• sillson

Maken har dåligt samvete för att inte brytt sig om dotter - vill ta ansvar 10 år senare?

Anonym (Bizz) skrev 2024-07-27 14:06:58 följande:
    Om du missade det så vill ts man skänka bort 18 000 kronor per år också. Det hade jag aldrig gått med på. 
    Såvida vi inte hade MYCKET gott om pengar, men så verkar inte fallet vara då mannen dessutom är arbetslös.

JAg förstår verkligen ts.
    Vadå skänka? Som förälder har man förböveln försörjningsplikt för sina barn. 18000 kan omöjligtvis vara hälften av vad det kostar att ha en tonåring ett år. Om dotterns mamma skulle tänka likadant så skulle ungen svälta ihjäl.
  • sillson
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-27 17:06:08 följande:

Om han är arbetslös så har han väll inte så mkt pengar att skicka? Jag hade inte tyckt det varit okej att mina pengar användes till detta när det inte verkar vara nödvändigt eller ens frågat efter.

Om hon sträckte ut en hand och la till honom på Instagram hade det väll varit ett perfekt sätt att återfå kontakten med dottern? Skicka pengar låter med som en könsroll, ?pappa ska försörja?. 

Morföräldrarna tog denna strid och får väll då betala för hennes skolgång. 

Vadå könsroller? Alla, precis alla föräldrar oavsett kön har försörjningsansvar för sina egna barn. Nu är det bara mamman som försörjer. Din åsikt att bara mamman ska försörja är en konstig syn på både könsroller och föräldraskap.
  • sillson
    Anonym (....) skrev 2024-07-27 17:50:47 följande:
    Jag vill fortfarande veta varför det inte finns något underhållsavtal. Kommer TS' man från ett så pass primitivt land, att man inte upprättar sådana avtal i domstol? Om det är ett afrikanskt land kan det mycket väl vara så. Kulturen ÄR så att männen bara sticker, och mammorna får försörja avkomman som blir med hjälp av sina biologiska släktingar. 

Det är ju därför mycket U-hjälp också riktar sig direkt till kvinnorna. Typ att man ger dem en symaskin och några rullar med tyg, eller några höns, eller ett par getter. Så har hon något att börja med när hon ska bygga upp en egen rörelse. Att ge männen pengar är ingen idé för de går ändå inte till männens barn i så fall. 
    Normalt funtade föräldrar (de flesta) försörjer sina barn utan att det finns avtal. Resten av ditt osammanhängande dravel är irrelevant. Kommer du från Vingåker - försörj ditt barn! Kommer du från Nordafrika - försörj ditt barn.

Varför skriver du om män som inte vill ta ansvar, när det inte detta fall uppenbarligen handlar om en man som äntligen vill bidra till sin dotters försörjning.
  • sillson
    Anonym (Ginna) skrev 2024-07-27 18:46:01 följande:
    Nix. Det lovar man inte, varken i de standardformuleringar som finns för borgerlig vigsel eller enligt Svenska kyrkans gudstjänstordning. 
    "Vad Gud har fogat samman 
    får människan alltså inte skilja åt."

"Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min maka/make
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

Från svenska kyrkans vigselordning. 
  • sillson
    Anonym (....) skrev 2024-07-27 18:10:46 följande:
    Ja det tycker jag faktiskt att det är. Problemet hade inte uppstått om mannen hade varit från Västvärlden, för då hade det hela tiden ha funnits ett underhållsavtal för TS och hennes man att förhålla sig till. Plus att det inte hade funnits någon risk för kärleksbedrägeri. 
    Underhållsavtal är ju bara relevant om pappan försöker smita från försörjningen. Oavsett nationalitet på föräldrarna. Jag är så svensk man kan bli och jag försörjer alla mina barn helt utan avtal.

Du tycker på riktigt att pappan ska överge sitt föräldraansvar. Vidrigt!
  • sillson
    Anonym (Maria) skrev 2024-07-27 19:35:49 följande:

Jag tänker att först ska han försöka få kontakt med sin dotter ,han måste våga visa intresse för henne då.Sen efter det så kan han skicka lite pengar ,om han har råd,annars inte.Ni delar väl utgifterna hemma och ska fortsätta med detta oavsett.

Alla föräldrar skall försörja sina barn. Man får helt enkelt prioritera och se till att man har råd. Vad skulle hända om mamman tänkte lika dant? Då hade barnet drabbats av både svält och hemlöshet. 
Svar på tråden Maken har dåligt samvete för att inte brytt sig om dotter - vill ta ansvar 10 år senare?