag ändå tacksam att jag helt utan anledning gjorde ett tidigt och SVINDYRT (haha) ultraljud, och därav inte behövt gå ännu längre utan att veta om att fostret är dött. 


    Lycka till alla ni andra, kommer dock fortsätta följer er i denna tråden 🥺❤️

Svar på tråden BF april 2025